Sundsvall för tio år sedan...

Startat av Esbjörn, 02 januari 2013, 21:15:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn

Tänkte visa ett gäng bilder som jag tog i Sundsvall för på dagen tio år sedan - den 2 januari 2003.

Busslink 8580 HPT769.
Bohmans Busstrafik köpte in 24st Scania DAB till sin trafikstart på förortslinjerna runt Sundsvall 1998.
När ett antal begagnade Scala och OmniLink kom från Strängnäs i höstas togs de sista av dem ur trafik.

Ceris 24 HZP722. En buss jag kört mycket genom åren - jag har styrt den som längst till Norrköping söderut och till Övertorneå norrut.
Lahti Falconvagnarna var rejäla bussar med hög kvalitet.

Så till ett antal bussar på stadstrafiken:

Linjebuss 0585 EJF294.
Scania MaxCi kommer nog till och med Bussmicke börja sakna om ytterligare tio år.

Linjebuss 0817 ESA875.
Ärvdes från Sundsvalls Trafik och gick i trafik ända tills Busslink tog över 2005.

En udda farkost i Sundsvall. Denna och syskonet 2520 rullade i staden mellan 1999 och 2003.
Linjebuss 2519 BGX426

Linjebuss 2624 BHU583.
Ytterligare en fd Sundsvalls Trafik.

Linjebuss 2749 GTT997.
En buss ur den allra sista serien Sundsvalls Trafik köpte.
En tidig OmniCity som jag minns hade tillfälliga kantiga avlånga framblinkers innan de byttes till den trekantiga serievarianten.

Linjebuss 2758 DNL500 var en etanolvagn i serien 2750-58 som levererades nya till Sundsvall till Linjebuss trafikstart 1999.

Linjebuss 2770 SOK622.
Under senvåren 2002 kom nästa serie nya vagnar (2766-73) som ersatte en blandad kompott åldrande inflyttade normalgolvare.

Linjebuss 2816 GDW868.
1999 levererades 5st MB Kutsenits (2815-19) för pluslinjerna, en vagntyp som inte gjorde någon glad.
Ristande 4-cyl motor, problem med specialbyggda kardanaxlar (motor fram, drivning bak och låggolv) och allmänt usel kvalitet.
Efter knappt 3,5 år hade man ersatt alla utom denna med fullstora bussar.

Linjebuss 3612 PMR400.
Några låggolv/lågentréledvagnar fanns inte i Sundsvall under Linjebuss/Connex tid. Denna var en fd Malmöit.
Den sista bild jag tog på den var vid Frihamnen i Stockholm 2006.

Linjebuss 5383 PHW299 (numret kom väl ursprungligen från Busslinks nummerserie).
Denna och systern 5382 var Scania lånevagnar som under långa perioder rullade i Sundsvall medan Scania genomförde garantijobb på Linjebuss OmniCityvagnar.
5382 köptes senare och fick då nummer 2792 hos Linjebuss/Connex Sundsvall.

Linjebuss 2437 SCH109.
Denna vagn har just kommit på linje 29 från Söderhamn. 2437-2440 var lite mer ombonade än syskonen 2421-36 och rullade vanligtvis på de lite längre linjerna.

Swebus 3413 PRX593.
Brynäs spelarbuss stod parkerad utanför hockeyarenan Gärdehov.

Svenssons Buss JDT067.
Y-Buss på väg mot Stockholm.

Westin Buss JDS397.
Ytterligare en vagn som står och väntar på att få rulla hem till Kungliga Hufvudstaden.

Tommy E

Mycket trevlig blandning av bussar! Det var kul att se SOK622, som på senare tid även har varit här på Mälaröarna ett tag. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Jona

Tack för ett helt underbart bildsvep. Riktigt härligt, detta var före jag börjat fota bussar så allt detta har man sett och bitvis åkt på riktigt av och till, men blev inga bilder däremot...

Som utflugen fd Sundsvalls-bo är det alltid trevligt med historiska, (och moderna för den delen) bildsvep så allt uppskattades.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jonas Gustafsson

Här var det en del bekant från Göteborgstrakten!

LB 2519 och 2520 började sina dagar i Mölndal. 3612 hann med några år i Mölndal mellan Malmö och Sundsvall. Och jag undrar om inte 2437 är en av de X-trafik-Vestar som stått en längre tid på Veolias gamla depå i Partille (numera Solaris servicecenter m.m.)?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Mycket trevligt, Jag saknar dock mer Volvobussarna i Suc:en än Maxci..
I år eller nästa år kanske jag gör ett besök. Beror lite på hur länge Keolis kör i staden.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Tack Esbjörn för trevliga bilder !

Mvh Peter Ö