Bussar i Varberg i september 1995, del 2 (av 2)

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 januari 2013, 11:39:18 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

PDL267.


PAE987 är från början Varbergs Omnibus 7. Var den Hallandslackad redan vid leverans?


LGJ780 är fd Varbergs Omnibus 17 och har kvar detta bolags färger.



MMN048. Varbergs Omnibus köpte två Alpus 260SR på Scania K112. Enligt SBH var det bara sex stycken sådana: tre på K112 och tre på L113.  Varbergs Omnibus var de enda utanför GDG som beställde sådana bussar. Inte så konstigt kanske eftersom det var GDG som ägde Alpus-fabriken i Kungälv. Fem Scania Alpus hamnade så småningom hos Linjebuss.


FPJ003. Beklagar felexponeringen på denna bild och den förra.


AUX983. Denna buss flyttades 2002 till Partille för att bli förstärkningsbuss på linje 100 Göteborg-Borås. Det var inte särskilt omtyckt när denna - eller ett par liknande - kom men Linjebuss hade blivit helt tagna på sängen av SJ som hävdade att det inte behövdes några förstärkningsbussar. För att undvika ett ännu värre kaos flyttades alltså runt fem bussar av hyfsad standard till Partille för dessa insatser.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Trevligt med Varberg och deras gulröda lack ..  Wiiman var fin  ;D  vad gäller Ontarion  tror jag den var hallandslack direkt..    Längre tillbaka i tiden köpte de några bussar från Borås    gamla Hägglundare   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 25 januari 2013, 20:33:57 PM
Trevligt med Varberg och deras gulröda lack ..  Wiiman var fin  ;D  vad gäller Ontarion  tror jag den var hallandslack direkt..    Längre tillbaka i tiden köpte de några bussar från Borås    gamla Hägglundare

Man köpte även några Volvo B755/Säffle: 125, 127 och 138.

yngrot

Men jag har för mig att de köpte några äldre  hägglundare .. vilka var det ???   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2013, 20:29:45 PM
Men jag har för mig att de köpte några äldre  hägglundare .. vilka var det ???

99, 111, 112, 114, 117 och 122, alla Volvo B655.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Tack för det svaret   förvånad att de hade köpt så många fr Borås   man lär sig nytt varje dag  :D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2013, 00:33:46 AM
Tack för det svaret   förvånad att de hade köpt så många fr Borås   man lär sig nytt varje dag  :D

Sex bussar motsvarar väl hela tätortstrafiken i Varberg sommartid så det låter ganska mycket. Man hade ju också ett par fd Göteborgs Spårvägar men jag vet inte om det var samtidigt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nummer 99  fick jag för mig  var en Abboneringsvagn ??   För den var väl inte lika dan som  111  osv...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2013, 20:29:27 PM
Nummer 99  fick jag för mig  var en Abboneringsvagn ??   För den var väl inte lika dan som  111  osv...

Abonneringsvagnar var 90, 91 och 115. I nödfall även 105 och 106. Två serier Volvo B655 med Hägglunds levererades till Stadsbussar i Borås: 99-104 samt 107-114, 115-124. De var i princip likadana frånsett att 99-104 var en stolsrad längre.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Tack för svar ..  var ju rätt ung när dessa bussar trafikera Borås..  men att de var så många som var lika hade jag inte koll på ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Citat från: yngrot skrivet 26 januari 2013, 20:29:45 PM
Men jag har för mig att de köpte några äldre  hägglundare .. vilka var det ???

Till skolstarten 1971 kom det från SJ Kungälv/Ytterby två st i de som brukar kallas 4xxx-serien och en st från samma serie men en årgång yngre.
Senare ca 1976 troligen kom det också H&S bussar. Då av äldre årgångar. Det var fd GS B35 från 1956 som man gjorde sig av med. Tror inte att någon fd B39 letade sig dit.

MartinB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 januari 2013, 11:39:18 AM
PAE987 är från början Varbergs Omnibus 7. Var den Hallandslackad redan vid leverans?


Född och uppvuxen i Varberg så vill jag lyfta på hatten och tacka för bilderna!

Dessutom kan jag svara ja på frågan ovan, och det gällde naturligtvis även dess syster PAF336 som var Linjebuss 1006.