Bussar som till kommer i Norrtälje och bussar som försvinner från Nobina

Startat av eldani, 19 februari 2014, 19:32:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Nu har Nobina i Norrtälje fått ett par helt nya bussar av modellen Volvo B8RLE 6X2 8900LE och det är.
7991 BSE 599 Den är registrerade hos Nobina i Norrtälje från och med den 2015-02-11
7992 BSF 693 Den är registrerade hos Nobina i Norrtälje från och med den 2015-02-11
7993 SLS 538 Den är registrerade hos Volvo Bussar AB Huddinge
7994 XCU 925 Den är registrerade hos Volvo Bussar AB Huddinge

7995 BSJ 923 Den är registrerade hos Nobina i Norrtälje från och med den 2015-02-11
Dom som är röda är jag inte hundra på att dom ska till Norrtälje. Jag har precis tita på transportstyrelsen och dom är kvar hos Volvo. Men det kan väl släpa efter hos transportstyrelsen. Men det är väl någon annan som vet mer om dom som är kvar hos Volvo i Huddinge. Sen vet jag ej som dom bussar är i Norrtälje om dom är i trafik.

Ersa

Enligt uppgift skall dem till Hallstavik och ersätta 7605-7608, som pga många avverkade mil under kort tid numera är lite för slitna för att vara tillräckligt pålitliga för att kunna stanna på de långa störningskänsliga 639-omloppen. Så de flyttas säkerligen till Norrtäljedepån, eller möjligtvis någon av de andra smådepåerna i t.ex Älmsta.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 13 februari 2015, 20:36:08 PM
Enligt uppgift skall dem till Hallstavik och ersätta 7605-7608, som pga många avverkade mil under kort tid numera är lite för slitna för att vara tillräckligt pålitliga för att kunna stanna på de långa störningskänsliga 639-omloppen. Så de flyttas säkerligen till Norrtäljedepån, eller möjligtvis någon av de andra smådepåerna i t.ex Älmsta.

Det är lite tragiskt att bussar som gått mellan 35 o 40 t mil redan är så drabbade av driftstörningar att det diskvalificerar dem från Hallstavik, visst är det trevligt med nya bussar men mer än tre år måste väl även Volvo 8900 hålla.

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 februari 2015, 21:37:54 PM
Det är lite tragiskt att bussar som gått mellan 35 o 40 t mil redan är så drabbade av driftstörningar att det diskvalificerar dem från Hallstavik, visst är det trevligt med nya bussar men mer än tre år måste väl även Volvo 8900 hålla.
Ja fast de har snarare gått mellan 60 000 och 70 000 mil. Det är 11 mil till tekniska från Hallstaviks busstation. En förare hinner med två vändor långa 639 ToR. Sen kommer kvällsföraren... Ett år i Hallstavik ger samma körsträcka som tre-fyra år i nått annat SL-garage...

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 13 februari 2015, 22:09:02 PM
Ja fast de har snarare gått mellan 60 000 och 70 000 mil. Det är 11 mil till tekniska från Hallstaviks busstation. En förare hinner med två vändor långa 639 ToR. Sen kommer kvällsföraren... Ett år i Hallstavik ger samma körsträcka som tre-fyra år i nått annat SL-garage...

Det har jag svårt att tro, enligt uppgifterna från Bilprovningen hade bussarna vid senaste besiktningen rullat 25-33 t mil, alltså ett snitt på 15 t mil/år

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 februari 2015, 22:12:29 PM
Det har jag svårt att tro, enligt uppgifterna från Bilprovningen hade bussarna vid senaste besiktningen rullat 25-33 t mil, alltså ett snitt på 15 t mil/år
Det har jag svårt att tro, kör nämligen de här bussarna varje dag...

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 13 februari 2015, 22:14:34 PM

Det har jag svårt att tro, kör nämligen de här bussarna varje dag...

Jag tror inte att ni kört 30 t mil på typ 9-10 månader :-)

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 februari 2015, 22:16:33 PM
Jag tror inte att ni kört 30 t mil på typ 9-10 månader :-)
Men slut är de iallafall, åtminstånde maskinellt. Folket här sliter inte så hårt på inredningen dock. Egentligen skulle Hallstaviks ledbussar behöva bytas ut de med, men det tillverkas ju inte längre :/

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 13 februari 2015, 22:22:03 PM
Men slut är de iallafall, åtminstånde maskinellt. Folket här sliter inte så hårt på inredningen dock. Egentligen skulle Hallstaviks ledbussar behöva bytas ut de med, men det tillverkas ju inte längre :/

Det betvivlar jag däremot inte, men det visar ju bara på vilken urusel kvalité det är, 80-100 t mil ska ju bussarna kunna rulla i landsbygdstrafik innan det ens blir tal om några mer avancerade reparationer, är det I shift eller ZF automat på dessa?

Kurra-Gurra

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 februari 2015, 22:27:07 PM
Det betvivlar jag däremot inte, men det visar ju bara på vilken urusel kvalité det är, 80-100 t mil ska ju bussarna kunna rulla i landsbygdstrafik innan det ens blir tal om några mer avancerade reparationer, är det I shift eller ZF automat på dessa?
det är I-shift utan möjlighet att växla själv....

