Vad gör Pilot Fish systemen?

Startat av moenia, 07 april 2013, 10:00:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Som nyligt intresserad av bussföraryrket sätter jag mig ibland längst fram i bussen bara för att se vad som händer där framme hos föraren och hur hen för bussen. En av alla de skärmar vid förarsätet är en del av Pilot Fish-systemet. Nyfiken i en strut läste jag lite på deras hemsida men blev inte ett dugg klokare. Vad är det till för?

Björn Ax

Citat från: moenia skrivet 07 april 2013, 10:00:19 AM
Som nyligt intresserad av bussföraryrket sätter jag mig ibland längst fram i bussen bara för att se vad som händer där framme hos föraren och hur hen för bussen. En av alla de skärmar vid förarsätet är en del av Pilot Fish-systemet. Nyfiken i en strut läste jag lite på deras hemsida men blev inte ett dugg klokare. Vad är det till för?

Det är till för ECO-driving. Ett urbota dumt system i min synvinkel.
Du får veta hur mycket du bromsat, hur mycket bränsle som gått åt och lite annan information.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 07 april 2013, 18:56:32 PM
Det är till för ECO-driving. Ett urbota dumt system i min synvinkel.
Du får veta hur mycket du bromsat, hur mycket bränsle som gått åt och lite annan information.

Men jag är nog ändå rätt positiv till själva ecodrivingen, och utbildningen till denna. Sedan jag genomgått den praktiska utbildningen på Nobina Uppsala och hållit koll på skärmen då och då längs 809:ans linje var det rätt kul att få ner förbrukningen. Därefter började jag omedvetet tillämpa samma slags ecodrivingkörstil både på Swebus Express och idag på kommunal skoltrafik och i de egna bilarna. Samt även vid inhoppen på SL-linjerna, trots att Trafikområde Norrtälje säkerligen är många herrans år från allt vad ecodriving heter, samt annat som Trafikområde Uppsala haft i ett par år nu.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 19:06:02 PM
Men jag är nog ändå rätt positiv till själva ecodrivingen, och utbildningen till denna. Sedan jag genomgått den praktiska utbildningen på Nobina Uppsala och hållit koll på skärmen då och då längs 809:ans linje var det rätt kul att få ner förbrukningen. Därefter började jag omedvetet tillämpa samma slags ecodrivingkörstil både på Swebus Express och idag på kommunal skoltrafik och i de egna bilarna. Samt även vid inhoppen på SL-linjerna, trots att Trafikområde Norrtälje säkerligen är många herrans år från allt vad ecodriving heter, samt annat som Trafikområde Uppsala haft i ett par år nu.

Jo i landsortstrafik så är ju detta ett bra sätt men i stadstrafik så fungerar det inte på ett bra sätt.
Det hela går ju ut på att man inte ska bromsa för mycket. I stadstrafik är det livsfarligt enligt mig iaf. Du har så mycket annan trafik att tänka på och fotgängare, cyklister, resenärer som i sista sekund visar att dom vill med dig. Allt detta bidrar till att man måste bromsa väldigt mycket. Även fast man planerar bra.

Om systemet skulle ignorerar retarderbromsen och bromsningar under 20km/h så skulle det fungera mycket bättre.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 07 april 2013, 19:26:50 PM
Jo i landsortstrafik så är ju detta ett bra sätt men i stadstrafik så fungerar det inte på ett bra sätt.

Jaha, är det GUB:s gröna bussar som avses i startinlägget? Ja, i stadstrafik gör nog systemet ingen vidare nytta. Där är skadefrihet det man nog bör arbeta mest för att få.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2013, 19:46:27 PM
Jaha, är det GUB:s gröna bussar som avses i startinlägget? Ja, i stadstrafik gör nog systemet ingen vidare nytta. Där är skadefrihet det man nog bör arbeta mest för att få.

Ja det vet jag inte vilka han menade. Trodde bara stadstrafiken körde med pilot fish. Har inte landsorts nåt annat system?

moenia

Tack för era svar. Är det ett aktivt system i den meningen att det har inverkan i bussens funktioner, eller ger den dig bara information som du sen får förhålla dig till?

Erling.L

i Västtrafik området finns en pilotfish mer som en spindel i nätet o som router för Biljett systemet Aic (komfram), o vad Dem kör serverside vet ja ej.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Björn Ax

Citat från: moenia skrivet 07 april 2013, 22:11:07 PM
Tack för era svar. Är det ett aktivt system i den meningen att det har inverkan i bussens funktioner, eller ger den dig bara information som du sen får förhålla dig till?

För föraren så ger den endast information hur du kör. Den visar ju med en elak röd linje när du bromsar och då ska man bromsa mindre.

För trafikledningen så finns den mera information att få från systemet. Dom kan också se olika mätvärden från bussen tex motortemp och annat.

moenia

Alright. Är detta något som följs upp på nåt sätt? Till exempel om ledningen märker att man bromsar alldeles för mycket, så tar de ett snack med en?