En skollärares efterlämnade bussbilder

Startat av BD, 03 september 2013, 21:29:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BD

Olle Lindström har tagit dessa bilder. Han var min lärare april 1950 till juni 1952 i 3e till 5e klass i Skönsbergs skola. Han var född 1892 i Nyland och hade som lärare antika undervisningsmetoder. Bilderna bör vara tagna i slutet av 1930-talet och jag tycker mig se en Motalabuss och en Reo.

Bilderna är större än vad som visas först men, i vart fall för Firefox, högerklicas och sedan "Visa bild" och sedan på "+" så blir bilden större.

Ulf Fernestad

En riktig bildskatt, är bilderna tagna i Skönsberg eller nån annan stans i Sundsvall

BD

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 03 september 2013, 21:51:07 PM
En riktig bildskatt, är bilderna tagna i Skönsberg eller nån annan stans i Sundsvall

De är tagna vid Skönsbergs skola samt två ute på landet.

BengaB40

Hej! Det är inte ofta man får uppleva sådant här ögongodis! Motalabussen med utförande långt före sin tid, Reon, Volvo och Scv-bussarna med sina typiska 30/40-tals-stuk! Tack för denna bildupplevelse! Hälsn. BengaB40

BengaB40

Hej igen! Vilken intressant mix av bussar på dessa bilder! Funderar på bild nr. 2 med Motalabussen och den ljusare målade. Ingen Volvo eller ScV i alla fall! Bild nr. 3 är den enda efterkrigsbilden med  3 Hägglundare främst i raden, efter ScV:n ser det ut att vara 2 Volvo. Förutom Reon och Motalan på övriga bilder verkar det vara mest ScV-bussar förutom en Volvo i B20-serien! Gjorde själv några skolresor i början av 50-talet så det här väcker gamla minnen! Hälsn. BengaB40

Harald Nordius

Y2287 som är med på bild 1, 4 och 5 har en Mercedesstjärna på fronten.

BengaB40

Hej! Ja det ser jag nu, det var den bussen jag trodde var en Reo! Hälsn. BengaB40

BD

Citat från: BengaB40 skrivet 05 september 2013, 08:32:03 AM
Hej! Ja det ser jag nu, det var den bussen jag trodde var en Reo! Hälsn. BengaB40

Det här tror jag är en Reo beroende på framaxelns och framhjulets utseende samt den kromade stötfångaren.

BengaB40

Hej! Att det är ett amerikanskt märke verkar tämligen säkert! Hittade några bilder i Jan G:s bok om Östernärkesbussarna på en International från 1939 med Hägglundskaross som har liknande fälgar! Hälsn. BengaB40

Åkarns Kalle

Intressant Intressant

Nu är jag ingen mästare på tyda regnr men av de jag lyckas tyda är det bara Y933 jag hittar i SBH

Y933 www.svenskbusshistoria.se/go?id=33705

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Greger Larsson

Citat från: BD skrivet 05 september 2013, 10:15:55 AM

Det här tror jag är en Reo beroende på framaxelns och framhjulets utseende samt den kromade stötfångaren.

Som sagt, intressanta bilder! De bör vara tagna 1939, förutom den mittersta bilden som är av senare datum.

Den övre bilden här ovan föreställer Y3520 som var en Diamond T -38 tillhörande Erik Edström, Fagervik. De fem bussar som syns på gruppbilden ovan går att identifiera som följande:
Y5450 Sc-V 8422/2 -37 Biltrafik AB Hagabussen
Y1182 Sc-V 8307 -33 Biltrafik AB Br Pettersson
Y4923 Volvo B20 -39 Trafik AB Hedin&Sjöström
Y1937 Motala M -36 Biltrafik AB Br Pettersson
Y2287 M-B LO3500D -36 Folke Lundberg

På den nyare bilden syns längst fram Y355 som var en Sc-V B16 -48 tillhörande Josefina Berg/Bergs Omnibussar och på bilden därunder syns först Mercan Y2287, och därbakom Y803 Sc-V 8421 -36 ägd av Fanny Lundgren.
Noterbart är att samtliga ovan nämnda bussar har Hägglundskarosser!

Åkarns Kalle

Aha tack för info Greger

Kan Y355 vara en av dessa?

www.svenskbusshistoria.se/go?id=985
www.svenskbusshistoria.se/go?id=39568

Och Y803 denna? www.svenskbusshistoria.se/go?id=2409

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Esbjörn

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 06 september 2013, 00:14:44 AM
Aha tack för info Greger

Kan Y355 vara en av dessa?

www.svenskbusshistoria.se/go?id=985
www.svenskbusshistoria.se/go?id=39568

Och Y803 denna? www.svenskbusshistoria.se/go?id=2409

/Kalle

Fantastiska bilder!!! Riktigt kul att se!

Skön-Timrå Omnibussar där bland andra de nämnda Edström, Lundberg och Lundgren var delägare köpte under 30-talet några bussar på för Sverige lite udda chassin från Mercedes-Benz och Diamond T.
Diamond T som var mest känt för sina robusta lastbilar verkade vara eftertraktade av militären och samtliga av bolagets Diamond T blev inkallade under kriget, medan Mercorna ratades med hänsyn till fabrikat.

Kalle:

Y355 är den första av de länkar du skrev.

Y803 är denna buss:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=35966

//Esbjörn

BD

Ytterligare en bild och delförstoringar därav från "Storskolan" i Skönsberg.

BengaB40

Hej! Målningen av blixten på karossen vid den unika placeringen av Motalans motor var verkligen häftig! Hälsn. BengaB40