SL:s reskassa i praktiken

Startat av Ersa, 09 februari 2013, 09:36:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nu börjar reskassan bli vanligare i praktiken. Ni som kör SL-buss varje dag, hur ska vi göra för att slippa problem som dessa i framtiden?

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/sl-det-ar-bedrovligt-hur-ni-behandlar-oss-resenare/

Cero

Så här kan man bete sig när man har monopol på en marknad. Gör man så i en konkurrensutsatt värld försvinner kunderna, givet att det finns bättre alternativ. Nu finns det ju iofs bättre alternativ i bilen, men alla har inte sådan eller kan inte använda den i den givna situationen.

Sedan när var SL:s biljettsystem anpassat till kunden?

Mikey

Citat från: Cero skrivet 09 februari 2013, 11:09:30 AM

Sedan när var SL:s biljettsystem anpassat till kunden?

Jag tycker faktiskt att ett enda system som SL har haft var bra, och det var när man köpte ett häfte kuponger och en stämplad kupong gav en timmes fritt resande. Simpelt och bra. Med dagens zonindelningar betyder det ju bara att en 5-minuters bussresa mellan Sollentuna Station och Kista Centrum kostar mycket mer än en lång resa genom halva länet med tunnelbana och buss inom zon A. För att inte tala om dessa tekniska bekymmer med reskassan. Slopa zonsystemet och låt en reskassekupong till fast pris ge en timmes fritt SL-resande så är de flesta problem ur världen, som de var år 2006...

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 09 februari 2013, 11:58:24 AM
Slopa zonsystemet och låt en reskassekupong till fast pris ge en timmes fritt SL-resande så är de flesta problem ur världen, som de var år 2006...

Dessvärre kommer en slopning av zonsystemet att betyda ett stort inkomstbortfall som bara kan kompenseras med antingen höjda skatter eller höjda biljettpriser. Ska man gissa att alla resor inom SL:s då enda zon kan bli motsvarande tre kuponger idag? Dvs rejält dyrare resor på korta sträckor, men billigare för pendlarna i Nynäshamn, Rimbo och Norrtälje.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2013, 18:31:11 PM
Dessvärre kommer en slopning av zonsystemet att betyda ett stort inkomstbortfall som bara kan kompenseras med antingen höjda skatter eller höjda biljettpriser. Ska man gissa att alla resor inom SL:s då enda zon kan bli motsvarande tre kuponger idag? Dvs rejält dyrare resor på korta sträckor, men billigare för pendlarna i Nynäshamn, Rimbo och Norrtälje.

Fast blir det verkligen ett sådant inkomstbortfall? Jag tänker på att de flesta resor som idag går genom 2-3 zoner tar långt över en timme, och därför blir det två köp, vilket ju då skulle motsvara drygt 4 kuponger idag. Men annars kan man ju sätta kortare tider på dem eller nåt. I mina ögon hade det i alla fall varit smidigare att betala ett fast pris per resa, och möjligen betala flera gånger då om det hade blivit väldigt långa resor. Då slipper man dessa problem med att veta hur många kuponger man ska lösa.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 09 februari 2013, 18:50:49 PM
Fast blir det verkligen ett sådant inkomstbortfall?

Jag är inte fullt så insatt, men just detta hävdas envist av högern så fort vänstern tar upp enhetstaxan. Gissningsvis har man ekonomiska erfarenheter av inkomstbortfall från det förra försöket, trots att alla köpte de dyraste biljetterna ombord på bussen. Hemska tider var denna ombordförsäljningstid, för övrigt! >:(

Nico

Behöver nog inte bli ett sådant inkomstbortfall i sig, snarare beror det som sagt på vilket pris man åsätter dessa enkupongsresor.

Även jag minns med avsky de problem som som det tidigare försöket innebar, men i många fall handlade det nog om att det var för billigt. En resa då kostade ju betydligt mindre än en glass vilket ledde till något slags slit-och-släng syn på det hela. I synnerhet som det delvis sköt systemet med förköpta biljetter i sank.

I grund ska man premiera förköpta biljetter och en reskassa som drar en kupong lär nog fungera, men det kräver nog då att man tar ett betydlig högre pris för denna enda kupong för att täcka kostnaderna för det hela.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 09 februari 2013, 19:30:56 PM
Även jag minns med avsky de problem som som det tidigare försöket innebar, men i många fall handlade det nog om att det var för billigt. En resa då kostade ju betydligt mindre än en glass vilket ledde till något slags slit-och-släng syn på det hela. I synnerhet som det delvis sköt systemet med förköpta biljetter i sank.

Enhetstaxan och priserna var det inget större fel på, men differensen mellan priserna var horribla.
20 kr för vuxen enkelbiljett ombord på bussen. 18 kr för vuxen enkelbiljett köpt i butik.
10 kr för barn enkelbiljett ombord på bussen. 9 kr för vuxen enkelbiljett köpt i butik.

