CN113 Björknäs o Grisslinge

Startat av Bussmicke, 09 mars 2013, 17:38:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Vilken H16 CN113 kortvagn är det som står i Björknäs?  Jag undrar om det inte stod en ute på Värmdö också men kan sett/minnas fel.
Detta var observationer från buss 434 idag.
//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

6748, en 52-vagn (5225?) och 5082 stod där förra veckan. Skolbussar allihop?

DEB

Citat från: Karsten skrivet 09 mars 2013, 18:30:08 PM
6748, en 52-vagn (5225?) och 5082 stod där förra veckan. Skolbussar allihop?

5082 stod för bara några dagar sedan vid Handengaraget. Men där står numera 5038, 5225 och 505x, om jag inte minns fel. Dessa började dyka upp vid Handengaraget för några månader sedan. Varför har jag ingen aning om, trodde inte att behovet av övningsfordon skulle öka så plötsligt här i krokarna.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Matte

Så som jag har förstått det så utbildas nya förare lokalt på garagen där dom ska köra. Har sett nya förare ute å övningsköra nästan varje dag och i flera vagnar. Kan ha att göra med att det är platsbrist i Hornsberg där Bussförarskolan har legat länge. Verkar rätt smart efter som då får dom nya förarna en helt annan lokalkännedom efter som dom får köra runt i området där dom själva ska köra.

Fredde

Citat från: Bussmicke skrivet 09 mars 2013, 17:38:01 PM
Vilken H16 CN113 kortvagn är det som står i Björknäs?  Jag undrar om det inte stod en ute på Värmdö också men kan sett/minnas fel.
Detta var observationer från buss 434 idag.
//Bussmicke
www.bussmicke.se

Det måste ha varit 5223 du såg.

Bussmicke

Har man utloksliserat Bussförarskolan i Hornsberg till lokala avdelningar per garage?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Matte

Citat från: Bussmicke skrivet 11 mars 2013, 21:00:30 PM
Har man utloksliserat Bussförarskolan i Hornsberg till lokala avdelningar per garage?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Finns nästan alltid 2-3 övningsbussar i Handen garaget och dom är ute och övningskör i Haninge kommun nästan varje dag.

Frippe Fribas

Citat från: Bussmicke skrivet 11 mars 2013, 21:00:30 PM

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja, Bussförarskolan i Hornsberg existerar inte längre då huset de "bodde" i numera är rivet för att ge plats åt en kommande trafikplats över Lindhagensgatan.

Stora delar av det som tidigare var Bussförarskolan har därför utlokaliserats till olika garage där det hålls kurser för YKB, övningskörning, m.m.
Uniformsförrådet ligger t ex numera i Eriksberg tillsammans med huvuddelen av administrationen för skolan som numera heter Keolis Academy.
Många teoretiska kurser och YKB-utbildningar genomförs också i Eriksbergsdepån.
Sedan verkar det vara lite olika upplägg på själva övningskörningen, i en del depåer (bl a Eriksberg) används garagets egna bussar för övningskörningen medan det i andra garage alltså fortfarande verkar användas egna bussar för ändamålet.