Första justeringen i Göteborg sedan tidtabellsskiftet

Startat av Olof Lagerkvist, 14 december 2012, 19:14:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Från nästa vecka lyfter man bort linje 100, 101, 102, 300, 330 och Lerum-snabben från Stampbroarna. När det gäller linjerna från Borås och Mark innebär det att det återigen inte kommer att gå att angöra något hållplatsläge vid Korsvägen i riktning mot Göteborg utan bussarna kommer istället att stanna vid Scandinavium. Alltså precis som det varit provisoriskt sedan i somras fram till förra helgen.

Som jag skrev i en kommentar på Västtrafiks nyhetssida har jag lite svårt att se att just dessa linjer skulle göra särskilt mycket till eller från för trängseln på Stampbroarna, även om jag så klart inser att dom inte gjort situationen bättre. Däremot kan jag nog inte riktigt känna mig helt nöjd med Scandinavium som hållplats för de här linjerna. Om det på något vis vore möjligt att ordna något vid Korsvägen även för bussar som svänger Örgrytevägen-Skånegatan vore det väldigt mycket mer populärt bland resenärerna, vill jag nog påstå.

http://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/nyheter/forandringar-for-linjerna-100-101-102-300-330-och-lerum-snabben/
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ronald M. Jannesson

Hela projektet med bussfiler i Göteborgs centrala delar är åtminstone nu ett fiasko och orsakar bara förseningar för busstrafiken. Bilarna försvinner ju liksom inte bara utan dom finns ju där med ett antal mindre körfält att köra i och orsakar köer även för bussar!!! Hur tänker Göteborgs styrande skulle jag vilja veta? Ska jag som bussförare i centrum då få räkna med cirka 30 min. försening vid sluttid på en fredag en tid framöver bara för att "det ordnar sig så småningom"??? Då får ni banne mig leta efter förare i detta yrke iaf. Vilken ny bussförare skulle acceptera de här arbetsvillkoren??? >:( ???

M

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 14 december 2012, 22:27:43 PM
Hela projektet med bussfiler i Göteborgs centrala delar är åtminstone nu ett fiasko och orsakar bara förseningar för busstrafiken. Bilarna försvinner ju liksom inte bara utan dom finns ju där med ett antal mindre körfält att köra i och orsakar köer även för bussar!!! Hur tänker Göteborgs styrande skulle jag vilja veta? Ska jag som bussförare i centrum då få räkna med cirka 30 min. försening van en fungerade trafik fullständigtid sluttid på en fredag en tid framöver bara för att "det ordnar sig så småningom"??? Då får ni banne mig leta efter förare i detta yrke iaf. Vilken ny bussförare skulle acceptera de här arbetsvillkoren??? >:( ???
Ja det kan man fråga sig? När jag körde på 1990-2000 talet så var det inga större problem. Om det snöade så vad det löste sig. Att hålla tiderna var inte det något större problem heller. Det stora problemet kom i samband med privatiseringarna och upphandlingarna, då pajjade man en fungerande trafik fullständigt.Man åkte till Kville och var stolt över att vara med i en fungerande trafik.Den stora katastrofen var ju när Swebus fick Hisingen, då var det inte mycke som fungerade-

/M ( timmis på GS mellan 1991-2004)

Ronald M. Jannesson

Det var ungefär då "skiten" började...och då menar jag inte bara Swebus utan ALLT det här med upphandlingar och kostnader för bussar m.m. Som nu då med "spetsvändningar" nästan samtliga linjer för att spara in kostnader...gäller kan jag ju nästan säga för hela Göteborgsområdet...Som förare är du numera bara "en maskin"! :'(