Från bussutställningen på Elmia i Jönköping 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 oktober 2007, 19:11:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först en av de få Alpus som inte byggdes på Volvo B10M utan på Scania. Sex sådana lär ha byggts: två till Varberg, en till Örnsköldsvik och tre till SJ Buss. De tre senare hamnade sedan hos Linjebuss och slutligen hos Starbussar utanför Ängelholm.


Så en tidig Ernst Auwärter. Det lär väl ha varit ungefär vid den här tiden som Gunnar Jansson i Hjo sålde sitt bussbolag Jansson Buss och i stället startade Svenska EA-Bussar.


Berkhof hade nu fått en riktig generalagent i Sverige, Claes Nyberg i Jönköping. De passade på att ställa ut en buss nu när de hade utställningen nästgårds.


Erma Resor i Stockholm och Bengts Resetjänst i Skara var nog de bussbolag som hade Berkhof som dominerande fordon på 1980-talet.


Och så fyra bilder på en kombinerad buss och fiskbil. Det slogs på stort när dessa bussar började gå mellan Hammerfest och Oslo via Uppsala. Huvudsakligen var den till för transporter men det fanns också ett antal bekväma sittplatser. För något år sedan konstaterades att denna buss fortfarande rullar men att tidtabellen inte längre annonseras. Tydligen är det transporterna som tagit över helt. Om någon undrar varifrån SJ fick inspirationen till att kallas sina snabbtåg X2000 finns möjligen svaret här.  :)











Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Tack Staffan!
Låt mig dementera en sak. Ö-vik köpte inga Scania.
GDG karosser som kallas Alpus finns med Scania 1750 till GDG Vänersborg. Senare plac Lilla Edet och vad jag minns övertagen av VL.
2 st till Varbergs Omnibustrafik
3 st till Swebus Inrikes med nr 602-604.
Den första var vanlig buss med ramunderrede medan de andra hade sk integralchassie byggda i Kungälv.
Däremot var de båda Alpus karosserna till Örnsköldsvik BÅDA Volvo B10M.
Sedan var det tal om 8 st Scania-Alpus till Dalarna enligt uppgift vid besök 1988 i Kungälv.


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 29 oktober 2007, 20:39:09 PM
Tack Staffan!
Låt mig dementera en sak. Ö-vik köpte inga Scania.
GDG karosser som kallas Alpus finns med Scania 1750 till GDG Vänersborg. Senare plac Lilla Edet och vad jag minns övertagen av VL.
2 st till Varbergs Omnibustrafik
3 st till Swebus Inrikes med nr 602-604.
Den första var vanlig buss med ramunderrede medan de andra hade sk integralchassie byggda i Kungälv.
Däremot var de båda Alpus karosserna till Örnsköldsvik BÅDA Volvo B10M.
Sedan var det tal om 8 st Scania-Alpus till Dalarna enligt uppgift vid besök 1988 i Kungälv.



Har kollat lite närmare och det var mycket riktigt så att den sjätte Scania-Alpusen blev GDG 1750 > Swebus 394 > Vänersborgs Linjetrafik 24. Regnr MXA 086. Den är nu avregistrerad och vidare öde är okänt för mig.
Swebus 602-604 blev Linjebuss 342-344 och placerade i ett garage nära dig (Skene alltså). De såldes 2006 till Seklitas konsult och har väl därför troligen nu ny tjänst i ett land öster om oss.
Eftersom Linjebuss köpte Varbergs Omnibus kom även dessa båda i deras ägo och fick där nummer 1026 och 1027. De såldes 2002 till något baltiskt land.
Några Scania-Alpus till Dalarna blev aldrig levererade utan det stannade väl vid tanken.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Underbart att se en rejäl Delta Jumbostar! Finns fler bilder på sådana?  :D
Även kul att se Saab 900-blinkers på Berkhofarna. Undrar om varselljus och sidobackljus var inkopplade?  ;)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2007, 21:49:31 PM
Har kollat lite närmare och det var mycket riktigt så att den sjätte Scania-Alpusen blev GDG 1750 > Swebus 394 > Vänersborgs Linjetrafik 24. Regnr MXA 086. Den är nu avregistrerad och vidare öde är okänt för mig.
Swebus 602-604 blev Linjebuss 342-344 och placerade i ett garage nära dig (Skene alltså). De såldes 2006 till Seklitas konsult och har väl därför troligen nu ny tjänst i ett land öster om oss.
Eftersom Linjebuss köpte Varbergs Omnibus kom även dessa båda i deras ägo och fick där nummer 1026 och 1027. De såldes 2002 till något baltiskt land.
Några Scania-Alpus till Dalarna blev aldrig levererade utan det stannade väl vid tanken.




Var inte Star-bussar i Ängelholm inblandade i ägarbilden för fd Swebus 602-604 för inte så länge sedan?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2007, 19:11:20 PM


Och så fyra bilder på en kombinerad buss och fiskbil. Det slogs på stort när dessa bussar började gå mellan Hammerfest och Oslo via Uppsala. Huvudsakligen var den till för transporter men det fanns också ett antal bekväma sittplatser. För något år sedan konstaterades att denna buss fortfarande rullar men att tidtabellen inte längre annonseras. Tydligen är det transporterna som tagit över helt. Om någon undrar varifrån SJ fick inspirationen till att kallas sina snabbtåg X2000 finns möjligen svaret här.  :)




Kul att se bilder på den här bussen! Det fanns viss Skellefteåanknytning också, då man hade förare i/från Ske-å som körde Skellefteå-Västerås t o r. Sedan tror jag att Skellefteå Bil var inblandad som säljare till bussarna också, vill minnas att viss service brukade göras där. Bussen på bilden bör vara deras andra buss (el möjligen tredje). Den första var byggd med Superstar-karossen.
Enligt hemsidan http://www.express2000.no/ är persontrafiken inställd p g a sviktande passagerarunderlag!

/GL

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 29 oktober 2007, 22:56:14 PM
Var inte Star-bussar i Ängelholm inblandade i ägarbilden för fd Swebus 602-604 för inte så länge sedan?

Jovisst. Det skrev jag i det allra första inlägget. Mer eller mindre av en händelse hamnade alla tre hos Starbussar vid olika tillfällen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 oktober 2007, 23:07:05 PM
Jovisst. Det skrev jag i det allra första inlägget. Mer eller mindre av en händelse hamnade alla tre hos Starbussar vid olika tillfällen.

Men om dom nylevererades till Swebus borde dom väl inte fått nummer i 0xxx-serien, eller var det så att dom beställdes av GDG? Ser att dom är av årsmodell -90
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bastuper

Dte ni kallar fiskbilen har jag hört kallas för fiskambulansen.

Kan detta stämma?

Jag tror att det var nån chaffis från Granbergs som berättade nått om den historien.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bastuper skrivet 30 oktober 2007, 08:39:32 AM
Dte ni kallar fiskbilen har jag hört kallas för fiskambulansen.

Kan detta stämma?

Jag tror att det var nån chaffis från Granbergs som berättade nått om den historien.

Inte helt otänkbart eftersom en av avsikterna med att inrätta den här linjen var att kunna köra fordonen med högre hastighet än vad som skulle varit fallet om man registrerat dem som lastbilar. Sedan trodde man väl också att man skulle tjäna lite pengar på passagerarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Någon som vet om Varbergs Alpus:ar, eller ö-viks för den delen också, var utrustade med fotoceller vid bakdörrarna ? Har läst ett kopplingsschema på Alpus, och där stod "fotoceller gäller endast SJ" Några fotoceller på SJ-buss Alpus:ar har jag då inte sett....?!?