inget blad vid icke EU-linje?

Startat av en_dalmas, 23 maj 2013, 12:43:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

en_dalmas

har alltid kört med blad på EU och icke EU, har bara fyllt i "ratt" på EU och "hammare" på icke EU och vad jag förstått av dom mer erfarna så har många av dom också alltid kört med blad. men för nån vecka sen så fick vi höra av en på jobbet som ses som mera kunnig inom området att man ska inte ha blad i när man inte kör EU-linje vilket som sagt förvånade många.
hur låter det här, ska man ha blad eller inte på icke EU-linje?

igel

Om du kan få färdskrivaren att registrera hammare när du kör på en icke eu-linje bör det nog inte vara något problem. Men om du tar och tittar på färdskrivarbladet när du har kört en icke eu-linje är tiden du rullar med bussen nog registrerat som ratt. däremot är nog tiden du står stilla registrerat som hammare.

Der_löwe

Citat från: en_dalmas skrivet 23 maj 2013, 12:43:56 PM
har alltid kört med blad på EU och icke EU, har bara fyllt i "ratt" på EU och "hammare" på icke EU och vad jag förstått av dom mer erfarna så har många av dom också alltid kört med blad. men för nån vecka sen så fick vi höra av en på jobbet som ses som mera kunnig inom området att man ska inte ha blad i när man inte kör EU-linje vilket som sagt förvånade många.
hur låter det här, ska man ha blad eller inte på icke EU-linje?

Nu skall jag göra det enkelt för alla, man behöver ALDRIG använda färdskrivare (kort eller blad) när du kör undantagen trafik! Detta oavsett företagets policy, bussveteraners kunnande eller någon annans åsikt. Det har heller ingen som helst betydelse vilken anställningsform du har eller vad du gjort före eller efter den undantagna körningen samma dag. Detta är transportstyrelsen absoluta övertygelse och är du osäker, ställ frågan via deras webformulär så får du ett skriftligt svar.

Aniara

Citat från: Överlid skrivet 23 maj 2013, 17:25:35 PM
Nu skall jag göra det enkelt för alla, man behöver ALDRIG använda färdskrivare (kort eller blad) när du kör undantagen trafik! Detta oavsett företagets policy, bussveteraners kunnande eller någon annans åsikt. Det har heller ingen som helst betydelse vilken anställningsform du har eller vad du gjort före eller efter den undantagna körningen samma dag. Detta är transportstyrelsen absoluta övertygelse och är du osäker, ställ frågan via deras webformulär så får du ett skriftligt svar.

Och om det är företagets policy att det inte finns något arbete för dig att utföra, om du inte följer företagets policy om att använda förarkortet, vad händer då???


JDS

Citat från: Aniara skrivet 23 maj 2013, 19:49:13 PM
Och om det är företagets policy att det inte finns något arbete för dig att utföra, om du inte följer företagets policy om att använda förarkortet, vad händer då???

Det som händer då är att när du utför en undantagen körning, och den registreras på kortet som körning, så har du kanske för all framtid en registrering som ser ut som ett brott mot kör- och vilotidsreglerna, vilket naturligtvis både polisen och din osympatiska arbetsgivare kan komma att använda emot dig.

Aniara

Citat från: JDS skrivet 23 maj 2013, 21:21:53 PM
Det som händer då är att när du utför en undantagen körning, och den registreras på kortet som körning, så har du kanske för all framtid en registrering som ser ut som ett brott mot kör- och vilotidsreglerna, vilket naturligtvis både polisen och din osympatiska arbetsgivare kan komma att använda emot dig.

Det är därför man alltid ställer färdskrivaren i "OUT" när man kör...

igel

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Yrkestrafik/Yrkestrafiken.se/Trafiktillst%C3%A5nd/Kor-%20och%20vilotider/PM_gallande_fran_26_april_2011.pdf

Sid 8 undantag:

"Observera att om undantagen körning utförs under del av arbetspass som i övrigt omfattas av kör- och vilotidsbestämmelserna ska den undantagna körningen registreras som "annat arbete"."

JDS

Citat från: Aniara skrivet 23 maj 2013, 21:56:35 PM
Det är därför man alltid ställer färdskrivaren i "OUT" när man kör...

Den finessen hade jag glömt, vad blir resultatet av det nu igen?

Aniara

Citat från: JDS skrivet 23 maj 2013, 22:29:25 PM
Den finessen hade jag glömt, vad blir resultatet av det nu igen?

För att citera regelverket från en tidigare post från signatur "igel":
"Om diagramblad brukas trots undantag från regelverken, kan eventuellt problem uppstå för kontrollpersonalen att utreda omständigheterna kring transporten . För att förhindra detta bör det framgå av diagrambladet vilken verksamhet som utförts, annars kan bladets information felaktigt betraktas som att man omfattas av kör och vilotidsbestämmelserna. Den som har digital färdskrivare, bör av samma anledning, aktivera läge OUT i färdskrivaren vid undantagen körning. Detta kan göras såväl utan, som med isatt förarkort."


CS

Har du digital färdskrivare kan man köra med kortet i förutsatt att färdskrivaren är satt i läge OUT för att markera undantagen körning.

Har du färdskivarblad ska du, för att undvika framtida problem, inte köra med diagramblad alls! Det finns vissa som säger att man visst ska göra det men samtidigt fylla i på baksidan av bladet annat arbete men det är fel. Du får inte på ett diagramblad ha två markeringar (från körning och manuellt på baksidan) för samma tid, då får du böter för det.

Digitalt = Inga problem, sätt bara i OUT.
Analogt = Ha bladet i vid EU-körning, TA UR det vid undantagen körning och rita endast på baksidan, inte både och.