Samma buss men olika dagar vid Norlid 1996 respektive 1997

Startat av Staffan Sävenfjord, 05 mars 2013, 17:41:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Norlid användes under ett tiotal år som vändplats för vissa av turerna på linje 44. De övriga vände vid Granbäcken. Sedan några år är linje 44 helt nedlagd.

Norlid (som det skyltades trots att det står Nordlid på de flesta kartor) låg ett par kilometer rakt österut från Granbäcken och utmed den väg som byggdes på banvallen från gamla Kindsbanan, som lades ned 1903 efter bara 17 år. Anledningen var att den nya järnvägen Borås-Alvesta byggdes några kilometer norr om Kindsbanan och båda behövdes inte i den relativt glest befolkade trakten. Men det blev alltså en bra väg där järnvägen legat. Bra enligt 1903 års normer alltså. I dag finns den kvar i stort sett intakt och den är således smal och går stundtals på höga bankar. Det är lite pirrigt att köra bil på den med tanke på att man kan få möte på olämplig plats. Hur skulle det då inte vara att köra buss där? Av den undre bilden framgår i viss mån hur det såg ut. Den övre bilden visar vändplatsen. Vändning gjordes genom backvändning in på en ganska smal skogsväg.

Det var olika vagnar tursatta på Norlid men just 103 gick normalt varje dag på samma avgång, nämligen 14.05 från Södra torget och 14.32 åter från Norlid.





Så här såg tidtabellen för linje 44 ut vid den tid då bilderna är tagna. Endast de turer som är märkta N går till respektive från Norlid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt   där har man vänta några ggr ..  var till att se upp lite då det hände det dök upp bilar när man börja backa.  Och trångt som attan att mötas oxå   men rätt rak väg ändå..  resandet till Norlid var väldigt litet .. Var ingen hit att få de lite längre Wiima  106 107 hette de väl vid denna tid har jag för mig.. Ofta körde vi med  nån i serien av de sista normalgolvade   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 11 mars 2013, 21:16:32 PM
Trevligt   där har man vänta några ggr ..  var till att se upp lite då det hände det dök upp bilar när man börja backa.  Och trångt som attan att mötas oxå   men rätt rak väg ändå..  resandet till Norlid var väldigt litet .. Var ingen hit att få de lite längre Wiima  106 107 hette de väl vid denna tid har jag för mig.. Ofta körde vi med  nån i serien av de sista normalgolvade

De långa Wiimorna - 13,2 meter - var 102 och just 103. Fd 506 och 507. 106 och 107 var Scania L113 van Hool Alizée (fd 510 och 511). Norlid hann ju också trafikeras av 13,5 meter långa Volvo B10M Carrus Region (150-154) och 15 meter långa dito med boggi (200-207).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Suck .. får skylla på lite dåligt minne så här många år efteråt..  ;)    Men det händer ofta jag blandar ihop bussarna eftersom de bytt nummer .. men det var ju  fd 506 507 jag tänkte på ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina