Planet som ska ersätta Norwegians Dreamliner

Startat av Fredde, 05 mars 2013, 23:31:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Här är flygplanet som ska rädda Norwegians långlinjepremiär.
Flygbolaget meddelade idag att man hyrt in två Airbus 340 i väntan på de försenade Dreamliner-planen.


http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article16359883.ab

Avgångar med A340 tillhör inte vanligheterna på ARN precis...

Mikey

Kul med A340, så man kan utöka bildsamlingen med lite fler sådana. Har bara lyckats få en enda på ARN sedan i somras. Är det Boeing som betalar för Airbusplanen? Norwegian lär gå med förlust på de biljetterna då A340 inte precis är kända för att vara snåla med bränslet...

Ungefär i samma veva börjar Thai också flyga Boeing 777-300 på Arlanda. Men det blir nog inte tal om någon större variation i totala utbudet på Arlanda, för i stället försvinner 747-orna och när hösten närmar sig försvinner även sista MD-80'n ur SAS flotta. Tråkigt!

Walter

Citat från: Mikey skrivet 06 mars 2013, 09:04:32 AM
Kul med A340, så man kan utöka bildsamlingen med lite fler sådana. Har bara lyckats få en enda på ARN sedan i somras. Är det Boeing som betalar för Airbusplanen? Norwegian lär gå med förlust på de biljetterna då A340 inte precis är kända för att vara snåla med bränslet...

Ungefär i samma veva börjar Thai också flyga Boeing 777-300 på Arlanda. Men det blir nog inte tal om någon större variation i totala utbudet på Arlanda, för i stället försvinner 747-orna och när hösten närmar sig försvinner även sista MD-80'n ur SAS flotta. Tråkigt!



Läser att planen man ska hyra in är från nittiotalet, vad är en genomsnittsålder på flygplan i linjetrafik? Hur gamla brukar de vara innan de byts ut?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

Citat från: Mikey skrivet 06 mars 2013, 09:04:32 AM
Kul med A340, så man kan utöka bildsamlingen med lite fler sådana. Har bara lyckats få en enda på ARN sedan i somras. Är det Boeing som betalar för Airbusplanen? Norwegian lär gå med förlust på de biljetterna då A340 inte precis är kända för att vara snåla med bränslet...

Ungefär i samma veva börjar Thai också flyga Boeing 777-300 på Arlanda. Men det blir nog inte tal om någon större variation i totala utbudet på Arlanda, för i stället försvinner 747-orna och när hösten närmar sig försvinner även sista MD-80'n ur SAS flotta. Tråkigt!

"Triple Seven", aldrig fel! Förmodar att de har de maffiga GE90-115B motorerna (fortfarande världens största?)... De 747-or som Thai flyger med på ARN är drygt 20 år gamla. På Gardemoen kör man sedan tidigare med 777, vill minnas att de bara är ett fåtal år gamla.

Det har även siktats en A380 från Thai på linjen Bangkok-Frankfurt.

Vem som får stå för fiolena i fallet Norwegian och Dreamliner återstår att se...

Bussmupp

Citat från: Fredde skrivet 05 mars 2013, 23:31:59 PM
Här är flygplanet som ska rädda Norwegians långlinjepremiär.
Flygbolaget meddelade idag att man hyrt in två Airbus 340 i väntan på de försenade Dreamliner-planen.


http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article16359883.ab

Avgångar med A340 tillhör inte vanligheterna på ARN precis...

Men är det verkligen från Arlanda de ska flyga? För det har jag inte hittat någon info om och när jag frågade Norwegian ang. 787orna så sa man att de skulle flyga från Norge.

Citat från: Walter skrivet 06 mars 2013, 09:52:34 AM
Läser att planen man ska hyra in är från nittiotalet, vad är en genomsnittsålder på flygplan i linjetrafik? Hur gamla brukar de vara innan de byts ut?

Ja, man flyger fortfarande med DC-3or från 30/40 talen i reguljär trafik i vissa delar av världen.

Fast när det gäller nyare flygplan så är det väl runt 20 år eller så. Lite osäker dock.

Mikey

Citat från: Bussmupp skrivet 06 mars 2013, 19:04:43 PM
Men är det verkligen från Arlanda de ska flyga? För det har jag inte hittat någon info om och när jag frågade Norwegian ang. 787orna så sa man att de skulle flyga från Norge.

Jodå, dom ska flyga från Arlanda också. Ett säkert kort är att bara titta på deras hemsida där det uppe i hörnet står "Direkt från Stockholm: New York och Bangkok".

Citat från: Walter skrivet 06 mars 2013, 09:52:34 AM
Läser att planen man ska hyra in är från nittiotalet, vad är en genomsnittsålder på flygplan i linjetrafik? Hur gamla brukar de vara innan de byts ut?

Det är väl som i de flesta andra branscher att det varierar från modell till modell. Men runt 15-25 år brukar vara vanligt. Men som sagt varierar det stort. DC10/MD11 blev generellt inte särskilt långlivade pga bränsletörst, och även Boeing 747or verkar pensioneras fast de ofta inte är så gamla av samma anledning. Men MD-80 och Boeing 737 flygs än idag i stora mängder fast de kan vara riktigt gamla. SAS äldsta kärror är från 1985!

Bussmupp

Citat från: Mikey skrivet 06 mars 2013, 19:27:30 PM
Jodå, dom ska flyga från Arlanda också. Ett säkert kort är att bara titta på deras hemsida där det uppe i hörnet står "Direkt från Stockholm: New York och Bangkok".

Well i'll be damned. Då får man något nytt att hålla utkik efter. 8)