Ide om nytt nattlinjenät för nordost

Startat av Fritte74, 27 februari 2013, 00:22:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 februari 2013, 22:59:23 PM
Vallentuna?

690 går ju dit?

Ormsta och Lindholmen har ju redan idag turer i form av förlängd 690

Skrev jag inte att jag inte hittade den i listan, dvs råkade missa den?

Lars-Håkan_E

Citat från: Fritte74 skrivet 28 februari 2013, 00:15:10 AM
Utmaningen med förlängningen av 691 verkar uppenbarligen vara kopplingen till Tråsättra, Skånsta och Sjökarby. Får nog motvilligt inse att restiden blir ganska lång för turen från city till Åkersberga station och sen rundturen i byn. Känns som att den kopplingen måste ske med en lokal tur i Åkersberga och inte bör läggas på 691 men då blir det ytterligare ett fordon som måste tas i anspråk samt att det krävs ytterligare en förare. Då börjar pengarna ticka och då blir det bistra miner bland beslutsfattarna.

Jmf med vad?

Med idag blir det ju ändå ytterligare fordon och förare eftersom körtiden förlängs med minst 30 min Hägernäs-Åkersberga o åter.

Det riskerar att bli en extremt dyr trafik som ska konkurrera om pengar som kanske behövs på annat håll inom kommunen, det kanske blir billigare att bjuda vardagskunderna på taxi t.om då kunderna antagligen inte är fler än så.

buskörare

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 februari 2013, 00:07:52 AM
Nä som jag skrev i tråden så skulle Centralen- Åkersberga-Centralen hamna på 2,45 och kanske lite till om man ska få in pissepausen också.

Mmm, och jag tror varken förare eller resenärer skulle uppskatta 10 min ståtid nånstans för det.

Karsten

Nä du Fritte, det här får du nog slipa lite mer på.

Att inte köra 695 till Danderyd innebär att turtätheten genom Enebyberg halveras, och att hållplatserna Rostock-Milstensvägen tappar all nattbusstrafik. Idag går förvisso 691 och 695 samtidigt denna väg (frågan mig inte varför), men det ändras till sommaren. Bussarna på 695 måste nog ändå ner till Danderyd för att växlas med 697.

Din ide med få tunga nattlinjer rimmar också illa med hur folk vill åka. Att det idag måste gå förstärkning på varenda 690 på helgnätter är som jag ser det en följd av ett dåligt nattlinjenät, där linjerna blir överbelastade. Att då, som du föreslår, köra dubbla 690 (via Näsbypark) är knappast attraktivt för de som ska till t.ex. Vallentuna. Då är det bättre att t.ex. köra en 610 och en 690, då sparar man både restid och resurser.

Dagens lösning med 694 som en snabb förbindelse till Åkersberga och 698 som en lokal variant fungerar också rätt bra. Att förlänga 691 till Åkersberga skapar samma problem som 690 har idag, nämligen att man kommer bli tvungen att dubblera varenda tur på helgnätterna.

Ska man locka fler resenärer måste man skapa någorlunda attraktiva resvägar, och då tror jag du är lite fel ute. Du har dock bra saker med i ditt förslag också, Sergels torg vore väldigt bra att komma till t.ex..

Omnilasse

Sedan - även om vi nog här kan tycka det är kul att diskutera förslag, så tror jag att i kontakten med SL, eller politiker, är det nog mer det hanfasta kravet på att man exempelvis vill ha nattrafik på vardagsnätter till Åkersberga som gäller. Inte så mycket ett konkret förslag. Det skulle då väl vara om man hittar någon jättesmart lösning som med dagens resurser ger bättre trafik till alla (men det är ju ytterst sällsynt att man hittar).

Det måste ju finnas ett underlag också. Det är ju först om bussarna på helgerna är fullsatta så att man får sätta in förstärkning, som det egentligen kan vara aktuellt att förbättra trafiken. Fel eller rätt kan man ju diskutera. På vardagsnätter handlar det ju snarast om att upprätthålla ett minimiutbud.

