SS linje 117 E för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 26 januari 2014, 10:56:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Railmaster

Ursäkta en yngling man varför gick linjen på tisdagar?

robergh

Citat från: Mr G skrivet 26 januari 2014, 22:00:04 PM
Känner mig nödgad att studera vad den heliga skrift säger i frågan, och får då fram den här informationen

113E
9 nov 1952  Islandstorget - Runstensplan - Beckomberga sjukhus. Trafikerades endast tisdagar, lördagar och söndagar
7 mars 1954  Insattes Metropol
3 sept 1967  Se vidare i det nya linjenätet 3/9 1967

117B
9 nov 1952  Brommaplan - Bromma kyrka - Gliavägen 6  ;D - Spångavägen - Beckomberga sjukhus. Trafikerades som förstärkningslinje till 117
15 juli 1953  Insattes Metropol
29 aug 1961  Nedlades trafiken på linje 117B och övertogs helt av linje 117

117E saknas det information om. Nästa sida gäller 118.

Känns tveksamt att 117E skulle ha svängt vänster in på Bällstavägen, men osvuret är bäst. Kan turlistans gömda sida lösa mysteriet?

Aha du menar via Dr Abrahams Övre  ;D? Jag har för mig att linjesträckningen för linje 117E var särmarkerad på någon eller några SS-kartor just för att den avvek? (man hade inte kommit till "X" ännu i linjenummerrullen).

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 26 januari 2014, 21:37:40 PM
Menar du att 117E avvek från den ordinarie linjesträckningen vid Bällstavägen, och sen körde Bällstavägen-Runstensplan-Beckombergavägen och sen hade ändhållplats i samma läge som linje 62 hade fram t o m 1952?

Det var väl det jag menade även om det kanske inte var rätt. Den angivna körtiden 9 resp 10 min överensstämmer med ordinarie 117:s körtider på samma sträcka så 117E måste ha vänt vid/i närheten av hållplatsen Beckomberga sjukhus. Jag är ju uppvuxen söder om söder så detta är ju ganska okända marker för mig! :)

/Gunnar

robergh

Citat från: Mr H skrivet 26 januari 2014, 22:15:15 PM
Aha du menar via Dr Abrahams Övre  ;D? Jag har för mig att linjesträckningen för linje 117E var särmarkerad på någon eller några SS-kartor just för att den avvek? (man hade inte kommit till "X" ännu i linjenummerrullen).

Mr H

Söder om söder var det ja! Kollade några gamla SS-kartor från 50-talet men där fanns det inte utritat.Minns nog fel. Däremot så kan man av "den heliga skrift" få kunskapen att linje 117E har inrättats så sent som år 1961. Innan dess hette den linje 117B med samma linjesträckning (117E kan ju i och för sig funnits tidigare i andra sträckningar).Men eftersom ingen avvikande linjesträckning finns angiven kanske man kan dra slutsatsen då att det var en "rundpall" den vände med. Men det skulle vara intressant om något förtydligande finns i turlistan.

Mr H

Mr G

Citat från: Railmaster skrivet 26 januari 2014, 22:05:34 PM
Ursäkta en yngling man varför gick linjen på tisdagar?

Det var de dagar det var besökstid sinnessjukhuset
吉先生

Mr G

Citat från: Mr H skrivet 26 januari 2014, 22:35:26 PM
Söder om söder var det ja! Kollade några gamla SS-kartor från 50-talet men där fanns det inte utritat.Minns nog fel. Däremot så kan man av "den heliga skrift" få kunskapen att linje 117E har inrättats så sent som år 1961. Innan dess hette den linje 117B med samma linjesträckning (117E kan ju i och för sig funnits tidigare i andra sträckningar).Men eftersom ingen avvikande linjesträckning finns angiven kanske man kan dra slutsatsen då att det var en "rundpall" den vände med. Men det skulle vara intressant om något förtydligande finns i turlistan.

Mr H

Har du en sida med 117E då? Den saknas i min. Kan någon ha haft intresse att riva ur den sidan?  ???
吉先生

Peter Rost

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 januari 2014, 20:07:00 PM
Precis innan grindstugan som finns kvar ännu idag

Har ngt svagt minne av att ha vänt där med H32:a i början på -80 talet, kan det stämma?

Stämmer bra. E-turer på 117 (Brommaplan-Beckomberga) var vanliga under rusning 1980-84, åren då jag ofta åkte i Bromma/Västerort.

/Peter

Hasse L

Turlistans baksida innehåller bara uppgifter rörande ordinarie linje 117.

Så slingan som ännu finns kvar som återvinningsstation var ny till högertrafikens början?

//Hasse

groenis

Vad användes vändslingan på Spångavägen efter korset Bällstavägen till ungefär 30 meter efter grindarna ut mot Spångavägen .

/Lennart

robergh

Citat från: Mr G skrivet 26 januari 2014, 22:47:34 PM
Har du en sida med 117E då? Den saknas i min. Kan någon ha haft intresse att riva ur den sidan?  ???

Nej men jag har en sida med linje 117B. Har inte du det?
:'(
Mr H