Hemsida med bussbilder

Startat av Henrik Palmqvist, 28 oktober 2007, 16:30:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

En sida med många bilder. De flesta från Nordamerika. / Henrik
www.busexplorer.com

Lulebjörnen

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 oktober 2007, 16:30:52 PM
www.busexplorer.com
Busexplorer har man suttit och drägglat över nån gång...fräna GM-bussar i mängd  8)...

Men den fränaste är nog i af http://busexplorer.com/PHP/MidPage.php?id=2798

Vad är rörställningen på frontrutan till för?

Johan Hansson

Citat från: Lulebjörnen skrivet 29 oktober 2007, 12:28:12 PM
Busexplorer har man suttit och drägglat över nån gång...fräna GM-bussar i mängd  8)...

Men den fränaste är nog i af http://busexplorer.com/PHP/MidPage.php?id=2798

Vad är rörställningen på frontrutan till för?

Det är om de krockar med älgar eller andra större djur
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

robbes

du ser samma saker på lastbilar i sverige men då är det för älgar och heter wildbars.

Lulebjörnen

Citat från: robbes skrivet 29 oktober 2007, 12:55:18 PM
du ser samma saker på lastbilar i sverige men då är det för älgar och heter wildbars.
Jodå, min tjänstescania är utrustad med en sk. wildbar, så jag är nöjaktigt bekant med anordningen i fråga.

Men nu tänkte jag på vad rörställningen uppe vid den övre vindrutan på Neoplanen har för funktion.

Vid studium av hemsidan till www.lightrider.org finns inte rörställningen på plats så det verkar vara nåt som har tillkommit i efterhand  ???...

Ove Bojarp

Jag skulle kunna tänka mig, med tanke på det undre lilla "fotsteget", att den övre rörställningen är
till för att hålla sig i när man ev. torkar / putsar av översta frontrutan.

robbes

verkar vara något för att skydda rutan från lite grövre grenar eller så

Lulebjörnen

Citat från: Ove Bojarp skrivet 30 oktober 2007, 10:15:48 AM
Jag skulle kunna tänka mig, med tanke på det undre lilla "fotsteget", att den övre rörställningen är
till för att hålla sig i när man ev. torkar / putsar av översta frontrutan.
Jo, så är det nog. Tittar man noga på anordningen som sitter mellan övre och nedre frontrutan så ser den ut att sitta på en axel så att den går att fälla ner och så hakar dom kanske på en stege som finns i bagageutrymmet. Det vore ju likt jänkarna att mecka ihop en sån konstruktion istället för en gummiskrapa med teleskopskaft som går att köpa på närmaste varuhus  ::)...

Men det är viktigt med utsikten, det framgår ju att det är en inte helt obekant potentat som är huvudman för trafiken och då kan det ju vara bra att framrutan är putsad om vederbörande skulle visa sig...

Henrik Palmqvist

Lägg märke till att det ej verkar finnas någon vindrutetorkare. / Henrik

Frippe Fribas

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 28 oktober 2007, 16:30:52 PM
www.busexplorer.com

Busexplorer är en ovärderlig källa till information om bussar från världens alla hörn, jag har använt den som referens vid ett flertal tillfällen de senaste åren.
Sidan har även avknoppningar för europa och asien, möjligen även afrika.
En av skribenterna på sidan, J. Verkramp är mycket påläst och brukar kunna bidra med mycket matnyttigt har jag fått erfara.

När vi ändå är på temat bussidor kan jag även rekommendera the Bus station för den som vill förkovra sig ytterligare, där finns länkar till lite av varje.
//Fredrik

Leif D

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 november 2007, 10:08:05 AM
Busexplorer är en ovärderlig källa till information om bussar från världens alla hörn, jag har använt den som referens vid ett flertal tillfällen de senaste åren.
Sidan har även avknoppningar för europa och asien, möjligen även afrika.
En av skribenterna på sidan, J. Verkramp är mycket påläst och brukar kunna bidra med mycket matnyttigt har jag fått erfara.

När vi ändå är på temat bussidor kan jag även rekommendera the Bus station för den som vill förkovra sig ytterligare, där finns länkar till lite av varje.
//Fredrik

Ändrade lite i Frediks länk här, så att den funkar.....  the Bus station

/Leif D
;-)

Frippe Fribas

Tackar för det, såg nu att det slank med ett http för mycket...
//Fredrik