Kontokort i SL-trafiken?!

Startat av Nico, 02 juli 2013, 07:35:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:43:35 AM
Åker inom samma zon? Sen är jag lite fundersam på det där med att dom inte har giltig period/för lågt saldo. Vad säger att de har pengar på sitt betalkort?

Inget men sannolikheten är nog större att man har tillräckligt med pengar på sitt betalkort (speciellt om man har ett kreditkort) än på ett kort man använder sällan.

buskörare

Citat från: BSB101 skrivet 05 juli 2013, 12:33:43 PM
Inget men sannolikheten är nog större att man har tillräckligt med pengar på sitt betalkort (speciellt om man har ett kreditkort) än på ett kort man använder sällan.

Troligen. Men jag tycker det är synd att man ska behöva införa dyra förändringar för att folk inte orkar hålla bättre koll.

Jonas1968

Citat från: buskörare skrivet 05 juli 2013, 01:43:35 AM
Åker inom samma zon? Sen är jag lite fundersam på det där med att dom inte har giltig period/för lågt saldo. Vad säger att de har pengar på sitt betalkort?
Det lär väl bara bli att kunden drabbas av övertrasseringsavgift av sin bank för inte tänker väl SL införa ett system där varenda kontokortsköp innebär att saldot verifieras mot banken. Skulle ta väldig tid vid varje biljettköp och känns omotiverat vid så låga belopp som att köpa en bussbiljett. Skulle ju även kunna bli problem om biljettköpet skall ske vid en hållplats i t ex Roslaagen där mobiltäckningen är dålig.

Olof Lagerkvist

Citat från: Jonas1968 skrivet 09 juli 2013, 02:00:35 AM
Det lär väl bara bli att kunden drabbas av övertrasseringsavgift av sin bank för inte tänker väl SL införa ett system där varenda kontokortsköp innebär att saldot verifieras mot banken. Skulle ta väldig tid vid varje biljettköp och känns omotiverat vid så låga belopp som att köpa en bussbiljett. Skulle ju även kunna bli problem om biljettköpet skall ske vid en hållplats i t ex Roslaagen där mobiltäckningen är dålig.

Om man vill att det ska gå att betala med onlinekort är det krav på verifiering mot kontot vid varje köptillfälle. Onlinekort är t ex Maestro eller Electron. Det är vanligt att t ex ungdomar eller personer med betalningsanmärkningar har sådana kort. Eller helt enkelt personer som vill ha ett billigare bankkort.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

MrH

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 09 juli 2013, 09:30:57 AM
Om man vill att det ska gå att betala med onlinekort är det krav på verifiering mot kontot vid varje köptillfälle. Onlinekort är t ex Maestro eller Electron. Det är vanligt att t ex ungdomar eller personer med betalningsanmärkningar har sådana kort. Eller helt enkelt personer som vill ha ett billigare bankkort.

Exakt. Den lösning vi kör med i X län tillåter 3-4 s.k offlineköp med "riktiga" Visa/Mastercardkort (de som går snabbt), vid därefter nästkommande köp BÖRJAR köpproceduren med att terminalen skickar de lagrade köpen till banken innan själva köpet genomförs, allt medan kunden står där och trampar. Just den biten är lite onödigt tramsig, dessa köp kan ta uppemot minuten innan det är färdigt. Är det dessutom ett Electron eller Maestrokort just en sådan gång tar köpet enormt lång tid; först "SÄNDER LAGRADE" (dvs de tidigare offlineköpen) och därefter lång väntan på kontakt med banken.

Jag brukar därför ta för vana att själv trigga "SÄNDER LAGRADE" på rull emellanåt när jag haft kortköp och kommer ihåg det. Då rullar det oftast på smidigt vid nästa stopp.

De gånger det tar "för lång tid" är när typ 5 ungdomar med Electron eller Maestro står i rad och ska köpa biljett.. det händer men ändå inte precis jämt.

