Buss att låna för övningskörning

Startat av Bussförare D, 05 mars 2013, 13:42:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gelgamesh

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 mars 2013, 15:05:12 PM
På B58:an där den satt i bakaxeln så kallades den just Norrlandsväxel.

På B9-B10 mfl samt på Scania är den en tillsats "Splitdel" till växellådan och man växlar på olika sätt med en Norrlänning jmf med en Split

Man lär så länge man lever. Jag har hört om den där hemska olyckan, men jag trodde felet följde med på B10. Hur såg det ut på B58:an då? Var det en extra spak eller hur funkade den? Min har ju "tungan" på den normala spaken, och man växlar genom att flippa den och sen frikoppla som sagt.

Björn Forslund

Citat från: Gelgamesh skrivet 11 mars 2013, 12:01:22 PM
Man lär så länge man lever. Jag har hört om den där hemska olyckan, men jag trodde felet följde med på B10. Hur såg det ut på B58:an då? Var det en extra spak eller hur funkade den? Min har ju "tungan" på den normala spaken, och man växlar genom att flippa den och sen frikoppla som sagt.

De var en liten spak eller strömbrytare man skiftade med. Att växla upp var enkelt, bara att släppa gasen en kort stund och dra i spaken. Nerväxling däremot krävde att motorn jobbade, vilket gjorde det vanskligt (och dumt) att försöka växla ner i nerförsbackar.

yngrot

Inte helt busenkelt köra med den  Norrlandsväxeln   men man lär sig med tiden.. Är väl tur den är borta numera..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Citat från: yngrot skrivet 11 mars 2013, 18:08:08 PM
Inte helt busenkelt köra med den  Norrlandsväxeln   men man lär sig med tiden.. Är väl tur den är borta numera..

SvOf har två bussar med denna anordning och det finns nog fler, främst husbussar, kvar på vägarna.

MrH

Jisses gubbar... Intressant läsning, men jag säger bara.... Tur man (jag) inte var med förr...!  ;D

/MrH

yngrot

Men MrH   du har väl hört hur många ggr som helst att det var bättre förr  ;D ??? ;)   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MrH

Citat från: yngrot skrivet 11 mars 2013, 19:11:32 PM
Men MrH   du har väl hört hur många ggr som helst att det var bättre förr  ;D ??? ;)   

Hehe, jodå. Alltför många ggr!   ;D

/MrH

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 11 mars 2013, 18:08:08 PM
Vet man hur Norrlandsväxeln fungerar och skall hanteras är det inga problem! Då fungerar den fint. Problemet var dock att alla inte satte sig in i funktionen.