Vad SL borde ha är väl en mer strukturerad plan för nattrafiken på en generell nivå. Alltså vilken minimistandard som det ska handla om exempelvis. Områden växer i Stockholm och med den befolkningen, samtidigt som nattrafiken oftast är det som justeras allra sist. Sedan styr ju också befintlig nattrafik möjligheten att bosätta sig i området (ifall man är beroende av den). Detta medför också att det kan ta relativt lång tid innan man ser resultatet av en förbättrad nattrafik i ett ökat resande.

Ser man till befolkningsunderlaget i Österåker kommun, så tycker jag gott man kan motivera bättre nattrafik på vardagar. Det är ju fler boende där än i Vallentuna, eller Upplands Bro (som exempel). Var sedan gränsen ska gå är ju betydligt svårare att bestämma. Antagligen måste det vara något flytande beroende på demografisk, socioekonomisk fördelning samt närhet till Stockholms centrum. Men det är ju som sagt svårt att motivera varför Vallentuna ska ha så pass bra nattrafik, medan inte Åkersberga har det. Restiden från stan är ju rätt likartad och det torde väl nästan vara fler flerfamiljshus i Österåker idag, än vad det är i Vallentuna.

Fritte74

Då drar jag följande slutsatser....

Sergels torg är för närvarande en dålig utgångspunkt pga kommade arbeten. Området kring Stureplan behöver undvikas pga trängsel och allmänt stök, detta är uppenbarligen även ett problem på vardagsnätter. Då är frågan om Centralen (Vasagatan) är ett bättre alternativ eller om det är dit alla Sergels torgs-linjer kommer flyttas under byggtiden så man inte vill ha fler linjer dit än nödvändigt? Vi kan nog iallafall vara överens om att Odenplan är en udda utgångspunkt för nordostlinjerna men att vi helt enkelt får underkasta oss att ngn bättre lösning inte finns för närvarande och att istället bör man ligga på SL om att synka trafiken bättre med ex 595 och skapa en officiell anslutning mellan den linjens avgångar och 690/691?

Förlängningen av 691 är uppenbarligen svår att få till då det kommer bli för stor belastning i form av resenärer samt att restiden beräknas från city till Åkersberga bli runt 75 minuter, lägger man sen på en rundtur med den nya linjen 693 så läggs ytterligare 25-30 minuter till. Föraren måste ju få ngn paus också så det verkar svårt att få ihop trafiken utan extra förare och fordon som kommer utgöra en för stor kostnad.

Då finns andra tankar man kan leka med... om vi istället funderar på 695, linjen är ju uppenbarligen mindre belastad än 691 då 60-minuterstrafik råder alla nätter i veckan. Hur skulle resultatet bli om den istället förlängdes till Åkersberga? Restiden idag från Danderyd till Löttingelund är 35 minuter och därifrån till Åkersberga borde man kunna vara på en kvart inklusive svängen förbi Åkerstorp. Lägger man till den nuvarande anslutningen från Odenplan så tillkommer ytterligare 18 minuter. Det skulle innebära en total restid om 1 timme och 3 minuter. Kopplingen till Täby centrum, som jag personligen tycker borde vara viktig, finns samt att det blir en jämnare belastning av resenärerna under helgnätterna.

Skulle det kunna vara en mer attraktiv tanke istället? I det fallet skulle 690 och 691 kvarstå med nuvarande linjesträckning. Frågan är dock om trafiken på 698 är fortsatt motiverad och om den bör läggas ned eller fortsätta som den gör idag?

buskörare

Ja, jag tycker det låter bättre att förlänga 695:an då.

Fritte74

#22
Lekte lite med tidtabellen också för att se om det verkar gå att få ihop trafiken på vardagsnätter med totalt två förare och vagnar. Tar man bort 694 och 698 så borde kostnaden vara snudd på den samma som idag. Måste dock rätta vad jag skrev tidigare att restiden uppgår till 1 timme och 8 minuter men borde fortfarande kunna anses skäligt.