Jag hade personligt rekord häromdagen med 28 kortköp på ett pass (två varv på linje 100 Edsbyn-Bollnäs-Söderhamn). Tycker som jag skrev tidigare att det funkar rätt okej men som jag också skrev så är det ju helt andra resandeströmmar och stress i storstäderna, så jag är inte alls säker på att det system vi har skulle funka överallt.
:-)

/MrH

Olof Lagerkvist

Citat från: MrH skrivet 11 juli 2013, 10:43:41 AM
Exakt. Den lösning vi kör med i X län tillåter 3-4 s.k offlineköp med "riktiga" Visa/Mastercardkort (de som går snabbt), vid därefter nästkommande köp BÖRJAR köpproceduren med att terminalen skickar de lagrade köpen till banken innan själva köpet genomförs, allt medan kunden står där och trampar. Just den biten är lite onödigt tramsig, dessa köp kan ta uppemot minuten innan det är färdigt. Är det dessutom ett Electron eller Maestrokort just en sådan gång tar köpet enormt lång tid; först "SÄNDER LAGRADE" (dvs de tidigare offlineköpen) och därefter lång väntan på kontakt med banken.

Jag brukar därför ta för vana att själv trigga "SÄNDER LAGRADE" på rull emellanåt när jag haft kortköp och kommer ihåg det. Då rullar det oftast på smidigt vid nästa stopp.

Det där verkar som något som X-Trafik borde kunna få terminalleverantören att lösa med någon form av automatik. Det kan vara lite svårt emellanåt att få fram problembilden till rätt person och att få upp prioriteten, men med lagom mycket envishet kan man komma långt med sådana här saker.

Citat från: MrH skrivet 11 juli 2013, 10:43:41 AM
De gånger det tar "för lång tid" är när typ 5 ungdomar med Electron eller Maestro står i rad och ska köpa biljett.. det händer men ändå inte precis jämt.

Jag hade personligt rekord häromdagen med 28 kortköp på ett pass (två varv på linje 100 Edsbyn-Bollnäs-Söderhamn). Tycker som jag skrev tidigare att det funkar rätt okej men som jag också skrev så är det ju helt andra resandeströmmar och stress i storstäderna, så jag är inte alls säker på att det system vi har skulle funka överallt.
:-)

Jag tror nog också lite så. Det är inte många ställen och linjer i X län som har trafiksituationer liknande storstadsområdena. Men jag blev lite fundersam i söndags när jag åkte en sväng med X-Trafik linje 41 och det var (om jag räknade rätt) åtta personer på olika hållplatser i centrala Sandviken som betalade med bankkort för att åka in till Valbo eller Gävle. Det kändes faktiskt inte helt optimalt och borde gå att lösa på bättre sätt. Fick nästan lite samma känsla som hemma i Borås, vill jag nog påstå.  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Anders Noren

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 juli 2013, 10:55:44 AMMen jag blev lite fundersam i söndags när jag åkte en sväng med X-Trafik linje 41 och det var (om jag räknade rätt) åtta personer på olika hållplatser i centrala Sandviken som betalade med bankkort för att åka in till Valbo eller Gävle. Det kändes faktiskt inte helt optimalt och borde gå att lösa på bättre sätt. Fick nästan lite samma känsla som hemma i Borås, vill jag nog påstå.  ;)

Som sagt, det är en mänsklig rättighet att få köpa sin biljett ombord...

MrH

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 juli 2013, 10:55:44 AM
Det där verkar som något som X-Trafik borde kunna få terminalleverantören att lösa med någon form av automatik. Det kan vara lite svårt emellanåt att få fram problembilden till rätt person och att få upp prioriteten, men med lagom mycket envishet kan man komma långt med sådana här saker.

