Boråspolitiker vill lämna Västtrafik

Startat av Ersa, 21 juni 2013, 09:40:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

"Ett företag som aldrig kört i Borås vinner"

Uppenbarligen är politikerna i Borås inte så insatta i Nobinas historik. Det där beror ju alldeles på hur man ser på saken, visserligen har bolaget aldrig kört stadstrafik i Borås, men mig veterligt har man kört omfattande landsbygdstrafik i och kring staden tidigare, om än med ett annat namn.  :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 21 juni 2013, 14:21:49 PM
"Ett företag som aldrig kört i Borås vinner"

Uppenbarligen är politikerna i Borås inte så insatta i Nobinas historik. Det där beror ju alldeles på hur man ser på saken, visserligen har bolaget aldrig kört stadstrafik i Borås, men mig veterligt har man kört omfattande landsbygdstrafik i och kring staden tidigare, om än med ett annat namn.  :)

Ja, de som gjort skrivelsen är inte särskilt väl pålästa. SJ Buss körde runt Borås åtminstone på 1940-talet, kanske ännu tidigare. År 1995 blev de (nu som Swebus) av med det mesta av trafiken som gick lite längre inom Borås kommun till just Borås Lokaltrafik. Det gäller alltså främst dagens linjer 150, 153, 155 och 159. Man kan också räkna dit linje 404 eftersom Bollebygds kommun ingick i Borås kommun fram till 1 januari 1995.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ResVille

Det är lite märkligt att politiker reagerar mot VästTrafik efter att upphandlingen är klar och det visar sig att kommunens eget bolag har förlorat upphandlingen. Om de skulle reagerat skulle de gjort det mot den politiska styrelsen i BL.
Det handlar inte bara om att lägga det lägsta anbudet det handlar även om att skicka med så bra handlingar som möjligt när anbudet lämnas in. Har styrelse och ledning i BL inte klarat det får man hitta syndabockarna hemma i Borås.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juni 2013, 22:54:41 PM
Dåliga förlorare?

Antagligen samma politiker sim skulle vilja att trafiken drevs i egen regi utan upphandling. Som Västerås eller Luleå.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 21 juni 2013, 22:54:41 PM
Dåliga förlorare?

Nej.
Dåliga förlorare är dem som ställer upp på att tävla/konkurrera, och därefter blir riktigt besvikna vid förlust.
Dessa politiker vill gissningsvis inte vinna upphandlingen, utan (som Walter skrev) istället ha trafik i egen regi utan upphandling.
Vilket är två helt olika saker.

Men då tycker man att dessa politiker skulle ha kämpat hårdare för att få trafiken i egen regi innan man ens la till Borås i denna senaste upphandlingen. När trafiken väl upphandlats finns det inget att göra.

Svemicke

#7
Frågan är vad som händer ifall det blir så att Borås nu går ur Västtrafik så att Ulf Olsson får som han vill.

"För Borås högste politiker, kommunstyrelsens ordförande och Socialdemokraten Ulf Olsson kom dagens besked som en stor besvikelse.

– Jag blir naturligtvis väldigt ledsen. Alla kvalitetsmätningar som gjorts har visat att boråsarna är mycket nöjda med Borås Lokaltrafik, säger Ulf Olsson som själv vuxit upp med BL där hans pappa arbetade som busschaufför i över 30 år.
"

Citat från Borås lokaltrafik går i graven publicerad av SR Sjuhärad.

Så sade Olsson direkt efter beskedet. Sedan, efter någon dag, kom han på att man kanske ska gå ur Västtrafik, så att bolaget som han vuxit upp med får bli kvar. Luktar korruption om det hela.

Jag skrev en insändare till Borås Tidning i fallet. Om den blir publicerad vet jag ej, men den finns att läsa här. Jag hoppas alla kan läsa den, annars får jag klistra in det här.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 22 juni 2013, 01:57:30 AM

Jag skrev en insändare till Borås Tidning i fallet. Om den blir publicerad vet jag ej, men den finns att läsa här. Jag hoppas alla kan läsa den, annars får jag klistra in det här.

Eftersom den ligger på Facebook behövs lösenord för att kunna läsa den. De som av olika anledningar valt att stå utanför Facebook kan alltså inte läsa den. Så klistra gärna in den direkt här.