Då nästan ingen köpte någon biljett i butik, utan enbart på bussen, blev det långa hållplatsstopp längs vägen och den få raster man hade mellan linjerna under dagen gick åt till att köpa nya enkelbiljetter till nästa tur, då de gick åt som smör. Det var verkligen bedrövligt, men ens begynnande magsår försvann direkt när det välkomna kontantstoppet kom. Men i princip är jag inte mot ännu en ny enhetstaxa. Bara försäljningsstoppet ombord fortsätter finnas.

Jo

Samtidigt har man väl redan idag enhetstaxa på periodbiljetterna vilket väl i princip innebär att man har landets billigaste länskortet men förmodligen det dyrast zonkortet (eller vad man nu brukar kalla det).

Sedan varierar ju inte priserna med reskassa heller jättemycket jämfört med andra län. Som minst 25kr och som mest 50kr får väl ses som ganska enhetligt och även här är säkert SL bland de dyrast på korta resor men i särklass billigast på långa resor.

Samtidigt har man inte satsat på komfort och snabba resor för långpendlarna heller som istället får nöja sig med enkla pendeltåg med relativt enkel standard och lågentrébussar med många stopp även på långlinjerna.

Ersa

Reskassan har länge diskuterats i en oerhört lång tråd i SSS-forum.
Användaren "veoliatransport" har räknat lite på priserna i ett inlägg på trådens 30:e sida.

CitatOsannolikt att alliansen går över till enhetstaxa.

Vill man bibehålla intäkterna med enhetstaxa måste man ju höja priset på korta resor. Ett stort problem är att det redan i dag är alldeles för dyrt med korta resor. Med enhetstaxan gör man med andra ord ett redan existerande problem ännu värre.
Hela inlägget med priser här:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=14&t=31355&start=580#p300986


ResVille

Antagligen samma fenomen som med Västtrafiks kontoladdning. Resenärerna förstår inte hur det fungerar och all personal är inte tillräckligt insatt i den. Man har ett för svårt system för de resenärer som reser mer sällan.
Även de priser som Västtrafik uppger för resor på sin hemsida stämmer inte med verkligheten, vilket i och för sig nämns även på hemsidan.

homer

Jag skulle gärna se ett system med 2 zoner där gränsen till zon 2 går vid Södertälje/Norrtälje/Nynäshamns kommungränser, det är bara de 3 kommunerna som kan räknas som "egna städer" allt annat i länet får väl anses tillhöra "förort" om de givetvis finns många undantag

Kristofer

Citat från: Mikey skrivet 09 februari 2013, 18:50:49 PM
I mina ögon hade det i alla fall varit smidigare att betala ett fast pris per resa, och möjligen betala flera gånger då om det hade blivit väldigt långa resor. Då slipper man dessa problem med att veta hur många kuponger man ska lösa.
Då får man ju å andra sidan problem med att samma sträcka kostar olika beroende på om man måste byta eller inte. Ta till exempel Värmdö bortom Hemmesta, där det går direkta bussar till stan i rusningstrafik men där man måste byta buss resten av dygnet. Halva priset i rusningen... Eller 624/628 (med eller utan C) i Åkersberga jämfört med 623/633 och byte till Roslagsbanan.

(Samma problem finns väl å andra sidan redan idag vid resa med 636/637, där priset kan vara beroende på om byte ska ske i Norrtälje och/eller Älmsta, och om bytet i så fall hinner ske inom den stämplade tiden. Eller har man löst det mha utökade giltighetstider? Problemet uppkom när 8-kupongsresan med tretimmarsgiltighet försvann i den stora zonutrensningen.)
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Göran B

I Amsterdam har man valt en annan väg - strikt avståndsbaserad taxa - när man betalar med "accesskort". 
Grundavgift + avgift för 100 meter. Incheckning och utcheckning ombord på fordonet. Utcheckning får ske när hållplatsnamnet visas på displayen.
Inga zongränser som skapar orättvisa gränseffekter.


MrH

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2013, 09:36:16 AM
Nu börjar reskassan bli vanligare i praktiken. Ni som kör SL-buss varje dag, hur ska vi göra för att slippa problem som dessa i framtiden?

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/sl-det-ar-bedrovligt-hur-ni-behandlar-oss-resenare/

Vad med detta med "Standardresa" som måste väljas? Fattar ingenting. Hur gör dem som aldrig åker likadant utan har olika sträckor nästan varje gång? Måste ju vara mycket enklare som i andra län, att man säger vart man ska och chauffören knappar in den zonen och knappen "Reskassa". Korrekt pris dras från kundens kort. Vad är problemet eller exakt vad är det jag inte förstår?  :o

/MrH