Lars-Håkan_E

Citat från: Kurra-Gurra skrivet 13 februari 2015, 22:33:55 PM
det är I-shift utan möjlighet att växla själv....

Jaha?  Vadan detta blir då frågan.  Jag vet att man införde detta på prov b.la i Skåne för hemskt många år sedan.

Så länge det är kopplingslöst räknas det ju som automat i körkortshänseende, annars har jag förstått problemet.

Jocke Selling

Slut är dom nog inte, ej heller kommer det att bli slut på den radda av kampanjer som måste göras för att rätta till allt ogenomtänkt och taffligt som man slöjdat till :).
Sedan kan det för all del vara så att man på den lite gulare sidan vårdar styggelserna bättre.

Beträffande växellådor och bristen på kopplingspedaler så kan man tydligen vid inregistrering få en I-shift och likande lådor klassade som manuell. Något som uppdagades när de gamla Swebus Expressvagnarna i 61 och 62 serien (MAN och Neoplan) tillfördes interimskontraktet i UL-land våren 2012. Dessa krävde att man hade behörighet för manuellväxellåda vilket komplicerade vagnsutsättningen en smula. Så brist på kopplingspedal är ingen garanti. Riktigt vad som styr klassningen vid inregistreringen kan jag dock inte redogöra för, och är det utanför beställarens kontroll kan detta förklara saken ganska bra.

Ersa

Helt slut är dem inte, men som det ser ut idag kommer de Hallstaviksplacerade fordonen tyvärr väldigt sällan in till Norrtälje för rejäl tidskrävande omtanke och ompyssling, jämfört med bussarna i t.ex Norrtälje och Rimbo samt 75xx & 76xx i Uppsala som har både verkstad och tvätthall inpå hörnet. Detta sliter givetvis på individerna i Hallstavik.

Med Rimbo som enda serviceorten längs 639:ans linjesträcka gör att jag personligen skulle vilja ändra om rejält i upplägget, och dela 639 i två olika linjer med olika linjenummer. Detta så att man dagligen skulle kunna ge alla de fyra Hallstaviksbussarna som vardagar rullar långpass på 639 en paus, och ta in dem en och en på storstäd och rejäl tvätt i Rimbo. Idag hinns bara en av fyra tvättas och stödtankas i Rimbo varje vardag, medan 1-2 st av de andra knappt hinner snabbtankas på 10-minutersuppehåll.
Att stödtankningen av flera bussar numera krävs, ger ju en liten vink om att omloppen och körsträckan (dvs dagens upplägg med en 11-milslinje) är lite för långt både för Volvo 8900, men även för den ännu törstigare B9S.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jocke Selling skrivet 13 februari 2015, 22:46:16 PM
Slut är dom nog inte, ej heller kommer det att bli slut på den radda av kampanjer som måste göras för att rätta till allt ogenomtänkt och taffligt som man slöjdat till :).
Sedan kan det för all del vara så att man på den lite gulare sidan vårdar styggelserna bättre.

Beträffande växellådor och bristen på kopplingspedaler så kan man tydligen vid inregistrering få en I-shift och likande lådor klassade som manuell. Något som uppdagades när de gamla Swebus Expressvagnarna i 61 och 62 serien (MAN och Neoplan) tillfördes interimskontraktet i UL-land våren 2012. Dessa krävde att man hade behörighet för manuellväxellåda vilket komplicerade vagnsutsättningen en smula. Så brist på kopplingspedal är ingen garanti. Riktigt vad som styr klassningen vid inregistreringen kan jag dock inte redogöra för, och är det utanför beställarens kontroll kan detta förklara saken ganska bra.

Det är något MAN/Neoplan specifikt, jag har inte sett någon Volvo med I shift utan koppling och knappast heller någon Scania med Opticruise av den gamla modellen med koppling som haft annat än automat i fordonsdata, detsamma gäller MB/Setra med liknande lådor, så jag tror knappast att man valt att låsa lådorna i automatläge av den anledningen, om jag minns rätt så var det helt andra orsaker till att man en gång på prov införde denna modell i Södra Sverige på dåvarande Swebus för att ersätta de 6 stegade ZF lådorna.

Däremot så har det tidigare funnits vissa möjligheter för ägaren att vid reg besiktning välja mellan automat eller manuell, men vad gäller bussar så talar vi då om Wilsonlådor för många år sedan, SL:s var reggade som automat medans SJ beställda som manuell.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 13 februari 2015, 22:12:29 PM
Det har jag svårt att tro, enligt uppgifterna från Bilprovningen hade bussarna vid senaste besiktningen rullat 25-33 t mil, alltså ett snitt på 15 t mil/år

Man vill ju inte skriva alltför detaljerat här, men en av de fyra passerade i alla fall 42 000 mil under denna månad, och de övriga ligger väl på någorlunda liknade nivåer.