För övrigt håller jag med om att det är lite sent att tänka på att Borås själva skulle ta hand om sin tätortstrafik nu. Även om det skulle bli så så måste ju den upphandling som Västtrafik har gjort gälla om inte annat framkommer vid ett eventuellt överklagande.

BL:s ordförande har inte sitt partis förtroende längre sedan han skrev en artikel i Borås Tidning i ett helt annat ämne och som var stick i stäv mot partiets uppfattning. Han lovade därefter att lämna alla politiska uppdrag som han fått av partiet  men ändrade sig igen nu när BL förlorade upphandlingen. Sådant verkar inte särskilt förtroendeingivande.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2013, 08:46:45 AM
Eftersom den ligger på Facebook behövs lösenord för att kunna läsa den. De som av olika anledningar valt att stå utanför Facebook kan alltså inte läsa den. Så klistra gärna in den direkt här.

För övrigt håller jag med om att det är lite sent att tänka på att Borås själva skulle ta hand om sin tätortstrafik nu. Även om det skulle bli så så måste ju den upphandling som Västtrafik har gjort gälla om inte annat framkommer vid ett eventuellt överklagande.

BL:s ordförande har inte sitt partis förtroende längre sedan han skrev en artikel i Borås Tidning i ett helt annat ämne och som var stick i stäv mot partiets uppfattning. Han lovade därefter att lämna alla politiska uppdrag som han fått av partiet  men ändrade sig igen nu när BL förlorade upphandlingen. Sådant verkar inte särskilt förtroendeingivande.

Exakt vad hade herr ordförande förväntat sig kunna åstadkomma i BL nu då?

Insändaren kommer här:


  • Demokrati är bra och vårt politiska system är utmärkt – så länge resultaten går den väg som politikerna vill. Annars ändrar vi efter behag. Detta har vi sett förr och nu ser vi det igen.

    Vi har en lag om offentlig upphandling i Sverige. En upphandling gällande stadstrafiken i Borås har nyss hållts och resultatet gick inte i linje med lokalpolitikernas önskemål i staden. Det kommunala bussbolaget Borås Lokaltrafik (BL) förlorade till det tidigare statliga SJ-Buss som senare, via Swebus bytte namn till det nuvarande Nobina.

    Detta fick kommunpolitikerna att reagera på det mest underliga sätt. I en debattartikel i Borås Tidning den 20 juni, författad av de rödgröna, kunde man läsa mellan raderna att ingen utöver BL är kompetenta att sköta stadstrafiken i Borås och man smutskastade Nobina, som man egentligen och bevisligen inte vet något om. Nobina kör stadstrafik på många ställen runt om i Sverige, i städer som är mycket större än Borås. Vad gör Borås mer komplicerat än andra orter? Förutom en bristande infrastrukturell planering för kollektivtrafik i staden.

    Det senaste draget är att Ulf Olsson, socialdemokratiskt kommunalråd, nu på allvar tänker göra allt han kan för att Borås ska lämna Västtrafik.  Detta är sandlådefasoner utan dess like! Den enda orsaken; rädda BL! Hade BL vunnit upphandlingen så hade de dumma argument vi nu hör och läser aldrig kommit på tal. Det hade inte behövts, för BL hade ju varit kvar och det är det man vill.

    I debattartikeln skrev de rödgröna: " I förrgår blev dessutom en ny upphandling av kollektivtrafiken inne i staden klar. Borås Lokaltrafik (BL) lade det ekonomiskt bästa anbudet – vårt kommunägda bolag som har skött stadstrafiken i 70 år. Lång erfarenhet och det lägsta priset. Man hade kunnat tro att utgången var given."

    Billigast är inte alltid bäst. Något som Västtrafik med all säkerhet har stor erfarenhet av från andra orter med bristande underhåll av bussar och en försämrad personalpolitik, vilket i slutändan ger ett dåligt resultat i leveransen till kund (Västtrafik).

    En förlorad upphandling betyder nedläggning av Borås Lokaltrafik vill de rödgröna debattörerna göra gällande i sin debattartikel. Det är möjligt, men det är långt ifrån en tragedi! Världen går inte under för det. Tvärtom! Resurserna och möjligheterna att driva en bra kollektivtrafik i staden ökar.

