Dubbeldäckare på SkåneExpressen! En provtur (Bilder)

Startat av Tonniiie, 20 januari 2013, 18:45:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: Svemicke skrivet 22 januari 2013, 00:51:27 AM
Nu blev det luddigt. Nu tar vi detta från början. Jag frågade om det var Nettbuss som skulle köra de blivande dubbeldäckarna i Skåne, men vad jag förstod nu, så ska de gå på olika paket.

Skall det rulla dubbeldäckare mellan Lund och Hörby? Det går väl inga expressbussar till Norra Fäladen?

Kan hålla med om att Skånetrafiken är lite luddig i sin information. Helt riktigt går det inga expressbussar till Norra Fäladen, men tydligen överväger man dubbeldäckare både på SkåneExpressen och vissa Pendel-linjer. I första hand på 220 mellan Höganäs och Helsingborg (om jag fattat rätt), men även på linjerna mellan Lund och Malmö, där linje 171 går till Norra Fäladen i Lund och har haft kapacitetsproblem länge. Samt tydligen linje 545 Kristianstad - Broby enligt denna tråd.

Lite "roligt" att denna typ av fordon helt plötsligt (!?) verkar uppfylla både SkåneExpressens och Pendelns krav på fordon, men dubbeldäckaren framställs som den ultimata kompromissen med lågt insteg på bottenvåningen och samtidigt hög kapacitet. Och toalett då...

Undrar om de kommer att vara så bra till Pendel-linjerna egentligen, men det får väl tiden utvisa. Synd att ledvagnar är uteslutet.

Svemicke

Citat från: Peter L skrivet 22 januari 2013, 08:31:15 AM
Kan hålla med om att Skånetrafiken är lite luddig i sin information. Helt riktigt går det inga expressbussar till Norra Fäladen, men tydligen överväger man dubbeldäckare både på SkåneExpressen och vissa Pendel-linjer. I första hand på 220 mellan Höganäs och Helsingborg (om jag fattat rätt), men även på linjerna mellan Lund och Malmö, där linje 171 går till Norra Fäladen i Lund och har haft kapacitetsproblem länge. Samt tydligen linje 545 Kristianstad - Broby enligt denna tråd.

Lite "roligt" att denna typ av fordon helt plötsligt (!?) verkar uppfylla både SkåneExpressens och Pendelns krav på fordon, men dubbeldäckaren framställs som den ultimata kompromissen med lågt insteg på bottenvåningen och samtidigt hög kapacitet. Och toalett då...

Undrar om de kommer att vara så bra till Pendel-linjerna egentligen, men det får väl tiden utvisa. Synd att ledvagnar är uteslutet.

Nu fick vi alltihop utrett. Nu är jag med och fattar alltihop. Kom ihåg att Länstrafiken Malmöhus på sin tid körde dubbeldäckare med en jädrarns massa hjulaxlar på linje 146. Tillbaka till framtiden?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -