Så ska fyran ta sig fram bättre

Startat av roggek, 21 augusti 2013, 14:47:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

I teorin ser det nog bra ut, men jag börjar tro mera och mera på de som hävdar att spårväg är den enda effektiva lösningen. Inte konstgjord andning till dagens 4, eller halvmesyrer som BRT.

AO

Känns ju bara otroligt märkligt att man inte sattsade på att göra om linje 4 till spårväg istället för att lägga pengarna på NK-express, spårvagnslinje 7.

Ersa

Citat från: AO skrivet 21 augusti 2013, 16:56:56 PM
Känns ju bara otroligt märkligt att man inte sattsade på att göra om linje 4 till spårväg istället för att lägga pengarna på NK-express, spårvagnslinje 7.

Istället för? Spårväg City ska ju i framtiden gå från Hornsberg via Centralen, SVT-huset, Ropsten och ända ut på Lidingö. Plus att även fyran behöver bli spårväg. Resandeunderlag finns säkerligen till både 7:an och 4:an. Går det lika bra för dessa linjer som för Tvärbanan är det ju riktigt bra.

Här är en till artikel om samma sak:
http://www.bussmagasinet.se/2013/08/mesta-busslinjen-ska-bli-snabbare-2/

Cero

Personligen är jag tveksam till den här typen av "satsningar". Nu vet jag inte hur det ser ut vid dygnets olika tider, men Ringvägen är väl inte den mest igensatta gatan i stan? Låter tveksamt att bussfiler skulle hjälpa där.

Att dra in hållplatser är ju bra, det snabbar upp, inte minst genom att det blir färre resenärer. Om man drar in alla utom ändhållplatserna kommer det att gå riktigt fort. 8)

Påstigning via alla dörrar är ett intressant experiment. Frågan är vad som händer när de som går in fram möter alla de som gått in i dörrarna längre bak? I normalfallet går ju alla trafikflöden, även gående, snabbast och bäst om det är enkelriktat. Kan inte se att detta ska snabba upp trafiken särskilt mycket. Dock blir det ju lättare att planka, vilket uppskattas av vissa element i samhället och kanske även är en nödvändighet under vissa förutsättningar numera. I sammanhanget dyker ju också frågan upp hur man ska kunna ha påstigning i alla dörrar för 4:an men inte för övriga linjer?

De bussar som körs på 4:an känns ju i sammanhanget något tveksamma och torde bidra till den långsamma takten. De gamla scaniabussarna har ju bra konfiguration med rätt antal dörrar, men de är ju ofta hopplöst långsamma. Nyare MAN och Volvo må vara snabbare, men saknar å andra sidan sista dörren, något som jag upplever skapar trängsel samt får många att inte vilja gå längst bak. Kanske borde man fundera igenom fordonsvalet.  Om vi svenskar vore lika rappa i benen som engelsmännen kanske dubbeldäckare vore att föredra. De tar ju dessutom upp mindre med gatuutrymme.

Dessutom undrar jag om man borde fundera igenom signalprioriteringen i Stockholm. Om det nu finns någon sådan förefaller den vara väldigt långsam och det känns på många håll som att den nedprioriterar bussfilen istället för tvärtom. I San Francisco förefaller man ha löst det så att bussen signalprioriterar hela korsningen från det håll den kommer. Dvs när bussen kommer så slår det om för alla, även bilarna, från samma håll. Fick en känsla av att det faktiskt löste upp en del trafikknutar iom att alla kom iväg samtidigt. Idag känns det som att bussen kommer iväg när det slår om till grönt, men eftersom övrig trafik då inte är i synk fastnar bussen i en kö som inte skapas när den normala signalsekvensen i korsningen körs. Antar att en lösning á la SF skulle vara politiskt omöjligt att genomföra i Stockholm även om man skulle göra studier som visade att det fick positiv effekt för bussar.

SL i Wien

Här i Wien är det möjligt med av- och påstigning vid alla dörrar.
Och det är so att nästan all låter först kliva av folk från bussen innan de stiger på - och de enstaka som försöker gå på först kommer utt ganska fort igen  ;)

Det kommer att ta tid innan alla kommer att förstå systemet på fyran. Frågan för mig är hur kommer det att vara med SL access kontrollen?
Ett till exempel från Wien - här kontrolleras inga biljetter vid påstigning och det är enbart 3% av alla resenärer som inte har några biljetter (kostar nästan € 150,- om du åker fast...)

MvH Markus

BSB101

Jag vet inte hur det är nu men förut hade man väl påstigning i alla dörrar på fyran vid exempelvis Fridhemsplan. Då hade man väl personal vid hållplatsen som kontrollerade biljetterna. Med tanke på dagens kort är det väl bara att sätta upp en automat vid alla dörrar så får man blippa. Med tanke på den närmast obefintliga biljettkontrollen från förarnas sida sedan urminnes tider lär det faktiska fuskåkandet knappast öka.

sa0azs

Citat från: SL i Wien skrivet 21 augusti 2013, 17:54:19 PM
Här i Wien är det möjligt med av- och påstigning vid alla dörrar.
Och det är so att nästan all låter först kliva av folk från bussen innan de stiger på - och de enstaka som försöker gå på först kommer utt ganska fort igen  ;)

Som på tunnelbanan då. Med tanke på det så blir det nog inte så svårt.

Björn Forslund

Citat från: BSB101 skrivet 21 augusti 2013, 19:09:54 PM
Jag vet inte hur det är nu men förut hade man väl påstigning i alla dörrar på fyran vid exempelvis Fridhemsplan. Då hade man väl personal vid hållplatsen som kontrollerade biljetterna. Med tanke på dagens kort är det väl bara att sätta upp en automat vid alla dörrar så får man blippa. Med tanke på den närmast obefintliga biljettkontrollen från förarnas sida sedan urminnes tider lär det faktiska fuskåkandet knappast öka.

Vid  Sthlm Södra / Rosenlundsgatan stod det personal utanför åtminstone en bakdörr och viserade kort häromdagen, så påstigning kan ske via fler dörrar på vissa hårdare belastade hållplatser.