Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Nämnden har inget möte i april utan nästa är först 8 maj och beslutet kanske tas då.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid


homer

Spännande och lite oväntat med VR, fast kanske inte så oväntat egentligen då dom ju faktiskt vann Tyresö. Nu kommer dom ha 4 avtal med SL som ligger så långt ifrån varandra som det bara är möjligt, dvs ev. samordningsvinster för själva trafiken borde vara noll.

HB

#2028
Rena trafikala samordningsvinster är nog nära 0 men det finns andra betydligt större vinster att göra beträffande info-system, trafikledning etc etc.

Dessa är mycket kostnadsdrivande och specifika i just SL-trafiken.

Sputnik

Bedöms anbuden enbart på det som anbudsgivaren själv skriver i anbudet (krasst sett den som ljuger bäst) eller tas det någon hänsyn till de erfarenheter som trafikförvaltningen har?

Ett exempel kan vara punkten kring informationssystem där exempelvis Nobina har stora utmaningar med informationen i bussarna där många bussar, till och med nya Solaris-vagnar åker omkring med släckta informationsskyltar, det nästan tre månader efter trafiken startade! 

Walter

Grattis till VR. Hur länge har Nobina/Swebus drivit trafiken i Södertälje? -Nån gång på nittiotalet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Knallhatt

Nobina Sverige AB tilldelas upphandlingen av Malmö-Lund regionbusstrafik

Pressmeddelande

Buss_Lund

Yess jag visste att Nobina skulle vinna tillbaka Malmö-Lund regiontrafiken stort grattis till Nobina 💚💚

Niclas Wennerlid

Citat från: Walter skrivet 25 april 2025, 12:31:33 PMGrattis till VR. Hur länge har Nobina/Swebus drivit trafiken i Södertälje? -Nån gång på nittiotalet?

Swebus/Nobina har kört i Södertälje sedan SL började upphandla busstrafiken 1993.

// Niclas

Walter

Att behålla ett trafikområde oavsbrutet i 33 år måste vara topp tio. Keolis i innerstaden kanske är längre beroende på när det började upphandlas.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Knallhatt skrivet 25 april 2025, 14:35:28 PMNobina Sverige AB tilldelas upphandlingen av Malmö-Lund regionbusstrafik

Pressmeddelande

Att inget annat företag lämnar anbud är väl smått otroligt på ett sådant paket? Eller var det väldigt stora incitament eller andra potentiella risker? Har inte kunnat hitta ngt om krav på elbussar tex.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niclas Wennerlid

Citat från: Walter skrivet 25 april 2025, 17:48:20 PMAtt behålla ett trafikområde oavsbrutet i 33 år måste vara topp tio. Keolis i innerstaden kanske är längre beroende på när det började upphandlas.

Keolis har genom historien som SL Buss AB, Busslink och senare Keolis kört i innerstaden sedan området upphandlades.
Innerstaden upphandlades dock inte förrän 1999 med trafikstart 2000, så Swebus/Nobina har rekordet i Södertälje.

Men innerstaden är ju under upphandling igen, med trafikstart 2026 och tio år framåt. Om Keolis vinner den upphandlingen så kommer de ta förstaplatsen.

// Niclas

Frippe Fribas

Citat från: Walter skrivet 25 april 2025, 18:48:45 PMAtt inget annat företag lämnar anbud är väl smått otroligt på ett sådant paket? Eller var det väldigt stora incitament eller andra potentiella risker? Har inte kunnat hitta ngt om krav på elbussar tex.
Om jag minns rätt var en problematik att man i anbudet inte fick använda befintliga depålösningar för stadstrafiken i Lund och/eller Malmö.
Den som redan har en depålösning för regionbussarna har ju då helt andra förutsättningar än konkurrenterna.

Walter

Så var kravet. Vet inte varför dessa bussar som i vart fall till stora delar finns i depån i Lund som nu byggs om för att husera fler bussar åt Skånetrafiken inte får plats där.




Dock har Nobina rimligen inte plats på sin nuvarande tillfälliga depå i Lund för bussarna i detta avtal. De bussar som finns på den tillfälliga depån Nobina har ska flytta till den depå Skånetrafiken nu bygger om (fd Transdevs depå)

Då är det klart lättare att kravställa på ett nytt avtal att de får hitta egna platser. Man har också problem med ombyggnaden av den depån då man också skulle använt sig av ytan bredvid som idag är en återvinningsstation. Dock har den nya platsen för återvinningsstationen överklagats och de klagande fått rätt så depån kan inte använda ytan.

Så Nobina har ändå inte en egen långsiktig lösning i Lund där man finns idag. Men man kanske kan merutnyttja andra depåer i regionen.

Sen har Transdev som kör idag egen depå i Arlöv för delar av bussarna så det borde gå att hitta plats för andra bolag.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Buss_Lund

Hörde att nya depån är överklagande så fortfarande oklart när de blir klara. Jag tror att Nobina ska använda depån som transdev är idag för Malmö-Lund paket och tillfälliga depån är för Lund öst och väst paket men jag tror bara så. Säkert i Malmö det blir nog Möllan depån