Upphandlingen och trafikstarten i Dalarna 2014

Startat av Wetjo, 19 december 2013, 15:15:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fikman

Hoppsan
Då lär datatrafik komma ut med ny upphandlings underlag rätt snart då



Walter

Nobina får i vart fall chansen att bli av med annars övertaliga fordon. För inte kan väl Sambus hitta behövligt antal fordon på annat håll?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Walter skrivet 20 februari 2014, 16:46:04 PM
Nobina får i vart fall chansen att bli av med annars övertaliga fordon. För inte kan väl Sambus hitta behövligt antal fordon på annat håll?

Det tror jag nog att man löser inom sina medlemsföretag, dock kan man ju säkert komma att ta över de fordon man redan idag bemannar åt Nobina.

Ersa

Artiklarna kommer tätt nu!

"Dalatrafik agerar direkt olagligt. Det hävdar bussoperatören Nobina i ett pressmeddelande, där man skriver att Dalatrafiks tilldelning av trafik till Keolis och Sambus har gjorts för att kringgå rådande avtalsstopp."
www.bussmagasinet.se/2014/02/nobina-om-dalatrafik-svensk-lag-galler-ocksa-i-dalarna

Bussmicke

Yes yes äntligen Keolis.  Trist att Nobina inte blir kvar alls dock,,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Adrian Langemar

Citat från: Walter skrivet 20 februari 2014, 16:46:04 PM
Nobina får i vart fall chansen att bli av med annars övertaliga fordon. För inte kan väl Sambus hitta behövligt antal fordon på annat håll?
Med tanke på hur Nobina har agerat hittills skulle det inte förvåna mig om Nobina av princip vägrar att sälja sina övertagliga fordon till Sambus...

Erling.L

finns ju en massa fordon på marknaden så fordon får dom nog tag dock kanske inte rätt färger o modeller i början
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

virtual1

Citat från: Erling.L skrivet 20 februari 2014, 21:02:59 PM
finns ju en massa fordon på marknaden så fordon får dom nog tag dock kanske inte rätt färger o modeller i början

ca 80 bussar försvinner ju från Sundsvall och 90 behövs här, så jag tror keolis får väldigt lite problem.

AO

Vilket Sambus-företag är det som kommer sköta trafiken? KR-trafik går ju in i ett nytt avtal i Hälsingland till sommaren med en del fordon som ska bytas ut som följd. Så en del gamla hälsingebussar torde kunna användas.

Ersa

Citat från: Erling.L skrivet 20 februari 2014, 21:02:59 PM
finns ju en massa fordon på marknaden så fordon får dom nog tag dock kanske inte rätt färger o modeller i början

Med tanke på de korta tiderna lär huvudmannen inte ha ställt några direkta krav på modeller och färger.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2014, 18:31:54 PM
Artiklarna kommer tätt nu!

"Dalatrafik agerar direkt olagligt. Det hävdar bussoperatören Nobina i ett pressmeddelande, där man skriver att Dalatrafiks tilldelning av trafik till Keolis och Sambus har gjorts för att kringgå rådande avtalsstopp."
www.bussmagasinet.se/2014/02/nobina-om-dalatrafik-svensk-lag-galler-ocksa-i-dalarna
Troligen samma pressmeddelande, men i ett annat forum: "Nobina: Följ lagen, Dalatrafik!"
Nobina har även visat upp Runn Express, ett koncept för arbetspendlare i samma område.

The Boxer

Så stredo de, så trätte de,
så levde de, så mätte de
varandra skäppan full.
Processen bröt Jan Ersa,
och brännvinet Per Persa,
för bägge gick det kull.

Och ingen av dem mjuknade,
när de på slutet sjuknade
och stoppades i jord.
"Ve' nästa ting, Jan Ersa!"
"vi möts, vi möts, Per Persa!",
var deras sista ord.

allan 99

Favorit buss Nobina 2012
Gillat bussar sen jag var liten