Hornstull Annandag Jul 1963

Startat av Gunnar D, 26 december 2013, 14:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Mr H skrivet 28 december 2013, 15:09:45 PM
Kopplingen tycks ha pågått ett tag då bilden togs då kopplingen möter ett V3-tåg
på väg in mot stan. Minns en gång då den stressade föraren på ett tillkopplat tåg
startade med kopplingsvagnen hängande efter vilt pinglande på enklangsklockan!
Färden tog väl stopp efter en sisådär 100 m! Förarna var faktiskt oftast mycket
stressade av tillkopplingsmanövern och hängde ut genom hyttdörrarna från A24/A29-tågen.

Mr H

Tja, detta var ju före urvalstesternas tid!  ;)

Men var det inte mer eller mindre nödvändigt för föraren att hänga ut genom hyttdörren för att kunna utväxla signaler med den som kopplade? Rimligen hade väl denne rätt att förvänta sig ett klartecken från föraren om att strömmen var bruten, även om det säkert fanns de som struntade i att invänta detta. Och föraren behövde väl få reda på när det var dags att slå på strömmen igen. På A29+B29 gick väl klarsignalen inte fram förrän dörrarna var stängda i den tillkopplade vagnen och innan dess måste man slå på strömmen så att kompressorn gick igång. Sen borde väl i och för sig inte släpisen ge klarsignal/stänga dörrarna förrän kopplingsvagnen var losskopplad men de var kanske opålitliga...

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 december 2013, 18:56:29 PM
Oj, tack för den bilden! Den väcker en massa gamla nostalgiska minnen till liv från min "karriär" som konduktör på linje 14 vagn 2!

M v h
Ingwar
****
Dubbel-Wow!!
Håller helt med Ingwar, med skillnaden att jag inte var konduktör, utan trafikant som åkte med vagnarna. Detta är "min" bana, och denna bild är en "10-poängare" för mig.

HJP

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 december 2013, 18:56:29 PM
Oj, tack för den bilden! Den väcker en massa gamla nostalgiska minnen till liv från min "karriär" som konduktör på linje 14 vagn 2!

M v h
Ingwar

Aha, en B23-veteran med andra ord!

Mr H

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 28 december 2013, 18:02:12 PM
Eller om det var 9329 du såg som fanns i Bkh 1963. :) 9342 fanns i Söh 1960 iaf. 

/Gunnar

Så kan det säkert ha varit ja!

Mr H  ;)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr H skrivet 28 december 2013, 22:17:58 PM
Aha, en B23-veteran med andra ord!

Mr H

Jajamän! Det bästa var när det var två motorvagnar ihopkopplade, kafferasterna vid Fridhemsplan blev längre då!

M v h
Ingwar

Mr H

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 december 2013, 01:02:21 AM
Jajamän! Det bästa var när det var två motorvagnar ihopkopplade, kafferasterna vid Fridhemsplan blev längre då!

M v h
Ingwar

Säkert betydligt längre än för de som gick rakt upp på avgångsspåret och upptäckte att de hade en B-ände i en B-vagn först i söderänden! En historia som jag hört och ska ha skett i samband med frånkoppling av V3 vid Brännkyrkahallen. Mänskliga faktorn förstås. Kan nog ha hänt flera gånger. Annars så var det ju inte mycket som hindrade att starta mot Fruängen motsols runt Kulsprutan, väl bara en förbindelseväxel Hantverkargatan-S:t Eriksgatan. Vad förvånade resenärerna skulle ha blivit!

Mr H

Mr H

Citat från: JDS skrivet 28 december 2013, 20:03:15 PM
Tja, detta var ju före urvalstesternas tid!  ;)

Men var det inte mer eller mindre nödvändigt för föraren att hänga ut genom hyttdörren för att kunna utväxla signaler med den som kopplade? Rimligen hade väl denne rätt att förvänta sig ett klartecken från föraren om att strömmen var bruten, även om det säkert fanns de som struntade i att invänta detta. Och föraren behövde väl få reda på när det var dags att slå på strömmen igen. På A29+B29 gick väl klarsignalen inte fram förrän dörrarna var stängda i den tillkopplade vagnen och innan dess måste man slå på strömmen så att kompressorn gick igång. Sen borde väl i och för sig inte släpisen ge klarsignal/stänga dörrarna förrän kopplingsvagnen var losskopplad men de var kanske opålitliga...

