En Bålstabuss som omväxling

Startat av Signvard, 01 november 2007, 17:54:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Signvard


DAF TB160 VBK.
Intressant egentligen, jag kan inte minnas en enda Bålsta-DAF som inte hade frontmotor eller svansmotor, och Enköpings-DAFarna hade alltid mittmotor...

Peter Öden

Hej !

JSX 295 hade inv.nr 60 och av 1976 års modell.
I mina noteringar står busstypen angiven som TB 163 DT 605 !

Mvh Peter Ö

Signvard

En trvlig detalj på VBK karosserna var typplåten på skyltskåpsluckan där alltid tillverkningsåret stod angivet.

TB 163 var det ju, 6,17l stor (?) rak turboladdad 6:a med 153hk, inte undra på att förarna på Bålstabuss sällan flyttade högerfoten från bottenläget på gaspedalen. ;D

Walter

Citat från: Signvard skrivet 01 november 2007, 18:35:59 PM
En trvlig detalj på VBK karosserna var typplåten på skyltskåpsluckan där alltid tillverkningsåret stod angivet.

TB 163 var det ju, 6,17l stor (?) rak turboladdad 6:a med 153hk, inte undra på att förarna på Bålstabuss sällan flyttade högerfoten från bottenläget på gaspedalen. ;D


Nu har det ju gått ett antal år sedan bilden togs men idag har man ju mer än 153 hk i vanliga bilar!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Forslund

Vanliga bilar då hade kanske en 80 hästar. Att dagens bilar ligger på 200 innebär ju inte att man behöver alla, utom vid snabba omkörningar.
Hörde f ö att många av EB-Dafarna blev slutkörda på motorvägen när man öppnade direktlinjen till Kista. Det var visst inte helt ovanligt med en havererad DAF vid vägkanten.