Exempel på hur tidtabellen kan se ut under vardagsnätter:

691 avgår 01.29 från Odenplan
695 avgår 01.47 från Danderyd med ankomst Åberga kl 02.37
695 avgår 02.37 från Åberga med ankomst Danderyd 03.27
690 avgår 03.30 mot Odenplan

Blir en omedelbar vändning i Åberga och inte många minuters spelrum när det gäller anslutningarna till/från Odenplan men så verkar nuvarande tidtabell se ut redan. Håller körtiderna så innebär det en rast för föraren i Danderyd också på 20 minuter innan nästa avgång om man ponerar att samma förare kör vidare med just 695:an. Denna lösning innebär dock att Tråsättra - Skånsta - Sjökarby tappar sin trafik men då det som sagts tidigare i tråden inte troligtvis inte blir hållbart med en 693:a så får den tanken ges upp och istället låta en 623:a på vardagsnätterna ansluta till avgången 01.47 från Danderyd eller liknande. En annan ide kan ju vara att förlänga 695:an till Margretelunds centrum från Åkersberga station och hoppa över Sjökarby?

Håller med om att det som ska kommuniceras egentligen är önskemål om nattrafik och att man kanske inte behöver sitta på en patentlösning men jag tror fortfarande att det är bra att kunna påvisa exempel och att det som föreslås är genomtänkt.


Omnilasse

Citat från: Fritte74 skrivet 28 februari 2013, 23:56:38 PM
Lekte lite med tidtabellen också för att se om det verkar gå att få ihop trafiken på vardagsnätter med totalt två förare och vagnar. Tar man bort 694 och 698 så borde kostnaden vara snudd på den samma som idag. Måste dock rätta vad jag skrev tidigare att restiden uppgår till 1 timme och 8 minuter men borde fortfarande kunna anses skäligt.

Exempel på hur tidtabellen kan se ut under vardagsnätter:

691 avgår 01.29 från Odenplan
695 avgår 01.47 från Danderyd med ankomst Åberga kl 02.37
695 avgår 02.37 från Åberga med ankomst Danderyd 03.27
690 avgår 03.30 mot Odenplan

Blir en omedelbar vändning i Åberga och inte många minuters spelrum när det gäller anslutningarna till/från Odenplan men så verkar nuvarande tidtabell se ut redan. Håller körtiderna så innebär det en rast för föraren i Danderyd också på 20 minuter innan nästa avgång om man ponerar att samma förare kör vidare med just 695:an. Denna lösning innebär dock att Tråsättra - Skånsta - Sjökarby tappar sin trafik men då det som sagts tidigare i tråden inte troligtvis inte blir hållbart med en 693:a så får den tanken ges upp och istället låta en 623:a på vardagsnätterna ansluta till avgången 01.47 från Danderyd eller liknande. En annan ide kan ju vara att förlänga 695:an till Margretelunds centrum från Åkersberga station och hoppa över Sjökarby?

Håller med om att det som ska kommuniceras egentligen är önskemål om nattrafik och att man kanske inte behöver sitta på en patentlösning men jag tror fortfarande att det är bra att kunna påvisa exempel och att det som föreslås är genomtänkt.

Eftersom det bara handlar om att dra trafiken till Sergels torg/Centralen på vardagsnätter, tror jag faktiskt det går att hitta en lösning som fungerar. Problemet är snarast kanske att hitta en bra uppställningsplats. Men om man tar från andra städer, så klarar man ju vid Picadilly Circus, att ha hur många nattbussar som helst - om man nu tar ett sådant exempel. Sådant kan man planera. I värsta fall får man justera avgångstiderna något så att hållplatsläget kan användas av flera linjer.

