Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Buss_Lund

Citat från: Walter skrivet 25 april 2025, 18:48:45 PMAtt inget annat företag lämnar anbud är väl smått otroligt på ett sådant paket? Eller var det väldigt stora incitament eller andra potentiella risker? Har inte kunnat hitta ngt om krav på elbussar tex.
Jag tror det blir nog elbussar jag är hundra procent säker på det

Skåneresenären

Finns det något känt datum för när resultatet för upphandlingen av SkåneExpressen 1 och 2 offentliggörs?

Buss_Lund

https://www.bussmagasinet.se/2025/04/annu-en-vinst-for-nobina-i-skane/

Nobina vann upphandlingen i Eslöv och Hörby både stadsbusstrafiken och regiontrafiken avtal start från 2026 december

Gano

Trist om man ska vara ärlig. Med detta är alltså Transdev helt utraderade från Skåne. Transdev som tidigare var ett av landskapets största operatörer, med trafik från Österlen upp till Kristianstad och stads och regiontrafik i Malmö-området. Därtill kan nämnas att Transdev även förlorat Öresundståg till VR.

Jan

Då finns bara Transdev kvar i Västtrafik och SL. Eller har jag missat något?
I branschen i 40 år

Buss_Lund

Transdev har även Östgötatrafiken och X trafik även dalarna kvar

Bussfanatikern

Transdev finns ju också i Eskilstuna och i Umeå. Dock kommer Nobina att ta över trafiken i Umeå om drygt ett år.

Lulebussen

Stadstrafiken i Umeå tar Nobina över, Transdev fortsätter dock på regionlinjer runt Umeå.

Buss_Lund

Det bli 60 nya elbussar säkert Solaris till Malmö-Lund regiontrafiken och Nobina kommer att använda depåer både Malmö och Lund så jag misstänker att Nobina ska ta över depån parkeringen där transdev brukar ha sina bussar i Gastelyckan Lund säkert Malmö blir nog Vinkeln eller Möllan om det finns mer plats.
Mer info om Malmö-Lund regiontrafiken även Hörby och Eslöv både stads och regiontrafiken,SkåneExpressen där kommer användas både el och biogas bussar
Enligt info från Nobina https://news.cision.com/se/nobina-ab/r/nobina-far-utokat-fortroende-i-skane--genom-tva-nya-avtal,c4142735

Gano

Citat från: Buss_Lund skrivet 29 april 2025, 18:01:34 PMMer info om Malmö-Lund regiontrafiken även Hörby och Eslöv både stads och regiontrafiken,SkåneExpressen där kommer användas både el och biogas bussar
Enligt info från Nobina https://news.cision.com/se/nobina-ab/r/nobina-far-utokat-fortroende-i-skane--genom-tva-nya-avtal,c4142735

Läser man länkad artikel får man intrycket att SkåneExpressen skall köras med gasbussar. Det finns väl inga dubbeldäckare på biogas nuförtiden? Dessutom står det trafik på fem SkåneExpressen linjer, vilket borde vara fel, då det är två linjer Transdev kör idag, SkE 1 och SkE 2.

Buss_Lund

Jag har hört att det bli inga dubbeldäckare till 1 och 2 SkånExpreessen pga något anledning. Det blir nog höggolv tror jag

Walter

Citat från: Buss_Lund skrivet 29 april 2025, 18:01:34 PMDet bli 60 nya elbussar säkert Solaris till Malmö-Lund regiontrafiken och Nobina kommer att använda depåer både Malmö och Lund så jag misstänker att Nobina ska ta över depån parkeringen där transdev brukar ha sina bussar i Gastelyckan Lund säkert Malmö blir nog Vinkeln eller Möllan om det finns mer plats.
Mer info om Malmö-Lund regiontrafiken även Hörby och Eslöv både stads och regiontrafiken,SkåneExpressen där kommer användas både el och biogas bussar

I upphandlingsunderlaget framgår att man inte får använda depån på Gastelyckan i Lund för avtalet Malmö-Lund. Dels ska stadsbussarna vara där (som idag) och dels ska bussarna för trafiken Nobina kör idag på avtalen Lund Väster och Lund Öster flyttas dit från dagens tillfälliga depå de har nu. Och som nämnts tidigare i tråden har en del av den ytan depån skulle ta över av granntomten nu stoppats så frågan är vad det blir alls av det.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Anders.o93

Citat från: Buss_Lund skrivet 29 april 2025, 18:01:34 PMDet bli 60 nya elbussar säkert Solaris till Malmö-Lund regiontrafiken och Nobina kommer att använda depåer både Malmö och Lund så jag misstänker att Nobina ska ta över depån parkeringen där transdev brukar ha sina bussar i Gastelyckan Lund säkert Malmö blir nog Vinkeln eller Möllan om det finns mer plats.
Transdev har ju en depå i Arlöv, ska inte Nobina ta över denna? Är knappast plats för fler bussar på Vinkeln, blir trångt nog med de 18 nya Solaris ledbussar, där parkeringsytan för anställda behöver minskas ner för att få plats med dessa.

Buss_Lund

Paket regiontrafiken Malmö-Lund så det har passerat nu avtalsspärr så verka som ingen annan företaget har överklagat. Tror Nobina och Skånetrafiken ska anteckna om nya avtal

Knallhatt

SL:s två stora upphandlingar av busstrafik nyligen blir en domstolsfråga. De gällde dels busstrafiken i Södertälje/Nykvarn, dels Järfälla/Upplands-Bro. Nu kräver Nobina att båda upphandlingarna görs om från början.

SL-upphandlingar av busstrafik överklagas: "Oskäliga avtalsvillkor – gör om från början"