GS ledbuss 907

Startat av Hasse L, 25 mars 2013, 21:10:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ronald M. Jannesson

Och 908 var en riktig "raket". Fasen vad den bussen gick motorprestandamässigt sett. Körde den ofta på  både linje 51 och 64:s backar i Guldheden & Högsbo och när de andra sackade ner till 10 - 15 km. frustade den fram i 50 - 65 km. obehindrat av motlut. Fantastisk buss!!! :D

Nupski

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 02 april 2013, 15:32:19 PM
Och 908 var en riktig "raket". Fasen vad den bussen gick motorprestandamässigt sett. Körde den ofta på  både linje 51 och 64:s backar i Guldheden & Högsbo och när de andra sackade ner till 10 - 15 km. frustade den fram i 50 - 65 km. obehindrat av motlut. Fantastisk buss!!! :D

GS ville spara pengar och köpte inte momentförstärkare till 901-907, 909, 910.  911 och framåt hade momentförstärkare som standard.

Ronald M. Jannesson

Konstigt då att B 45 911 - 926 var om möjligt ännu slöare i backarna! Nä, fanns bara 908 för mig, en dröm att köra, med kraft! Fanns faktiskt en B 47:a med nummer 116, när man tryckte in knappen "Cold Start" så i ett "moln av svart rök" ur avgassystemet drog den ifrån samtliga fordon vid ett rödljus!!! Roliga minnen nu så här efteråt man kommer ihåg, knappast miljövänligt men så varé!!! Fina Wiima-bussar, saknar dom!

yngrot

Apropå kallstart knappen så minns jag att det hände att ungdomar kom fram och bad en använda sen en kollega gjot det som väl är är det numera preskriberat..  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ronald M. Jannesson

Den här knappen var urkopplad på samtliga andra bussar men på just 116 var den inkopplad så länge bussen var i Majorna iaf. Var väldigt få förare som kände till det här men på "Nattgruppen" var den väl känd...

Ronald M. Jannesson

...vilket ju fick till följd att den så gott som alltid kördes som hemtransportsbuss kvällstid, då förarna skulle hem snabbt. Den var för övrigt väldigt pigg i motorn...På den tiden fanns det den lyxen att om man slutade i garaget sent efter ordinarie turer slutat köra kunde man bli hemkörd till adress med buss till den ringa kostnaden av 0 kronor nämligen bara man hade så beställt innan kl. 16, tror jag det var...Jaja, det var tider det!!! ;)