Huvudmeny

Linje 135

Startat av HJP, 31 januari 2014, 17:44:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Nico skrivet 01 februari 2014, 17:06:31 PM
Smartaste borde väl nästan vara att skippa "Sofia" helt istället...

Vilket ju är innebörden av mitt inlägg. (Fast jag tycker att 2:an bör skyltas Sofia och 55:an något annat!)

Nico

Fast Sofia säger väl kanske inte så många så mycket det heller då det inte är vare sig ett stadsdels- eller ett områdesnamn utan ett namn på församlingen (och dess kyrka) som omfattar de nämnda områdena.

Dessutom blir det ganska diffust även det då det blir en ganska så stor yta som det omfattar. Sedan så det väl även det enda stället/fallet i stan där dylikt förekommer för vi har väl inga destinationer till andra motsvarigheter som t.ex. till Katarina, Engelbrekt, Hedvig Eleonora m.fl. församlingar?

Sedan så vänder ju 2:an och 55:an på i stort sett samma ställe, dvs. ganska centralt i området som benämns som Barnängen, så den destinationen blir ju annars ganska rättvisande.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Sofia ligger långt från Hägersten.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Söderort FTW

Sofia tror jag är bra att behålla. De flesta förknippar nog områdena kring Sofia skola, Vitabergsparken etc med just namnet Sofia. Barnängen är nog inte riktigt känt men bör nog ändå finnas med eftersom Sofia omfattar ett ganska stort område.

JDS

Citat från: Nico skrivet 01 februari 2014, 21:19:49 PM
Fast Sofia säger väl kanske inte så många så mycket det heller då det inte är vare sig ett stadsdels- eller ett områdesnamn utan ett namn på församlingen (och dess kyrka) som omfattar de nämnda områdena.

Dessutom blir det ganska diffust även det då det blir en ganska så stor yta som det omfattar. Sedan så det väl även det enda stället/fallet i stan där dylikt förekommer för vi har väl inga destinationer till andra motsvarigheter som t.ex. till Katarina, Engelbrekt, Hedvig Eleonora m.fl. församlingar?

Sofia har varit en skyltdestination i typ 80 år. Jag är inte så säker på att det var församlingsnamnet Sofia som gav namn åt skylten, men om det nu är så så har det funnits flera exempel, bl a "Högalid".

("Engelbrekt" övervägdes allvarligt som namn på tunnelbanestationen, då varken Östra station eller KTH kunde accepteras av dåtidens Sossar! Roslagsbanan skulle ju läggas ned och ordet "kunglig" var bannlyst!  ;D)

CitatSedan så vänder ju 2:an och 55:an på i stort sett samma ställe, dvs. ganska centralt i området som benämns som Barnängen, så den destinationen blir ju annars ganska rättvisande.

Det är dock inte självklart en bra idé att ha samma skylt på bussar som kör två helt olika vägar till samma ställe.

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2014, 22:11:41 PM
Sofia ligger långt från Hägersten.. ;)
Alldeles riktigt.
Bäst att lyfta tillbaka tråden till "Linje 135", med en annan bild.

H10 6620, i gamla vändslingan, vid Gillegatan, någon gång på 1980-talet.
Vagnen är märkt "LOK", men det är en buss  ;)

HJP

Niklas Bygdestam

Citat från: HJP skrivet 02 februari 2014, 00:23:41 AM
Alldeles riktigt.
Bäst att lyfta tillbaka tråden till "Linje 135", med en annan bild.

H10 6620, i gamla vändslingan, vid Gillegatan, någon gång på 1980-talet.
Vagnen är märkt "LOK", men det är en buss  ;)

HJP

Eftersom du HJP är lokförare passar det ju fint att det står LOK på regskylten  ;D

Vilken härlig Scania CR 112 förresten i äkta SL-oxblod. Riktigt fint! :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Underbart. 1991 promenerade jag längs med linjen en lördag tror jag att det var och tog bilder. En H10 var det jag såg den dagen.
Känner att jag måste göra återbesök i Mälarhöjden någon gång vid tunnelbanan och Klubbacken. slingan i Gillegatan används väl inte längre så det är inte något att satsa på.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Hade bilder på hemsidan.. :)

//Bussmicke.

Mikael T Nilsson

Tack för bilden! Nej, det är inte ofta det dyker upp bilder på linje 135 här på Bussnack. Tidigare hade jag visat en MAN-buss som gjort ett tillfälligt inhopp på linjen. Här kommer reprisbild.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

HJP

Citat från: Bussmicke skrivet 02 februari 2014, 01:49:16 AM
Hade bilder på hemsidan.. :)

Underbart tillbaks, Bussmicket. Tack för dessa fina bilder. Tack också till Mikael T Nilsson, för bilden från Skärholmen. Den korta linjen förlängdes ju först till Västertorpsvägen (vad hette den ändhållplatsen?), och senare till Vårberg.
Jag är uppväxt till vänster/ovanför bilden, och minns när denna linje var ny. Då hette linjen 161, och trafikerades med H15 (?). Min syster och jag, fick åka ett varv, för att prova "vår buss".
Vändslingan på din bild, är byggd för vänstertrafik, och det syns på din bild, att vagnen inte kan komma intill trottoarkanten i högertrafik. Jag har själv kört linjen, och konstaterat problemet i praktiken.
Huset bakom bussen, var tidigare "Göstrings Livs", där mamma ofta handlade. När linjen förlängdes, ställdes där containrar för återvinning. En mycket bra placering, där den inte var i vägen för någon. Grannen i den gamla butiken, "lyckades" dock klaga bort den, trots mina protester. Kort därefter lades vändslingan igen. Snacka om bortkastade pengar  >:(

Avslutar med en bild på H10 5854, vid gamla hållplatsen "Mälarhöjden", augusti 1991. Samma plats som Bussmickes andra bild. Efter ombyggnad av vägen, flyttades hållplatsen cirka 50 meter åt höger, i bild. Dit flyttades även hållplatsen i motsatt körriktning. Gatuköket (syns på Bussmickes bild) är numera en "Thai Take away".

HJP

Hasse L

Har redan vid ett tidigare tillfälle visat en "Buster" vid ändhållplatsen Slätten, så det får bli den här i stället. Linjen hade nyligen förlängts till Vårberg och det skulle köras lågentrébussar, men......  Och Vårberg fanns minsann på rullen!

GML 425 - Scania CN113 1990 - SL Buss AB H16 6759.

HJP

Citat från: Hobgoblin skrivet 02 februari 2014, 16:56:26 PM
Har redan vid ett tidigare tillfälle visat en "Buster" vid ändhållplatsen Slätten, så det får bli den här i stället. Linjen hade nyligen förlängts till Vårberg och det skulle köras lågentrébussar, men......  Och Vårberg fanns minsann på rullen!
Mycket trevligt. Nu är snart linjen täckt.
Slätten hette ändhållplatsen, men "Buster", vad är det?

HJP

Lars-Håkan_E

Citat från: HJP skrivet 02 februari 2014, 19:25:55 PM
Mycket trevligt. Nu är snart linjen täckt.
Slätten hette ändhållplatsen, men "Buster", vad är det?

HJP

Buster är/var en Volvo/vanHool A508

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)