Huvudmeny

En ny SL buss?

Startat av Julo, 14 december 2013, 11:09:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Andreas91

Nja - skulle snarare säga att det där kan tänkas vara en buss som skall ersätta en sliten OmniCity - ledbuss i Sthlms innerstad. Vi får väl se i hur mycket bättre skick denna kan vara efter 16 år i trafik, jämfört med dess föregångare, då jag tycker att detta också ser ut att vara en OmniCity...

Niklas Bygdestam

Citat från: Andreas91 skrivet 14 december 2013, 11:28:07 AM
Nja - skulle snarare säga att det där kan tänkas vara en buss som skall ersätta en sliten OmniCity - ledbuss i Sthlms innerstad. Vi får väl se i hur mycket bättre skick denna kan vara efter 16 år i trafik, jämfört med dess föregångare, då jag tycker att detta också ser ut att vara en OmniCity...


Men bilden visar väl en Citywide LE, alltså efterträdaren till OmniLink? Inte en Citywide LF som är efterträdaren till OmniCity?

Finns det överhuvudtaget någon beställning på någon Citywide LF i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 december 2013, 12:51:00 PM

Men bilden visar väl en Citywide LE, alltså efterträdaren till OmniLink? Inte en Citywide LF som är efterträdaren till OmniCity?

Finns det överhuvudtaget någon beställning på någon Citywide LF i Sverige?

De sista fönstret är utan glasruta ser de ut som, kan de inte vara ett tecken på en LF?

Måns Johannesson

Citat från: homer skrivet 14 december 2013, 13:06:00 PM
De sista fönstret är utan glasruta ser de ut som, kan de inte vara ett tecken på en LF?

Fönstren i bakvagnen går dessutom rätt långt ned, ser definitivt ut som en LF. Jämför gärna med bilderna på Arrivas nya LE i annan tråd.

/Måns

Cero

Ryktet har ju sagt MAN till innerstadskontraktet (Stockholm) och med tanke på att de förefaller vara de enda acceptabla gasbussarna i hufvudstaden så förefaller ju ryktet trovärdigt. Kan ju vara ett demobygge som man av spekulativa skäl målat i SL-blått.

Tiden lär väl utvisa detta.

Mikey

Står att bussen skall till Scania, och den har fått ett namn som alla andra testbussar. Det är nog med all sannolikhet bara en demobuss, precis som att Volvo också har en 7900 CNG i SL-blått som demovagn.

Ersa

Citat från: Andreas91 skrivet 14 december 2013, 11:28:07 AM
Nja - skulle snarare säga att det där kan tänkas vara en buss som skall ersätta en sliten OmniCity - ledbuss i Sthlms innerstad. Vi får väl se i hur mycket bättre skick denna kan vara efter 16 år i trafik, jämfört med dess föregångare, då jag tycker att detta också ser ut att vara en OmniCity...

Hoppas innerligen att alla SL-avtal har en tydlig maxfordonsålder på 12 i framtiden, så vi slipper se årsmodell 2014 rullandes i skrotskick år 2029.

Johan B

Citat från: Måns Johannesson skrivet 14 december 2013, 13:33:09 PM
Fönstren i bakvagnen går dessutom rätt långt ned, ser definitivt ut som en LF. Jämför gärna med bilderna på Arrivas nya LE i annan tråd.

/Måns

Du har helt rätt, det är stående motor på denna. En CityWide LF med andra ord.

Ted Selander

Citat från: Ersa skrivet 14 december 2013, 15:29:13 PM
Hoppas innerligen att alla SL-avtal har en tydlig maxfordonsålder på 12 i framtiden, så vi slipper se årsmodell 2014 rullandes i skrotskick år 2029.
Icke då, E22 (City+Lidingö) har den vanliga gränsen 8/16.

Bussmicke

Bra, bara slöseri med pengar att byta ut fordon det inte är något fel på.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 14 december 2013, 23:33:21 PM
Bra, bara slöseri med pengar att byta ut fordon det inte är något fel på.

Skämtar du?

Leyland

Samhällsekonomisk/skattebetalar mässigt  fullständigt bortkastat att i SL-trafiken med dess struktur (toppar fm/em och volym) att ha lägre än 8/16. Sedan om inte fordonen klarar det, har sina andra orsaker.

Skillnaden 8/16 mot t ex 6/12 är ca 100 MKR per år i SL-trafiken.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 14 december 2013, 23:52:01 PM
Skämtar du?

Det vet du att jag inte gör. I så fall, varaför har ni gamla skolbussar kvar, De är ju gamla... ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 15 december 2013, 01:00:27 AM
Det vet du att jag inte gör. I så fall, varaför har ni gamla skolbussar kvar, De är ju gamla... ;)

Maxåldern på skolbussavtalet är 12 år sedan första ibruktagande för stora bussar och ännu färre år för små. Den enda skolbuss "vi" har som har fyllt 12 år är till salu.
Jämförelsevis är det väl max 10 år på alla fordon i Västtrafiks tjänst.

Dyrt? Kanske, men alla dagens haverier och bärgningar av röda bussar är knappast gratis de heller. För få är de inte. Så jag förstår inte vilka äldre SL-bussar (mellan 10-16 år) som du anser "inte är något fel på"'