Knappar i Mercedes Citaro

Startat av Frässe, 31 oktober 2007, 17:34:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Trycker du på överkryssad barnvagn så ropar en liten japan bort med barnvagnsh*****et ::)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Frässe

Swebus i Stockholm. Det är Mercesed 54-serie som är 6-7 år gammal. Mesta kommer från annat garage. Många är timanställda, nya eller invandrare och vet lite.

Blev fel då jag skrev saboterar, menade att man slarvat med   att öppna kranar och koppla vagnen till rampen.

Ofta är bussarna trasiga då man ska hämta på rampen och tx säger då att vagnen blivit saboterad. Själv tror jag att fel rapport inte skrivits, verkstan inte lagat eller att ingen bryr sig.

Fråga: Hur gör man om man vill svara till svaret ?

Till Yngrot: Det är ingen syntet röst i dessa vagnar utan summer tjuter.

Skalman

> Swebus i Stockholm. Det är Mercesed 54-serie som är 6-7 år gammal

Då lär du nog få leta länge efter någon dokumentation.

När en av dom där ramlade av vägen till följd av ett konstruktionsfel i leden så
framgick det att Swebus ansåg att tillverkarens förarhandbok var för komplicerad
för att lämnas direkt till förarna. Istället hade man kopierat ihop två A4-blad
med bilder på knappar och lampor etc. (Och man kan ju fundera över
hur många sådana blad det finns kvar idag?).

Cero

Citat från: Skalman skrivet 06 november 2007, 19:30:57 PM

När en av dom där ramlade av vägen till följd av ett konstruktionsfel i leden så
framgick det att Swebus ansåg att tillverkarens förarhandbok var för komplicerad
för att lämnas direkt till förarna.

Det var ju en lysande sågning av sin egen personal. Ett sådant uttalande går ju att diskutera och ifrågasätta från många olika synvinklar, men jag nöjer mig med att undra hur många som skulle sätta sig i ett flygplan om de visste att piloten inte hade tillgång till manualerna utan på sin höjd(!) ett A4? Dessutom pga att han inte anses ha intelligens nog att förstå densamma.

/Cero

Ersa

I Norrtälje tillverkade man egna instruktionshäften till B9S när de kom.
Någon knäppte bilder av panelen och skrev ut häften med bilderna, samt förklaringar till varenda knapp.

bjalle

Förarmanualer är väl något som definitivt ska tillhandahållas av företaget till ALLA förare...

Cero

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 november 2007, 16:05:08 PM
Förarmanualer är väl något som definitivt ska tillhandahållas av företaget till ALLA förare...

Jo som utomstående kan man ju tycka det. Mina år som aktiv på detta forum har dock lärt mig att bussbranschen inte riktigt förefaller vara som andra branscher. :)

/Cero

yngrot

Jag har aldrig sett till nånon manual utom dem vi själva har gjort. Sen får man gissa sig till vissa funktioner. Tyvärr får man väl säga
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina