Hållplatser som byter namn 15 December!

Startat av Delfinen76, 29 november 2013, 11:06:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Delfinen76

Är det några som vet var och vilka hållplatser som byter namn? Ordet är Fritt!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

rengmark

Coop Forum i Handen byter till Port 73.
Linje 71 Båtbyggargatan byter till Sickla udde.

Söderort FTW

Citat från: rengmark skrivet 29 november 2013, 13:53:49 PM
Coop Forum i Handen byter till Port 73.
Linje 71 Båtbyggargatan byter till Sickla udde.

Den legendariska destinationen Coop Forum via Ica Maxi försvinner alltså?

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Ulf Berlin

Citat från: Söderort FTW skrivet 29 november 2013, 15:19:50 PM
...och från början hette den(väl)OBSvaruhuset./Ulf

Max W

Citat från: Söderort FTW skrivet 29 november 2013, 15:19:50 PM
Då kan jag berätta att jag var handläggare för hållplatsnamnfrågor på SL när vi skulle inrätta busstrafik till Obs Varuhuset och Ica Maxi.
Enligt dåvarande regelverk skulle företagsnamn så långt det möjligtvis gick undvikas. Jag var därför i kontakt med Haninge kommun för att få fram uppgifter på vägnamnen i området. Jag diskuterade frågan ingående med handläggarna på kommunens stadsbyggnadskontor. Det visade sig att vägarna närmast varuhusen som vi skulle trafikera och anlägga hållplatser på var namnlösa!!! beroende på att de befanns ligga på av varuhusen friköpt mark. Därför blev det som det blev!
/Max

Ulf Berlin

Ja,det var väl endast IKEA vid Kungens kurva som hade ett"företagsnamn" innan dess.../Ulf
(och möjligen"Sporrongs"i Norrtälje)

Mr G

Nog har det förekommit företag i hållplatsnamnen från och till.

1951 års SS-karta anger åtminstone följande hållplatser;
ASEA Kabel, linje 65-66
Ermi, 60-62-63
General Motors, 73

1956 har hpl SAS-huset tillkommit, 81-116, den hållplatsen byter senare namn till bara SAS

Finns säkert fler exempel
吉先生

Niclas Wennerlid

Samma sak med Toyota i Kungens Kurva.

// Niclas

F.Å

Även i Sollentuna fanns hållplatsen OBS-huset invid månglarboden med samma namn. När de bytte namn till Coop Forum fick hållplatsen det nya namnet Rotebro trafikplats.
I Upplands Väsby finns fortfarande hållplatsen Marabou med företagsnamn från en känd konfektyrtillverkare.

Men nu var det ju inte alls det den här tråden skulle handla om...
Så för att fortsätta på trådens egentliga tema; så byter hållplatsen Ursviks Allé på linje 504 namn till Skrivargatan. Den flyttas också ut på Oxenstiernas allé då 504 förlängs från Stora Ursvik till Rissne. Eller det kanske inte är ett namnbyte så mycket som en slopad ändhållplats och en ny hållplats längs den nya linjesträckningen. Ja ja...

roggek

Citat från: Max W skrivet 30 november 2013, 16:42:31 PM
Då kan jag berätta att jag var handläggare för hållplatsnamnfrågor på SL när vi skulle inrätta busstrafik till Obs Varuhuset och Ica Maxi.
Enligt dåvarande regelverk skulle företagsnamn så långt det möjligtvis gick undvikas. Jag var därför i kontakt med Haninge kommun för att få fram uppgifter på vägnamnen i området. Jag diskuterade frågan ingående med handläggarna på kommunens stadsbyggnadskontor. Det visade sig att vägarna närmast varuhusen som vi skulle trafikera och anlägga hållplatser på var namnlösa!!! beroende på att de befanns ligga på av varuhusen friköpt mark. Därför blev det som det blev!
/Max
Marken är fortfarande än idag friköpt, men gatunamnet har antagits av Haninge kommun till "Västerport".

Jörgen

Ytterligare hållplatser runt kungens kurva området,
Ericsson strax ovanför IKEA, som idag heter Månskärsvägen.
sedan finns ju Apoteksbolaget också intill Lindvreten.

Ericsson bytte väl namnet till Månskärsvägen då Heron city öppnades, minns att jag körse 173:an där 1999-2000
och då hette det Ericsson fortfarande fast dem flyttade därifrån redan 1987 enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/LM_Ericsson-byggnaden,_Kungens_kurva.
Mvh: Jörgen

Nico

Linje 560 har ju hållplats "McDonald's" i industriområdet i höjd med Stäkets trafikplats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Carl Eric

I Nacka-Värmdö finns ju hållplatser som knyter an till handelsplatser, vilket ju också är företag...

* Sickla köpkvarter

* Sickla handelsplats

* Nacka Forum
** Nacka Forum, stadshuset
** Nacka Forum norra

* Värmdö marknad
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!