    Jag har lång erfarenhet från Skåne av Nobina (som då hette Swebus). De har skött sina uppdrag ypperligt, är ett välrenommerat företag där och från och med juni nästa år så skall de sköta all stadstrafik i Malmö. De har en mycket bredare kompetens vad gäller busstrafik än vad det kommunägda BL någonsin kommer att få. De är dessutom, med sitt Swebus Express ett av de största bussbolagen på marknaden.

    Utan att ge Nobina en chans att visa vad de går för, så beter kommunpolitiker sig som dagisbarn och agerar på ett patetiskt sätt. Får man som kommunpolitiker göra vad som helst – bara för att man kan?

    I Göteborg har det kommunala Göteborgs Spårvägar (GS) förlorat upphandling efter upphandling gällande busstrafik i kommunen med omnejd på senare tid. Först Frölunda (Göteborg Väster som det egentligen heter), sedan trafik mellan Göteborg och Mölndal. Efter det förlorade man Angered och nu senast Hisingen. Ska Göteborg också dra sig ur Västtrafik som "är dumma mot GS"?

    BL var billigast, men Nobina får lite mer pengar för att utföra uppdraget. Det kan leda till att det blir pengar över till underhåll av fordon och till personalfrämjande åtgärder, vilket i längden ger en väl fungerande stadstrafik och en bra slutprodukt till kund.

    Faktum kvarstår. Nobina vann en upphandling utförd av Västtrafik avseende stadstrafiken i Borås. Det luktar jäv och korruption om man nu ändrar det politiska systemet för egen vinnings skull så man istället får det slutliga utfall man önskar. Vad händer med upphandlingen då? Vad sänder det för signaler till Nobina? Är Ulf Olssonlämpad för sitt uppdrag? "Ni får välja vem ni vill, bara ni väljer Borås Lokaltrafik"?

    Jag hälsar Nobina välkomna till Borås och hoppas att Ulf Olsson och dem som står bakom honom i detta tvingas lämna sina uppdrag inom kommunpolitiken!

Vad händer om nu Borås går ur Västtrafik, vilket ju sker i syfte att bevara BL? Ska BL fortsätta då eller blir det så att Nobina istället får köra på uppdrag av kommunens förmodade blivande kollektivtrafiknämnd?

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Det är bra skrivet. Micke. Hoppas Borås Tidning vågar ta in det.  ;)

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AL

Nja, åsikter är fria i det här landet - tack och lov - och i bästa fall även på det här forumet  ;), men samtidigt skall man inte glömma att det finns en viss poäng i att det från lokalpolitiskt håll förekommer tveksamheter när det gäller det nuvarande systemet med regionala trafikhuvudmän.  Enbart Västtrafik självt är på väg att växa till en byråkratisk klump där inte alltid kompetensnivåer står högt i kurs, och där inte minst Göteborgs Stad haft åsikter på ett flertal olika områden.  Taxesystemet är bara ett exempel.  På andra håll i landet, t ex i Värmland är man inte heller särskilt roade mot bakgrund av den utveckling Karlstadsbuss haft under åren.  Luleå är ett annat.  I t ex Västerås ser man inte ens någon anledning att upphandla trafiken eftersom man befarar sämre kvalitét till ett högre pris.  Och ändå ser vi bara början.  Med all sannolikhet kommer fler kommuner att ifrågasätta nuvarande system...

Att "hata" kommunalt bedriven service är inte i grund och botten ett sakligt argument...  ::)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juni 2013, 11:48:06 AM
Det är bra skrivet. Micke. Hoppas Borås Tidning vågar ta in det.  ;)

Tack! Det återstår att se. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johnny

Artikelförfattarna bör kanske tala med Ulf Olsson. Han sitter i styrelsen för Västtrafik sedan många år. Vad jag vet så stödde Ulf helt överföringen av ansvaret för kollektivtrafiken till Västra Götalandsregionen. Han har heller aldrig uttalat sig emot systemet med upphandlingar. BL däremot har väl haft som tradition att alltid överklaga förlorade upphandlingar.


S Svensson


Borås Lokaltrafik AB har ju en chans att bli underentreprenör till Nobina. Kanske bör man ta denna chans !