DN: Om tio dagar går SL-remsan i graven

Startat av Ersa, 23 mars 2013, 08:53:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


igel

Bra att man nu kan resa flera på kortet, men hur gör man? Eller rättare sagt hur gör busschaufören. Hon säger också att alla ska vara utbildade nu, då menar hon väl antagligen spärrvakterna. Fast de krångligaste resorna med övergångar över zon-gränser med mera oftast inträffar på bussarna.

Ersa

Krångligast blir det för förarna på linjerna 676 och 639, där föraren alltid måste assistera alla resenärer som vill resa ärligt mellan zonerna C och A, och som har två "kuponger" som standardresa, vilket är något som den absoluta majoriteten av reskasseresenärena i Norrtälje kommun har ställt in.
För knapp nr 4, så att resenären med tvåkupongsstandardresekort själv kan ställa in en resa mellan zon C och A finns ju inte ovanpå kortläsaren. Utan bara knapp 1-3.

Det här med att alla är utbildade tar även jag med en nypa salt. Många av de som har köpt ett reskassekort har ingen aning om vad de har för standardresa, eller vad standardresa ens är för något. Hur lyckades de då köpa kortet? Brist på utbildning hos försäljarna?

Jag ser inte fram mot detta.

Men förmodligen kommer de flesta resenärer att fuska (avsiktligt eller oavsiktligt) och bara lägga på sitt kort, där bara två kuponger (för resa inom en enda zon) dras, för att därefter åka hela 639:ans längd. För förarna ser ju ingen information om detta på sin display.
Iofs kan man ju hoppas på att tvåkupongsresor spärras på norrgående 639, 670 och 676, då dessa linjer startar i zon A, men har sitt första avsläpp i zon B. Svårare att förhindra fusk blir det då på södergående avgångar.

Robert Brink

Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2013, 09:57:03 AM
Krångligast blir det för förarna på linjerna 676 och 639, där föraren alltid måste assistera alla resenärer som vill resa ärligt mellan zonerna C och A, och som har två "kuponger" som standardresa, vilket är något som den absoluta majoriteten av reskasseresenärena i Norrtälje kommun har ställt in.
För knapp nr 4, så att resenären med tvåkupongsstandardresekort själv kan ställa in en resa mellan zon C och A finns ju inte ovanpå kortläsaren. Utan bara knapp 1-3.

Det här med att alla är utbildade tar även jag med en nypa salt. Många av de som har köpt ett reskassekort har ingen aning om vad de har för standardresa, eller vad standardresa ens är för något. Hur lyckades de då köpa kortet? Brist på utbildning hos försäljarna?

Ja, ibland verkar det som om kunden inte vet vad dom köpt! "vaddå standardresa, jag köpte det här för någon dag sen, så det ska väl fungera..."

//R
Jag ser inte fram mot detta.

Men förmodligen kommer de flesta resenärer att fuska (avsiktligt eller oavsiktligt) och bara lägga på sitt kort, där bara två kuponger (för resa inom en enda zon) dras, för att därefter åka hela 639:ans längd. För förarna ser ju ingen information om detta på sin display.
Iofs kan man ju hoppas på att tvåkupongsresor spärras på norrgående 639, 670 och 676, då dessa linjer startar i zon A, men har sitt första avsläpp i zon B. Svårare att förhindra fusk blir det då på södergående avgångar.

igel

Jag menar att jag ser fram emot att man kan åka flera på samma kort. Men kanske inte ur ett förarperspektiv, tror inte att det kommer att gå snabbare att dra två resor med två zoner än att stämpla sex klipp. Än värre att komplettera två reskassebiljetter med en extra zon.

Under vardagar finns en hel del som reser med 670 från Kräftriket (Albano) till Tunnelbanan (Universitetet Norra). Antagligen med studentkort, men om de skulle ha reskassa borde de också få åka på två klipp.