Jodå visst var det så att han säkert var tvungen att kolla bakåt för att ge och ta signaler. Däremot var irritationen påtaglig hos många förare, speciellt när de inte fick genomslag i signalsystemet och fick köra lite fram och tillbaka med dörrarna för att få genomslag. Vad de gjorde mer i detalj med till och frånslag var väl kanske svårt för en 10-åring att uppfatta som åskådare. Undrar om det verkligen var någon som gett "Klart" överhuvudtaget när tåget stack iväg med "V4" (=kopplingsvagnen)? Det borde väl ha varit V3-kondisen som gav klart ja eller var det kanske kopplingsövervakaren/rangeraren?

Mr H

JDS

Citat från: Mr H skrivet 29 december 2013, 10:12:37 AM
Undrar om det verkligen var någon som gett "Klart" överhuvudtaget när tåget stack iväg med "V4" (=kopplingsvagnen)? Det borde väl ha varit V3-kondisen som gav klart ja eller var det kanske kopplingsövervakaren/rangeraren?

Mr H

Det kanske var så att den oftast hann iväg innan någon hann fundera på den saken och därigenom fanns inte riktigt den rutinen...  ;D

Mr H

Citat från: JDS skrivet 29 december 2013, 11:51:48 AM
Det kanske var så att den oftast hann iväg innan någon hann fundera på den saken och därigenom fanns inte riktigt den rutinen...  ;D

;DInte omöjligt alls! Jag har också minnet att rangeraren steg upp på kopplingsvagnen och lossade handbromsen i kopplingsänden efter avkopplingen och gick genom vagnen till andra änden medan vagnen rullade bakåt i nedförslutet. Säkert inte heller helt enligt regelverket! F.ö något som av vissa medlemmar i SSS blivit till att han gjorde "full parallell bakåt" och sedan vandrade genom vagnen. Det har jag inget minne av möjligtvis att han hjälpte till med någon kontakt för att underlätta rullningen innan han började vandra. ;D

Hm man förväxlar lätt i tanken lite vilket som var en kondis på SS tekniska ansvar med en SJ Tbfh! SS-konduktören hade väl kanske inget ansvar att visa avgång då tåget tekniskt var klart eller hade han det? Var det inte så att föraren i SS-trafiken var "Tbfh"? Han och kopplings-övervakaren kanske borde samspelat om detta? Detta kan väl vara "plockgodis" för ex.vis en V2-konduktör att upplysa om?  :D

Mr H

JDS

Citat från: Mr H skrivet 29 december 2013, 12:07:12 PM
Hm man förväxlar lätt i tanken lite vilket som var en kondis på SS tekniska ansvar med en SJ Tbfh! SS-konduktören hade väl kanske inget ansvar att visa avgång då tåget tekniskt var klart eller hade han det? Var det inte så att föraren i SS-trafiken var "Tbfh"? Han och kopplings-övervakaren kanske borde samspelat om detta? Detta kan väl vara "plockgodis" för ex.vis en V2-konduktör att upplysa om? 

Nu har jag inte tjänsteföreskrifterna här men konduktörerna hade ett ganska stort ansvar för sin egen vagn och dess omgivning. Framförallt fick man inte ge klarsignal innan de hinder man själv kände till var undanröjda. Att slå "klart" på ett gammeltåg innan kopplingen var avslutad var säkerligen straffbart! Men A29+B29 hade automatisk klarsignal och SS funderade nog inte så mycket på hur det gick till ute vid Kilaberg när man utformade reglerna för sådana vagnar. Så det hängde nog till viss del på föraren att ta klarsignalen med en nypa salt och hellre kolla en gång för mycket än en gång för lite!

Gunnar D



Här blev det en så pass omfattande diskussion att även tillkopplingsmomentet visas. Hoppas det accepteras!
Fråga: Varför skedde tillkopplingen så pass långt mot Kilaberg som bilden tycks visa?

