I januarimörkret 1969

Startat av Gunnar D, 06 januari 2014, 14:52:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Det känns passande att visa en Capitolbild från sydväst. H23 vid Liljeholmen 17 jan 1969.

Mvh Gunnar

Bussmicke

Trevligt men det vari nte så mycket miljö runt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mr G

Kan väl aldrig vara opassande att visa en Capitolbild från sydväst.  ;)  Mer sånt!
吉先生

Peter Rost

Mycket snyggt! 130 (tur 12) tyder på rusningstrafik, eller möjligen kväll. ;)

/Peter

Gunnar D

Citat från: Bussmicke skrivet 06 januari 2014, 16:44:05 PM
Trevligt men det vari nte så mycket miljö runt.

Nej tyvärr, denna högtrafik e.m. bild togs under en period när den förhärskande åsikten bland fotofolk var: "Om bilden inte är bra, så är du inte tillräckligt nära".
Något man kan ångra idag. Men bättre en bild än ingen bild och den kan väl ses som en expressiv bild av en H23, hoppas jag.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 07 januari 2014, 08:24:19 AM
Nej tyvärr, denna högtrafik e.m. bild togs under en period när den förhärskande åsikten bland fotofolk var: "Om bilden inte är bra, så är du inte tillräckligt nära".
Något man kan ångra idag. Men bättre en bild än ingen bild och den kan väl ses som en expressiv bild av en H23, hoppas jag.

/Gunnar
Båda bildtyperna är väl bra. De kompletterar varandra. Miljöbilder berättar något annat än närbilder, men båda berättar något värdefullt.
Denna närbild är mycket fin, enligt min ringa mening  :)

HJP

Mr G

Tycker inte alls att den här bilden kan jämföras med de s k missionärsbilderna, som visar bussen i 45 graders vinkel på dörrsidan, och utan en människa i närheten. Här är det liv och rörelse inuti bussen. Det är något som händer, som inte fångas i en vanlig missionärsbild. Klassar klart bilden som miljöbild, det är närmiljön i bussen som är fångad. Helt klart bra!
吉先生

Björn Forslund

Bra bild som visar både buss och en grovkorning stämning. 400 ASA?

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 januari 2014, 11:49:45 AM
Bra bild som visar både buss och en grovkorning stämning. 400 ASA?

Bilden togs med Minolta SR-7 och Tele Rokkor-QE 200/5 på stativ. Tri-X 400 ASA.

/Gunnar

yngrot

En väldigt bra bild  du tog Gunnar   det går ju tack vare den komma nära bussen och man känner verkligen livet i den
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Citat från: Gunnar D skrivet 08 januari 2014, 13:44:58 PM
Bilden togs med Minolta SR-7 och Tele Rokkor-QE 200/5 på stativ. Tri-X 400 ASA.

/Gunnar

Hur kan man komma ihåg sånt efter så lång tid? Jag minns inte vilka filmer osv som användes när..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gunnar D

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2014, 10:49:05 AM
Hur kan man komma ihåg sånt efter så lång tid? Jag minns inte vilka filmer osv som användes när..

Enkelt! Jag minns vilken kamera och objektiv jag hade då och sedan tittade jag på negativstripen!  :D

/Gunnar