Jag var med om det i våras. En resenär kliver på i Danderyds sjukhus lägger på kortet. Vid nästa hållplats kommer hon fram och frågar varför den drog en ny biljett när hon redan hade dragit en i Sollentuna. Då insåg jag vad hon hade gjort. Hon hade klivit på 607:an i Sollentuna(zonB) lagt på kortet och det hade dragits två klipp. Sista biten på 607:an hade hon alltså plankat då den går i zonA.
  När hon klev på vaxholmsbussen i Danderyd(zonA) drogs en ny biljett eftersom hon inte hade någon giltig för zonA, samtidigt makulerades hennes giltiga biljett för zonB, access gör så. Följaktligen när hon kommit till Roslagsnäsby och frågat mig, så plankade hon defacto. Och då borde jag ha sagt att hon måste köpa en ny biljett eftersom hon nu inte har en giltig. Men hon hade lite svårt att förstå ??? att den biljett hon köpt i Sollentuna för zonB och som tidsmässigt fortfarande borde vara giltig hade blivit makulerad när hon la på kortet i Danderyd.
  Så hennes resa hade kunna sluta med sex dragna klipp, nu lät jag henne åka på fyra, för en resa som borde ha kostat tre. 

buskörare

Citat från: igel skrivet 23 mars 2013, 11:19:36 AM
Jag menar att jag ser fram emot att man kan åka flera på samma kort. Men kanske inte ur ett förarperspektiv, tror inte att det kommer att gå snabbare att dra två resor med två zoner än att stämpla sex klipp. Än värre att komplettera två reskassebiljetter med en extra zon.

Under vardagar finns en hel del som reser med 670 från Kräftriket (Albano) till Tunnelbanan (Universitetet Norra). Antagligen med studentkort, men om de skulle ha reskassa borde de också få åka på två klipp.

Jag var med om det i våras. En resenär kliver på i Danderyds sjukhus lägger på kortet. Vid nästa hållplats kommer hon fram och frågar varför den drog en ny biljett när hon redan hade dragit en i Sollentuna. Då insåg jag vad hon hade gjort. Hon hade klivit på 607:an i Sollentuna(zonB) lagt på kortet och det hade dragits två klipp. Sista biten på 607:an hade hon alltså plankat då den går i zonA.
  När hon klev på vaxholmsbussen i Danderyd(zonA) drogs en ny biljett eftersom hon inte hade någon giltig för zonA, samtidigt makulerades hennes giltiga biljett för zonB, access gör så. Följaktligen när hon kommit till Roslagsnäsby och frågat mig, så plankade hon defacto. Och då borde jag ha sagt att hon måste köpa en ny biljett eftersom hon nu inte har en giltig. Men hon hade lite svårt att förstå ??? att den biljett hon köpt i Sollentuna för zonB och som tidsmässigt fortfarande borde vara giltig hade blivit makulerad när hon la på kortet i Danderyd.
  Så hennes resa hade kunna sluta med sex dragna klipp, nu lät jag henne åka på fyra, för en resa som borde ha kostat tre.

Varför skulle det inte kosta 2 klipp mellan Albano och Universitetet norra menar du?
Det är ju redan idag många som "plankar" på 607/178 och man får ju som förare hela tiden fråga var dom ska. Även i Mörby är det många som försöker dra förbi remsan med 2 kuponger stämplade och som ska till Sollentuna. På det här sättet får dom verkligen börja ta ansvar för att kolla upp saken och se till att det blir rätt utan våran inblandning, vilket jag kan gilla.

Nico

Systemet i sig är ganska krångligt. Från början minns jag att det funderades kring ett system där man fick kortet avläst vid påstigning och sedan själv skulle se till att få det avläst på något vis vid avstigning. Rent logistiskt hade det nog varit ett litet h-e vad gäller utrustningen på fordonen, men det hade nog blivit enklare för förarna.

Man får väl se hur länge Access blir kvar... det funderas väl redan på annat.. Stämpeln har vi levt med i över 40 år, men nu när man äntligen fått tummen ur så kan man knappast vänta lika länge på nästa skifte. En generation 2 av detta måste nog bli mer användarvänlig för som det är nu så kommer det att bli strul.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 23 mars 2013, 13:51:24 PM
Man får väl se hur länge Access blir kvar... det funderas väl redan på annat.. Stämpeln har vi levt med i över 40 år, men nu när man äntligen fått tummen ur så kan man knappast vänta lika länge på nästa skifte. En generation 2 av detta måste nog bli mer användarvänlig för som det är nu så kommer det att bli strul.

Mera om planeringen av Acessens ersättare här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=57918.0