Huvudmeny

Går mot röd.

Startat av Mattias Petersson, 25 mars 2013, 19:26:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 28 mars 2013, 09:48:16 AM
Miljötänk?

Tvärtom är det då på Väderkvarnsgatan i Uppsala. Där finns ett övergångsställe i höjd med det lilla köpcentret Kvarnen, där det kl 03:30 ofta blev rött för de enstaka bilisterna, trots att korsande gående och cyklister helt saknades.

Ja ibland undrar jag hur trafikljus fungerar. Har dom ingen sensor som verkligen känner om det är någon bil på en väg?

Ibland när jag kommer till ett trafikljus kl 04 och ingen bil på någon av dom andra vägarna så har jag rött och dom andra får grönt även fast ingen bil är där.

Dom borde ju känna av att nu kommer det en bil. Finns det någon bil på dom andra vägarna? Om nej ge grönt direkt till den som kommer.

Mikko

Citat från: Björn Ax skrivet 28 mars 2013, 10:00:18 AM
Ja ibland undrar jag hur trafikljus fungerar. Har dom ingen sensor som verkligen känner om det är någon bil på en väg?

Ibland när jag kommer till ett trafikljus kl 04 och ingen bil på någon av dom andra vägarna så har jag rött och dom andra får grönt även fast ingen bil är där.

Dom borde ju känna av att nu kommer det en bil. Finns det någon bil på dom andra vägarna? Om nej ge grönt direkt till den som kommer.

Korsningen Kungsgatan/Skolgatan i Uppsala är ett bra exempel på en sådan korsning. Oavsett klockslag är det nästan alltid rött på Kungsgatan när man kommer och grönt för de osynliga trafikanterna på Skolgatan.  :-\

Oskar A

Miljötänk?

Tvärtom är det då på Väderkvarnsgatan i Uppsala. Där finns ett övergångsställe i höjd med det lilla köpcentret Kvarnen, där det kl 03:30 ofta blev rött för de enstaka bilisterna, trots att korsande gående och cyklister helt saknades.

Jodå, det rödljuset är ökänt på mitt jobb. Vill dock intala mig om att det fungerat lite bättre på senare tid.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Carl Eric

Miljötänk?

Fullt möjligt, men då kan man ju lika gärna ta bort trafikljuset eftersom att det inte tillför någonting för oss gående...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

HJP

Citat från: Carl Eric skrivet 28 mars 2013, 12:58:18 PM
Fullt möjligt, men då kan man ju lika gärna ta bort trafikljuset eftersom att det inte tillför någonting för oss gående...
Det tillför säker mycket, för många fotgängare som inte är så snabba. T.ex. äldre, rullstolsbundna, "barnvagnsförare", m.fl. som vill vara skyddade av grön gubbe.

HJP