Mvh Gunnar

Mr H

#26
Citat från: Gunnar D skrivet 29 december 2013, 14:05:08 PM


Här blev det en så pass omfattande diskussion att även tillkopplingsmomentet visas. Hoppas det accepteras!
Fråga: Varför skedde tillkopplingen så pass långt mot Kilaberg som bilden tycks visa?

Mvh Gunnar

Härligt! Det låg övergångsväxlar (motväxlar) mellan där tåget står och infarten till Brännkyrkahallen. Man ser förresten de växlarnas ena formljussignal t.h i bild på norrspåret. Kanske man inte ville/fick koppla med motväxeln under tåget om den av någon anledning lades om och tåget sedan startade? Tycker även att en V2-kondis sticker ut huvudet ur V2 med sin blänkande myntväxlare!  :D Ursprungsvägen, som jag tolkat det, upp till Nybohov syns f.ö i bakgrunden.
Mr H

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 29 december 2013, 14:05:08 PM
Här blev det en så pass omfattande diskussion att även tillkopplingsmomentet visas. Hoppas det accepteras!
Fråga: Varför skedde tillkopplingen så pass långt mot Kilaberg som bilden tycks visa?

Mvh Gunnar
****
Nu har jag utbrustit i ett Wow, och ett dubbel-Wow, så här får det bli ett tripel-Wow! Vilket betyder att åtminstone jag accepterar bilden  ;)
Något svar på frågan har jag inte, men bilderna passar mig utmärkt  :)

HJP

JDS

Citat från: Mr H skrivet 29 december 2013, 14:44:29 PM
Härligt! Det låg övergångsväxlar (motväxlar) mellan där tåget står och infarten till Brännkyrkahallen. Man ser förresten de växlarnas ena formljussignal t.h i bild på norrspåret. Kanske man inte ville/fick koppla med motväxeln under tåget om den av någon anledning lades om och tåget sedan startade?

Det var inte motväxlar, utan medväxlar (sett i den normala körriktningen på trafikspåren alltså). Arrangemanget finns beskrivet på Gunnar Ekevings utmärkta sida med spårplan och allt  :)

Jag gissar att man efter tillkopplingen ville kunna köra tillbaka kopplingsvagnen in till hallområdet via det västra infartsspåret, alltså via vx 449-448-447-450. För att kunna göra detta var man tvungen att köra trafiktåget så långt fram, att kopplingsvagnen gick fri för vx 449. Där har du min hypotes!

Mr H

#29
Citat från: JDS skrivet 29 december 2013, 17:15:14 PM
Det var inte motväxlar, utan medväxlar (sett i den normala körriktningen på trafikspåren alltså). Arrangemanget finns beskrivet på Gunnar Ekevings utmärkta sida med spårplan och allt  :)

Jag gissar att man efter tillkopplingen ville kunna köra tillbaka kopplingsvagnen in till hallområdet via det västra infartsspåret, alltså via vx 449-448-447-450. För att kunna göra detta var man tvungen att köra trafiktåget så långt fram, att kopplingsvagnen gick fri för vx 449. Där har du min hypotes!

Ja där ser man! Tack för den förträffliga länken!Jag skulle nog vilja ha det till att kopplingsvagnen gick tillbaka via 446-452 för att hämta fler V3:or i uppställningshallen. Vissa spår i södra delen var utrustade med rundgångsspår och jag misstänker att det var där de stod.
Men min hypotes är inte bättre än din! Lite förvirrande med en hall byggd för högertrafik! Å andra sidan så har jag ett minne av kopplingsvagn och V3 ståendes på ankomstbangården.

Nu har vi då äntligen kommit fram till en bussdel efter denna lilla startsträcka! Bussarna har väl alltid gått i högertrafik inom hallområdena i Brännkyrka- och Ulvsundahallarna ända sedan hallarna byggdes på 40-talet! Borde vara lite förvirrande för någon annan som körde in i anläggningarna men jag har aldrig hört några speciella problem kring det!

Mr H