Huvudmeny

Åse och Ärna (bilder)

Startat av Jacob, 18 december 2012, 01:44:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bisquit

Nu skall ingen gnälla över dessa fina bussar. Dessa Vest bussar är dem bästa som byggts med Scaniaspis. Sedan Maxcibussarnas glansdagar. Dem går stabilt på vägen och är robusta och inte allt för plastiga. Å vad gör det om dem saknar fällbara stolar. Här nere i Gnällbältet. Så har endast expresserna (komfortbussarna) fällbara stolar etc.. Å det är inte många som klagar över detta.
Sen så skall ju tilläggas att dem från början byggdes för SL´s trafik emellan Lillestrøm och Oslo. Där som tidigare nämnt Norgesbuss var brukare. Numera är det Unibus som har den trafiken och huvudmannen heter numera Ruter#. Samt att de kör med Vestbussar med Volvospis och även något skämt kallat Solaris. Samt några gamla Volvo 8700. Nej hatten av för Danielssons som fått ett par välbyggda bussar!
8)

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 december 2012, 11:03:19 AM
Bussarna är tillverkade 2007 och det är alltså Vest Contrast. Jag träffade Vest Buss vd Per Dag Nedreberg på Persontrafikmässan och han berättade det de flesta av oss väl redan vet att Vest lagt ned sin karosstillverkning sedan ett par år tillbaka och att denna har övertagits av några av de tidigare anställda under namnet Vidre. Vest Buss säljer nu i stället Iveco Irisbus, såväl helbyggda som karosserade av andra (även Vidre). Senast är nu att de säljer Indcar i Sverige. Nedreberg kunde också berätta att man kommer att betona namnet Iveco mer framöver. Eventuellt kommer Irisbus att försvinna på lite sikt.

Visst finns bussarna med i fordonsregistret. Registreringsnumren är lite svårlästa men de skall vara DPX061 och DPW873. Bussarna är fd Norgesbuss > Tide Buss och importerade till Sverige i december.

Tack Tack! Tyckte att det stod "O" först . Detta medförde att jag trodde dessa var helt nya !

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 20 december 2012, 18:32:20 PM
Tack Tack! Tyckte att det stod "O" först . Detta medförde att jag trodde dessa var helt nya !

Nu hänger jag inte med riktigt. Eftersom bussarna registrerats om från Norge så får de naturligtvis regnummer i Sverige som om de varit nya.

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2012, 19:10:40 PM
Nu hänger jag inte med riktigt. Eftersom bussarna registrerats om från Norge så får de naturligtvis regnummer i Sverige som om de varit nya.

Trodde att bussarna var nytillverkade.