De som gick på 810-an, del 36: Wasatrafik 474

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 april 2013, 11:26:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

LSY896 blev sedan Swebus 1052. Ytterligare två 810-or syns på bilden vilket indikerar hur tät trafiken var. Till vänster står 469 och väntar på att göra insats som förstärkning från Västerbommen och precis vid 474:s bakparti lastar en Meteor (401 eller 402) vid hållplatsen Lundaskolan.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Hur många turer gick åt på morgonen och hur många bussar krävdes?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 26 april 2013, 11:59:15 AM
Hur många turer gick åt på morgonen och hur många bussar krävdes?

Det varierar med vilken tidsperiod vi talar om men om vi håller oss till mitten av 1980-talet var första avgång från Jordbro 06.20 och sedan gick bussar var 5:e minut fram till jag vill minnas 08.00. En extra avgång från Jordbro var annonserad 07.02. Därutöver fanns en del oannonserade förstärkningsvagnar som sattes in vid behov. En brukade stå och avvakta vid Västerbommen och en vid Värmeverket. Bussarna gick endast måndag-fredag och i regel inte under sommaren.

Ett omlopp tog 60 minuter inklusive tomkörning Skanstull-Jordbro så det gick alltså enligt ovan åt minst 15 bussar för att klara all trafik. I själva verket var det fler individer som var ute eftersom det var vanligt att bussarna efter det de kommit till Skanstull fortsatte med beställning i stället för att återvända till garaget. En ny buss skickades då i stället till Jordbro från garaget. De bussbolag som normalt körde här (Wasatrafik, Stockholms Turistbussar och Sirius) hade alla garage söder om Stockholm. Samma sak gällde förstås SL när de började köra några avgångar i egen regi. Bland annat kördes då två avgångar av instruktörer, som efter avslutad tjänst på 810-an tog hand om sina elever.

På eftermiddagen vill jag minnas att man startade med första buss från Skanstull annonserat 16.15 och sedan höll man på med en buss var femte minut till 17.45. I praktiken brukade dock en extrabuss komma i väg redan vid 16.00-tiden och ytterligare cirka 16.10.

Trafikmästare från SL fanns på plats vid Jordbro station och Skanstull vid alla avgångar. På morgonen brukade trafikmästaren också ge sig ut med bilen och kolla upp vissa kritiska avgångar utmed linjen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)