Resa i Storbritannien del 5: Lothian Buses

Startat av L-G Lassander, 21 september 2013, 12:49:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

L-G Lassander

Nu är Glasgow lämnat och vi fokuserar oss istället på den mycket trevligare och vackrare staden Edinburgh med sitt Lothian Buses, som för övrigt är det enda kommunala bussbolaget i Skottland.

Bland det nyaste som finns, är dessa 10 Volvo 7900 Hybrider på linje 1:


En lite äldre envåningsbuss på linje 12, en Dennis Dart Plaxton Pointer II:


East Lothian Buses, med sin gröna lackering, täcker upp hålen som uppstått efter att First lagt ner många av sina linjer. En Volvo B7RLE Wright Eclipse 2 på Princess Street:


Det mesta som rullar på gatorna är Plaxton eller Wright, men en serie Alexander Dennis Enviro 400H bussar har köpts in för linje 10:


Just nu håller man på att lackera om bussarna till denna nya färgsättning. En Dennis Trident Plaxton President:


Och detta är den gamla färgsättningen, som pryder denna Volvo B9TL Wright Eclipse Gemini 2, stripad för linje 22 med mycket hög turtäthet:


Flygbussen heter Airlink, går var 8:e minut och körs med Volvo B9TL Wright Eclipse Gemini 2:or:


Detta var de gamla flygbussarna. De har nu lackerats om och satts in på linje 35 som också den går till flygplatsen. Trots att bussarna är degraderade till en vanlig linje, har de fått behålla sina lädersäten:

virtual1

Mycket trevliga reportage, och härliga bussbilder! Tack!

L-G Lassander

Citat från: virtual1 skrivet 21 september 2013, 15:43:21 PM
Mycket trevliga reportage, och härliga bussbilder! Tack!

Trevligt att du gillat! Det kommer mera...  :)

Fikman


Scania dubbel är klart snygg
Vet du vad schaufförerna tycker om bara dörr fram?

L-G Lassander

Citat från: Fikman skrivet 21 september 2013, 22:43:02 PM
Vet du vad schaufförerna tycker om bara dörr fram?

Det känner jag inte till, men de är nog vana med den lösningen.

Ulf Berlin

Tack för dessa bilder :)
Intressant är att så många stadsbussar endast har en dörr
(för både på och avstigning)/Ulf

fontheking5


Frippe Fribas

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2013, 12:15:52 PM
Tack för dessa bilder :)
Intressant är att så många stadsbussar endast har en dörr
(för både på och avstigning)/Ulf
Det verkar vara standard för Brittiska marknaden eftersom jag sett det på många envåningsbussar på andra håll också.
//Fredrik

L-G Lassander

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 september 2013, 07:39:09 AM
Det verkar vara standard för Brittiska marknaden eftersom jag sett det på många envåningsbussar på andra håll också.
//Fredrik

Det är väl i stort sett bara bussarna i London som har mer än bara en framdörr.
Dock måste jag tillägga att passagerarombytet flöt mycket bra trots detta, för oss, udda dörrarrangemang. Tyckte inte heller att ståtiderna vid hållplatserna blev alls längre än de är hos oss.

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2013, 12:15:52 PM
Tack för dessa bilder :)
Intressant är att så många stadsbussar endast har en dörr
(för både på och avstigning)/Ulf

Hade ju aldrig fungerat i Sverige...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Berlin skrivet 22 september 2013, 12:15:52 PM
Tack för dessa bilder :)
Intressant är att så många stadsbussar endast har en dörr
(för både på och avstigning)/Ulf


Det är dessutom vanligt i Storbritannien med t ex Scania OmniCity med endast en dörr :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.