Buss stals i Södertälje och eldades upp [Länk]

Startat av Joakim Wahlberg, 19 mars 2013, 08:51:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

http://m.lt.se/Default.aspx?pageid=472&parentid=0&link=1.2013210
Enligt en bild på facebook är det Nobina 5554, synd att sånt här ska behöva hända bara...  :-\
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

1896

Påminner om Swebus 3353 som stals i Hedemora 8 Feb -02 av ett antal mindreåriga, man körde bussen in i byn och sedan satte man eld på den, blev totalskada, detta var en Volvo Vanhool Godsbuss med boggi som normalt trafikerade sträckan Hedemora - Falun, efter detta så kom det upp stängsel runt depån i Hedemora, men av denna händelse att döma, hjälper ju inte ens det.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 mars 2013, 12:05:55 PM
Påminner om Swebus 3353 som stals i Hedemora 8 Feb -02 av ett antal mindreåriga, man körde bussen in i byn och sedan satte man eld på den, blev totalskada, detta var en Volvo Vanhool Godsbuss med boggi som normalt trafikerade sträckan Hedemora - Falun, efter detta så kom det upp stängsel runt depån i Hedemora, men av denna händelse att döma, hjälper ju inte ens det.

Linjebuss 1078 hette den under större delen av sitt liv 1993-2002 :-)

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 mars 2013, 12:14:05 PM
Linjebuss 1078 hette den under större delen av sitt liv 1993-2002 :-)

Nu ska vi inte haka upp oss på pettitesser.

Lars-Håkan_E

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 mars 2013, 12:26:26 PM
Nu ska vi inte haka upp oss på pettitesser.

Inte?

Det var ju inte ett Swebus fordon som brann eftersom man inte hade någon trafik i Hedemora 2002 och bussen ifråga såldes redan 1 år gammal 1993 till Linjebuss för trafik på Blå Vägen.

Fredde

Adrian Langemar

Enligt artikeln var bussen 5-6 år gammal, det stämmer ju inte alls om det var Nobina 5554.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 mars 2013, 12:47:05 PM
Inte?

Det var ju inte ett Swebus fordon som brann eftersom man inte hade någon trafik i Hedemora 2002 och bussen ifråga såldes redan 1 år gammal 1993 till Linjebuss för trafik på Blå Vägen.

Klart och tydligt besked!
Så det var det första året som räknas mest, medan de efterföljande nio åren var bara petitesser? Intressant synsätt! ;)

Joakim Wahlberg

Citat från: Adrian Langemar skrivet 19 mars 2013, 13:00:46 PM
Enligt artikeln var bussen 5-6 år gammal, det stämmer ju inte alls om det var Nobina 5554.
På bilderna på LT.se syns det att det var 5554, alltså är bussen 11 år gammal och inte 5-6 år :o
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

admin

De teologiska frågorna kring detta med brott och straff har delats av till en egen tråd. Håll er i övrigt gärna till sakfrågan.

Jacob

Man kan ju undra vad man tänker med när man gör på detta vis.

Att stjäla en buss för att köra omkring med kan jag ändå på något sätt förstå att folk gör för att de tycker det är kul att köra. Men att enbart stjäla en buss för att bränna upp den känns så otroligt bortkastat..

Kan liknas vid min cykel som blev totalförstörd efter att några vandaliserat den. Hade den bara blivit stulen så hade jag förstått varför men att bara förstöra den vinner ju inte gärningsmannen någonting på?

Samma nu med bussbranden, vad vann gärningsmannen på att bränna upp bussen?

Känns ju heller inte otroligt att denna händelse upprepas...

//Jacob

Särskrivning är en dödssynd!

Tommy E

Man blir alltid lika arg av sådana här saker! >:(

En bild på hur bussen egentligen borde se ut fortfarande:

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mattias Petersson

Andra gången dom tar fyr på en buss nu dom måste sätta stop för sånt hyr lyckad dom ta en buss undra man  :(
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Ersa

Citat från: Mattias Petersson skrivet 19 mars 2013, 22:21:42 PM
hyr lyckad dom ta en buss undra man  :(

Vi behöver inte gå in på detaljer över exakt hur, men svårt är det dessvärre inte om bussen är SL-specad.

hisen12

Citat från: Mattias Petersson skrivet 19 mars 2013, 22:21:42 PM
Andra gången dom tar fyr på en buss nu dom måste sätta stop för sånt hyr lyckad dom ta en buss undra man  :(

Andra? Brann en KR buss uppe i Hudiksvall också, såvitt jag läst så antar Polisen att det är brott bakom! :(