Problemet är väl kanske snarast att om man lägger in en förarpaus vid Sergelst torg/Centralen, så måste man hitta någon uppställningsplats i närheten. Kör man med kort vändning istället - så kan man ju ha avlösning vid Danderyd, även om det kan vara lite opraktiskt.. Uppställningsplatser går förstås att fixa - problemet är bara att körtiden dit kan bli så lång att det blir ineffektivt. Men att köra samma väg som 595 kan ju vara en lösning. Eventuellt skulle ju bussen kunna använda det nya hållplatsläget för SL-bussar vid Cityterminalen, som exempel.

Sedan är väl bara frågan hur mycket försämring det innebär att både dra in 694 och 689 och ersätta med 695 under den tidiga natten när många reser, för att skapa en förbätring under den sena delen av natten när få, eller inga reser (om vi tar vardagsnätter).

Tar man in ett till omlopp på 695, så finns ju dock en timme att arbeta med. Det räcker fortfarande knappt med en lokallinje, vid sidan av en förlängd 695 - men tiden räcker ju om du låter bussen gå som nuvarande 694 i Åkersberga. Givetvis ska man väl undvika ringlinjer, men i det här fallet tycker jag nog det ger mest valuta för pengarna. Man kan ju också låta bussen ha Margeretelunds centrum som slutstation (om man vill det). Då blir det iaf ca 6-7 minuters regleringstid (vilket nog kan behövas på en så pass lång linje). Risken med spetsvändning är ju annars att det blir förseningar. Detta är ju känsligare på en linje som ska ha anslutning vid Danderyd. Risken är väl också här att ca 15 minuter från/till Lötingelund är något snålt räknat.

Sedan bör man väl också hitta något andra lösningar om man förlänger 690/691 till Sergelst torg. Ifall vi tänker oss att restiden blir ungefär 10-minuter längre i båda riktningarna, så försvinner ju paustiden vid Odenplan. Men kanske räcker en smart lösning för att det bara ska ta 7-8 minuter till. I sådana fall borde det väl i runda slängar kosta en förare/omlopp extra.



Nico

Citat från: Omnilasse skrivet 01 mars 2013, 09:33:21 AMEftersom det bara handlar om att dra trafiken till Sergels torg/Centralen på vardagsnätter, tror jag faktiskt det går att hitta en lösning som fungerar. Problemet är snarast kanske att hitta en bra uppställningsplats. Men om man tar från andra städer, så klarar man ju vid Picadilly Circus, att ha hur många nattbussar som helst - om man nu tar ett sådant exempel. Sådant kan man planera. I värsta fall får man justera avgångstiderna något så att hållplatsläget kan användas av flera linjer.

Ett hållplatsläge i City lär nog få delas av flera linjer, något annat fungerar knappast. Att lägga 690/691 ihop med övriga på Vasagatan torde inte vara något större problem. Även ur säkerhets-/trygghetssynpunkt fungerar det då de ordningsvaktspatruller som finns i närområdet i nuläget täcker hela området runt Sergels torg, T-Centralen och Centralen. Däremot skulle det bli problem om bussarna sprids ut då det blir svårt att täcka.

Känns som sagt onödigt att parallellköra två linjer en så lång bit. Om den ena inte ska vända konsekvent vid Danderyd så lär det bli bättre upptagning genom City med alternativa vägar där de ena linjen kanske kan gå via Olof Palmes gata, Sveavägen, Cedersdalsgatan och den andra via S:t Eriksplan, Odenplan och sedan vidare nuvarande körväg via Valhallavägens norra ände. Här finns det säkert utrymme för flera varianter som skulle kunna beaktas på sikt. Nattbussar till förorterna brukar dock inte snurra alltför mycket i City och få hållplatsstopp är nog att föredra rent allmänt.

Uppställning är betydligt bökigare. Norrbussarna ska normalt vid uppehåll på 30-40 min. kunna reglera och ställa upp vid Slussen och Sjöbergs plan, men oftast står de kvar runt Tegelbacken. Detta då det anses som för bökigt att ta sig till just Sjöbergs plan. Ett annat alternativ som jag själv använt är att köra till Gullmarsplan södra, men allt beror ju på hur mycket somligt får kosta i tomtider etc.


