Huvudmeny

En övergiven plats

Startat av Camilla, 22 april 2013, 19:00:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Camilla

Bilder från en föredeta kursgård på Värmdö.

Om man tittar inuti huset så det det ut så här.

Lite andra bilder från området.

Nuvarande ägare väntar på att få riva rubbet för att bygga villor på tomten

1896

Hur kom du in ? Hade du "Huvudnyckeln" ?  ???

Följande samtal utspelades mellan en kompis och en hyresvärd ang en fest och ett övergivet hus:

Kompisen: "- Får jag låna huset för en fest ?"

Hyresvärden: "- Javisst."

Kompisen: "- har du någon nyckel då ?"

Hyresvärden: " - har du inte huvudnyckeln ?"

Kompisen: " - vaddå för j***a huvudnyckel ?"

Hyresvärden: " - Har du inte kobenet ?"  ;D

Camilla

Dörren var olåst till det huset men resten av husen var låsta så där gick det inte att komma in.

Björn Ax

Citat från: Camilla skrivet 22 april 2013, 20:15:27 PM
Dörren var olåst till det huset men resten av husen var låsta så där gick det inte att komma in.

Hmm. Jag hoppas ni hade ägarens tillåtelse att gå in i huset.

Camilla

Citat från: Björn Ax skrivet 22 april 2013, 20:43:08 PM
Hmm. Jag hoppas ni hade ägarens tillåtelse att gå in i huset.

Tyvärr så hade vi inte det men huset var ju som sagt var olåst och vi var inte dom första som var där inne så vi tog oss friheten att gå in och ägaren vekar ju inte bry sig om nått för han ska ju riva allt snart

Björn Ax

Citat från: Camilla skrivet 22 april 2013, 21:33:37 PM
Tyvärr så hade vi inte det men huset var ju som sagt var olåst och vi var inte dom första som var där inne så vi tog oss friheten att gå in och ägaren vekar ju inte bry sig om nått för han ska ju riva allt snart

Jo men det är vanskligt ändå. Även fast dörren är olåst så kan det vara tal om olaga intrång. Nu kanske det är så att ägaren inte bryr sig men jag skulle nog inte våga chansa.

Camilla

Citat från: Björn Ax skrivet 22 april 2013, 21:35:43 PM
Jo men det är vanskligt ändå. Även fast dörren är olåst så kan det vara tal om olaga intrång. Nu kanske det är så att ägaren inte bryr sig men jag skulle nog inte våga chansa.

Så långt tänkte ju inte jag att det kan vara olaga intrång när jag gick in i huset så jag ska tänka mig för nästa gång jag är ute och fotar övergivna platser.

Björn Forslund

Märkligt att en så fin fastighet står övergiven och förfaller i Stockholmsområdet.

Peter Rost

Precis! Huset ser inte ut att vara i alltför fallfärdigt skick.Tror inte att det ska vara några problem att finställa fastigheten. Det är ju en ekonomisk fråga förstås.

/Peter

moenia

Snygga bilder! Älskar själv att fotografera övergivna byggnader. Olaga intrång... visst, formellt kan det kanske vara det, eller så är det just övergivet och ingen ägare finns. Hur som spelar det nog ingen roll när en byggnad står och förfaller så här. Det tyder väl knappast på att någon bryr sig om den.

Björn Ax

Citat från: moenia skrivet 23 april 2013, 01:04:23 AM
Snygga bilder! Älskar själv att fotografera övergivna byggnader. Olaga intrång... visst, formellt kan det kanske vara det, eller så är det just övergivet och ingen ägare finns. Hur som spelar det nog ingen roll när en byggnad står och förfaller så här. Det tyder väl knappast på att någon bryr sig om den.

Det är inte säkert. Som i denna tråd väntar ju husägaren att få riva det. Då kanske ägaren inte vill ha in besökare där som faktiskt kan göra illa sig.
Om man har riktigt otur och "tror" att ett hus är övergivet och bara går in så kan ju ägaren ringa polisen om han/hon ser det. Man ska väl ha väldigt otur om detta händer men som sagt jag skulle inte våga chansa. :)

Carl Eric

Hade inte tänkt besöka detta men undrar var på Värmdö du hittade detta?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Joakim Wahlberg

Citat från: Carl Eric skrivet 23 april 2013, 10:23:44 AM
Hade inte tänkt besöka detta men undrar var på Värmdö du hittade detta?
Detta hoppas jag Camilla svarar på i PM, för huset ser så pass fint ut att det inte ska behöva förstöras mer än var naturen har fått det att förfalla. Fina bilder förövrigt! :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Camilla

Tack för att ni har gillat mina bilder

Camilla

Citat från: Björn Ax skrivet 23 april 2013, 01:11:05 AM
Det är inte säkert. Som i denna tråd väntar ju husägaren att få riva det. Då kanske ägaren inte vill ha in besökare där som faktiskt kan göra illa sig.
Om man har riktigt otur och "tror" att ett hus är övergivet och bara går in så kan ju ägaren ringa polisen om han/hon ser det. Man ska väl ha väldigt otur om detta händer men som sagt jag skulle inte våga chansa. :)

Jag tycker att ägaren ska komma ut till sin fastighet i bland och se över den så det inte är nån så kan ta sig en för dom det ser ut nu så är det ju bussenkelt att ta sig in för många fönster står på glänt samt att altandörren är uppbryten och ytterdörren är olåst.
Jag ska föröka att få klarhet i vem som äger fastigheten och mejla ägaren om att huset år olåst