Protestlista mot nya busstrafiken

Startat av Nicklas Vasa, 30 oktober 2007, 15:42:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

" Räkna med många och långa köer på Tunagatan pga att det är tjockt på Stationsgatan."

Ja, alla måste ju åka genom stan också.....

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 02 november 2007, 15:34:45 PM
" Räkna med många och långa köer på Tunagatan pga att det är tjockt på Stationsgatan."

Ja, alla måste ju åka genom stan också.....

Just det... ::)
O dessutom måste alla varubilar stanna på hållplatserna för att leverera... *suck*

Johan

Ulrik Berggren

Citat från: Jessika skrivet 01 november 2007, 11:10:33 AM
Nu hittade jag inte artikeln ifråga så jag vet inte vad det stod - men jag har svårt att förstå raljerandet i denna tråd? En busslinje dras om, några medborgare upplever det som negativt, man engagerar sig genom en namnlista o.s.v. Vad är problemet? Är det inte alldeles utmärkt att folk engagerar sig i stadsplaneringsfrågor? Är det något att driva med (som jag uppfattar att vissa gör här)? Om det är så att linjedragningen faktiskt har förbättrats så har man uppenbart inte lyckats förmedla det till alla. Och om det är så att linjen måste dras om av ekonomiska skäl så måste man ju naturligtvis även kommunicera ut det till alla berörda och visa på alternativ. De flesta kommuner eftersträvar faktiskt en förbättrad kommunikation med medborgarna och VILL att folk ska engagera sig.

Jag vet inte riktigt vilka linjer du tänker på? De gånger jag har åkt buss till Dragonens vårdcentral har det alltid varit flera av- och påstigande. Och vad gäller övriga vårdcentraler så innebär det ju bara en extra liten sväng på några meter. Dessutom är ju 80-linjerna tänkta att avlasta färdtjänsten just genom att göra dessa "kringelikrokar". Överhuvudtaget tänker trafikplanerarna ibland lite för "enkelt" här i stan. Det var t.ex. många gamla som drabbades när direktbussarna mellan Berghem och NUS försvann - kort promenadavstånd för unga och friska, men inte om man är äldre och rörelsehindrad.

Visst är det omöjligt att tillgodose allas intressen och visst blir linjesträckningen slutligen en kompromiss, men jag har som sagt väldigt svårt att se något negativt med att medborgare faktiskt tar initiativ till att påverka stadsplaneringen. Det ser jag enbart som positivt.
/Jessika

Visst är det bra att folk engagerar sig, men mångårig erfarenhet säger att de som yttrar sig motsvarar en liten minoritet (typiskt ca 10 procent av resenärerna, sen tillkommer potentiella resenärer). Den tysta majoriteten har oftast ingen åsikt. När det gäller den aktuella hållplatsen så har utbudet ju faktiskt förbättrats i och med att 605:an med halvtimmestrafik har bytts mot 601:an med 20-minuterstrafik. Utöver detta ingår området i flextrafiken. Visst, direkta kopplingen till Forssa försvann, men hur många reste tid av de 130 som steg på vid hållplatsen varje vecka? Nu har ju istället Bullermyren fått direktkontakt med vårdcentralen samtidigt som linjen har snabbats upp.

I övrigt hänvisar jag till mitt inlägg om LLT där en slopad skaftkörning till Vårdcentralen i Björx gjorde sitt till för att öka attraktiviteten hos stomlinjerna till Björkskatan (Luleå). Ju färre onödiga svängar desto bättre! Varje sväng sänker både komforten direkt och indirekt genom svängen i sig och fler inbromsningar/starter, inväntan av korsande trafik mm.

Man ska alltså definitivt ta till sig konstruktiv kritik som planerare, men man bör akta sig för at tillgodose enskilda personer. Det gäller att se till den tysta majoriteten i första hand (eller hur Lars Ö?).

/UB

Ulrik Berggren

Citat från: Jessika skrivet 01 november 2007, 15:19:13 PM
Och det verkar väl vara en försämring och då är det väl inte konstigt om folk reagerar? Då är det upp till kommunens trafikplanerare (eller vem det nu är i Borlänge som gör tidtabellerna) att informera om varför man har gjort denna förändring och hur berörda resenärer kan resa istället. Det är ju deras jobb att sköta sådana frågor.
Fast jag är hemskt osäker på vad hela denna tråd handlar om - verkar vara massa interna skämt också? :-\ Om jag fattar alla rätt så är det några som tycker att de som åker buss ska vara tacksamma för att det går bussar överhuvudtaget och att det är negativt om medborgare tar initiativ till engagemang och påverkan i stadsplaneringen? Men jag kan som sagt ha missförstått.
/Jessika

Nu har du nog missuppfattat min argumentering, om det är mig du syftar på. Vad det handlar om i Borlänges fall är att åstadkomma så stor förbättring för så många som möjligt med i stort sett oförändrad budget. Man får anse vad man vill om det senare, men det var dessa direktiv som Trivector fick. Och resultatet har vissa skönhetsfläckar, det medges, men i det stora hela tycker jag att upplägget är värt ett bättre öde än att dömas ut helt som det görs av vissa här och i lokalblaskorna. Lår resandestatistiken tala om ett år stället och döm därefter.

NÄr det gäller planeringen av busslinjerna så är det i stort sett Trivectors huvudförslag som man antagit med hull och hår. Lite synd kan jag tycka då man får en massa tomkörningar på norra svängen av 604 vilket kommunen inte verkar ha haft kompetens/resurser nog att ifrågasätta (det kan tilläggas att i många ándra städer där man anlitat Tirvector för att ta fram förslag till nya linjenät så har dessa modifierats en hel del innan de tagits i bruk, t ex i Gävle och Luleå). Det är Dalatrafik som utfört planering av tidtabellerna utifrån Trivectors förslag, så här är kommunen inte inblandad höver huvud taget.

/UB, som ska ta en särskilt koll på Stationsgatan i nästa gång Centrum besöks i vinterskrud