Jag tror nog också lite så. Det är inte många ställen och linjer i X län som har trafiksituationer liknande storstadsområdena. Men jag blev lite fundersam i söndags när jag åkte en sväng med X-Trafik linje 41 och det var (om jag räknade rätt) åtta personer på olika hållplatser i centrala Sandviken som betalade med bankkort för att åka in till Valbo eller Gävle. Det kändes faktiskt inte helt optimalt och borde gå att lösa på bättre sätt. Fick nästan lite samma känsla som hemma i Borås, vill jag nog påstå.  ;)

Visst borde det gå att lösa med automatik :) Jag har tagit upp det där, vi får väl se om det blir någon förändring. Fokus ligger väl nu främst på införandet av det nya systemet. När väl det är i drift och varit så ett tag så kan man tjata lite till. Samma kortterminal ska det vara, även med BIMS.

Att det inte går (?) att få all transaktionsinformation på ETT kvitto (biljetten), som på ICA eller på macken, är också en gåta för mig, det blir extremt mycket kortkvitton att hantera för oss förare, de som redovisar vidare till länstrafiken osv. Det är väl den stora nackdelen om det finns någon.

Jag håller med dig och är samtidigt kluven; bra att det för kunden är enkelt att betala med kort. Men nu är det så väldigt enkelt att vissa inte tycker det är värt att ladda reskassa eller köpa kort. Jag har noterat en snubbe som åker två zoner till jobbet i princip varje vardag, tur/retur. Hans kort är av den snabba typen (tror Handelsbankens och Swedbanks är extra snabba av ngn anledning) och han köper enkelbiljett varje gång. Och det är ju kanske inte helt optimalt... ::)

Idag skiljer det bara någon krona mellan kontokort och reskassa. Borde vara större skillnad.

/MrH

Anders Noren

Citat från: MrH skrivet 11 juli 2013, 13:42:45 PM
Idag skiljer det bara någon krona mellan kontokort och reskassa. Borde vara större skillnad.

Ja, det är det som är min käpphäst. Ett påslag om ca 100 % för ombordköp jämfört med förköp (givetvis kombinerat med god tillgänglighet till förköpsställen, som det var på remstiden i SL-land) får bort nästan alla ombordköp. Och väl där kan man lika gärna låta de få som köper ombord betala kontant.

Men det kräver givetvis att länstrafiken bemödar sig att ordna ett par strategiskt placerade förköpsställen i varje stadsdel plus ett vid varje viktig kollektivtrafikknut. Bara inom Gävle och Valbo (för att anknyta till X-trafik) blir det bortåt 15 ytterligare förköpsställen jämfört med idag. (Men idag är det ändå bättre än för fem år sedan, för på den tiden hade X-trafik en policy att det skulle finnas ETT förköpsställe PER KOMMUN.)

Jonas1968

Citat från: Anders Noren skrivet 11 juli 2013, 21:44:19 PM
Ja, det är det som är min käpphäst. Ett påslag om ca 100 % för ombordköp jämfört med förköp (givetvis kombinerat med god tillgänglighet till förköpsställen, som det var på remstiden i SL-land) får bort nästan alla ombordköp. Och väl där kan man lika gärna låta de få som köper ombord betala kontant.

Men det kräver givetvis att länstrafiken bemödar sig att ordna ett par strategiskt placerade förköpsställen i varje stadsdel plus ett vid varje viktig kollektivtrafikknut. Bara inom Gävle och Valbo (för att anknyta till X-trafik) blir det bortåt 15 ytterligare förköpsställen jämfört med idag. (Men idag är det ändå bättre än för fem år sedan, för på den tiden hade X-trafik en policy att det skulle finnas ETT förköpsställe PER KOMMUN.)
I SL trafiken är det väl ganska stor prisskillnad på kontantbiljetter (På dom ställen där sådana fortfarande kan köpas t ex tbanespärrarna) och på förköp och SMS biljetter. Med reskassa är det ju ännu billigare. Priset på kontokortsbiljetter ombord borde väl bli samma som kontantbiljett i spärren idag?