Citat från: Omnilasse skrivet 01 mars 2013, 09:33:21 AMProblemet är väl kanske snarast att om man lägger in en förarpaus vid Sergelst torg/Centralen, så måste man hitta någon uppställningsplats i närheten. Kör man med kort vändning istället - så kan man ju ha avlösning vid Danderyd, även om det kan vara lite opraktiskt.. Uppställningsplatser går förstås att fixa - problemet är bara att körtiden dit kan bli så lång att det blir ineffektivt. Men att köra samma väg som 595 kan ju vara en lösning. Eventuellt skulle ju bussen kunna använda det nya hållplatsläget för SL-bussar vid Cityterminalen, som exempel. 

Nja, uppställningar är inte det lättaste att fixa i området runt Centralen och Sergels torg. Sedan tillkommer även problemet med att ordna lokaler och det hör faktiskt numera till det svårare då SL inte har så många egna lokaler (och de som finns håller framförallt MTR ganska hårt på) kvar. De privata alternativen är inte heller direkt många. I synnerhet inte nattetid så det lär betyda merkostnader.

Även här tillkommer en säkerhetsfråga då föraren inte ska behöva ta en alltför lång promenad från bussen på natten. Cityterminalen kan visserligen vara en lösning på sikt, men där har FAC i nuläget nattuppställning och Terminalbolaget vill säkert också ha en slant om det ska börja cirkulera bussar där nattetid. Det tar även tid att köra dit och därifrån vilket lär bli en kostnad i sammanhanget.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Nu är jag iofs lite "jävig" eftersom jag bor i Vallentuna och var en av de som för några år sedan lyckades få SL att ändra linjesträckningarna i Täbyområdet.
Dock ser jag att 690 inte omnämnts så mycket i diskussionerna.
Att ändra 690 till att gå via Näsbypark känns konstigt i mina ögon, det blir en psykologisk omväg för många även om restiden kanske inte förlängs så mycket.
En av mina huvudtankar när jag föreslog att 690 skulle köra motorvägen så långt som möjligt mellan Danderyd och Täby var just att korta restiden för de som skall hela vägen till Vallentuna.
Vid denna tiden var 690 och 697 "stomlinjer" som de andra nattlinjerna berörde i olika former.
690 bör som andra redan sagt snarare köras mer som 610 än idag, men samtidigt gäller det ju att ha ett skapligt kundunderlag även på vardagarna varför det inte blir så praktiskt att ha många motorvägslinjer.
Om man skall ändra 690 bör det alltså snarare bli en "uträtning" av linjen än nya krångliga snirklar som får folk att välja taxi eller bil i stället för bussen.

Det planeras även för omfattande byggnation av bostäder i Norra Arninge och Ullnaområdet som väl också lär vilja åka buss.
Här kan det vara läge att blanda in 695 som jag anser vara den lämpligaste linjen pga dess nuvarande sträckning (man kan enkelt förlänga den så den går som 615 till Arninge, eventuellt via Ullna).

Fritte74

Tack för alla synpunkter och kommentarer... efter tagit till mig era åsikter så ser mitt förslag till nytt linjenät ut så här för stunden:

690 Kvarstår som tidigare, dock med önskemålet om en centralare utgångspunkt i innerstaden än Odenplan

691 Kvarstår som tidigare, dock med önskemålet om en centralare utgångspunkt i innerstaden än Odenplan

692 Ny linje som ersätter 699 och trafikerar Ullna gård och Rydo, behövs endast i det fall 698 skulle läggas ned. Bör helst ha innerstaden som utgångspunkt med om det innebär att trafiken kan optimeras när det gäller personal och vagnar så utgår linjen istället från Danderyd där den ansluter till/från 690. Trafikeras med en tur på vardagsnätter och tre turer på helgnätter.

