Bussar i uselt skick fick inte köras mer

Startat av Knallhatt, 21 december 2013, 18:53:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 27 december 2013, 09:17:49 AM
Dock ser normen ut så här idag i de flesta storstadsområdena där de största operatörerna kör:
Noll antal reservbussar. Alla bussar på depån skall förväntas under rusningstrafiken, och haverier får därför bara ske under lågtrafik. Alla mekaniker förväntas därmed arbeta endast nattetid, då bussarna är inne, och att hitta anställda som bara vill arbeta natt är hur enkelt som helst? Majoriteten av bussarna är ålderstigna/slitna och har tidigare rullat i många år i andra trafikområden där de misskötts rejält och fått dåligt underhåll i alla år, men trafikområdet som fått ärva dem förväntas "trolla" dem friska med en gnutta "förebyggande underhåll", när de i vissa fall är så slutkörda att de borde hamnat på Hölö för flera år sedan.


Samtliga trafikavtal i SL området inbegriper ett visst antal fordon i teknisk reserv, låt vara att operatören sedan bara har dessa fordon på papperet och att normalt underhåll etc redan då utnyttjar dessa till 100% beroende på att underhållet sköts på trafiktid

JDS

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 december 2013, 15:55:14 PM
Samtliga trafikavtal i SL området inbegriper ett visst antal fordon i teknisk reserv, låt vara att operatören sedan bara har dessa fordon på papperet och att normalt underhåll etc redan då utnyttjar dessa till 100% beroende på att underhållet sköts på trafiktid

Jag förstår inte poängen med att reglera reservfordon i avtalen om det inte är SL som tillhandahåller fordonen. Hur är kravet uttryckt och vad vinner SL på det?