693 Behövs ej, se istället ide till ny 695

694 Läggs ned

695 Sträckan Danderyd - Löttingelund kvarstår som tidigare, dock förlängs linjen till Åkersberga. För att samtidigt täcka behovet av trafik till Margretelund och Sjökarby så tänker jag mig följande linjesträckning. Norrgående: Danderyd - Löttingelund - Åkerstorp - Åkersberga - Margretelund - Sjökarby - Åkerstorp, Södergående: Åkersberga - Margretelund - Sjökarby - Åkerstorp - Löttingelund - Danderyd. Linjen blir en ringlinje med annonseras tydligt i en norr respektive södergående riktning. Detta borde ge en bättre spriding av resenärerna istället för att lägga dem på 691. Frågan är dock om man ska önska att även 695 får sin utgångspunkt i city eller om den ska kvarstå som anslutande linje i Danderyd?

696 Kvarstår som tidigare men bör läggas om via Angarn och Stångberga på sin färd till Rimbo, från Rimbo till Norrtäljer bör den gå via Rösa. En tur på vardagsnätter och 3 turer på helgnätter, helst med utgångspunkt från innerstaden

697 Kvarstår som tidigare, ingen förändring

698 Vara eller icke vara? Med ovan linjenät så är det delar av Djursholm, Svinninge, Täljö samt Österskär som nu förlorar trafik. Skulle kanske vara motiverat att köra 1-2 turer på helgnätterna men under vardagsnätterna känns det tveksamt eller vad tycker ni?

699 Läggs ned och ersätts av 692.

Hoppas jag fångat de flesta kommentarerna nu, när det gäller olika sträckningar på 690 och 691 ut från stan så kan det säkert vara en bra ide så länge det inte blir rörigt för resenärerna. Har väl egentligen inga synpunkter på det för övrigt men tror ni att det är en viktigt parameter att ta med i förslaget så gör jag det. Såg dessutom i ett dokument som handlar om föreslagna trafikförändringar för 2013/2014 och där står att det 610 ska börja gå till 03.30 på helgnätter så avslastningen på 690 lär komma och då kanske man plötsligt kan börja leka med sträckningen då Vallentunaborna då får en snabbare trafik.

Nico

Ett tips, då entreprenören har ett mycket större ansvar numera, är att vända dina synpunkter direkt till Arriva och deras trafikplaneringsavdelning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fritte74

Tack Nico! Lägger en kopia av mailet här i tråden på det som blir det slutgiltiga som skickas. Har Arriva, SL samt ett flertal kommunpolitiker i nordostkommunerna på sändningslistan.

Men som sagt, fler åsikter och synpunkter välkomnas så är det ngn som ännu inte tagit till orda och har förslag på hur iden kan förbättras ytterligare så tas det tacksamt emot. Speciellt kring behovet av en 698 eller inte, kan vara bra att få klart för sig hur flitigt nyttjad den förbindelsen är och vad effekten egentligten blir om man lägger ned den och ngr områden då tappar sin nattrafik, om än väligt liten sådan.

Fritte74

Tänkte bara kort uppdatera att jag idag fick svar från Arriva angående ideerna kring hur nattrafiken bör förändras. Mailade dem i söndags och vid lunchtid idag kom svaret som består i att de delar uppfattningen om att linjenätet inte är optimalt i nuläget.

Bl.a. ligger det i deras planering att se över en ny utgångspunkt i city. Helst vill de flytta trafiken till Sergels torg men kommande arbeten påverkar det beslutet tyvärr. Vidare tror de inte på en förlängning av 695 men har tankar om att förändra 698 istället. Det finns även tankar om att förlänga fler turer på 690 vidare upp till Lindholmen i Vallentuna. Även om inga beslut är tagna så delar de iallafall uppfattningen att förändringar måste till för att göra trafiken mer attraktiv.

Får se det hela som ett första steg i rätt riktning iallafall då Arriva uppenbarligen kan styra över detta själva i ganska stor utsträckning.