Huvudmeny

Debatt om respons

Startat av Bussmicke, 02 december 2012, 23:37:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Fast att alltid säga att "Medlemmar och styrelse" ska ta beslut, kanske de är värt att faktiskt lyssna på dem som faktiskt postar bilder på forumet? För att utan "Oss" så blir de ju inte mycket till forum och diskussioner.

Med de sagt så menar jag inte att de som handhåller forumet inte ska ha något att säga till om, men användarna är de viktigaste ett forum kan ha.  Och för att hårddra de, så kostar de i dagsläget ingenting att driva ett forum på nätet, de kostar enbart tid för någon några personer. Så att skylla på att de bekostas och drivs av folk som gör de frivilligt och medlemmar köper jag inte direkt heller.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Gunnar D

Citat från: Nico skrivet 08 december 2012, 17:32:22 PM
Tja, då har vi olika syn på saken. Själv har jag otroligt svårt för den korta lättsmälta varianten som inte kräver vare sig kunskap eller lite eftertanke. Om det hela ska begränsas till något som jag ska hantera som en SMS-funktion när jag sitter på t.ex. t-banan,  ja då kan jag för min del lika gärna låta bli att delta. Om man nu ändå känner för något i den stilen så finns som sagt just Facebook, Twitter mm. för de som vill umgås på det viset.

Håller helt med!
Men visst, mina första bussupplevelser är ju från 50-talet så det är väl därför....

/Gunnar

Peppen

Citat från: Nico skrivet 08 december 2012, 17:32:22 PM
Tja, då har vi olika syn på saken. Själv har jag otroligt svårt för den korta lättsmälta varianten som inte kräver vare sig kunskap eller lite eftertanke. Om det hela ska begränsas till något som jag ska hantera som en SMS-funktion när jag sitter på t.ex. t-banan,  ja då kan jag för min del lika gärna låta bli att delta. Om man nu ändå känner för något i den stilen så finns som sagt just Facebook, Twitter mm. för de som vill umgås på det viset.
Vad gäller grundidéer med nätforum så är det frågan om ifall det finns en grunddefinition på hur de ska fungera. Istället är det väl upp till de som driver forumet ifråga att välja hur de vill ha sitt upplägg?! Vad gäller antalet aktiva på forumet så vet jag inte vad du grundar ditt påstående på? Själv har jag ingen statistik så här på rak arm, men personligen märker jag ingen direkt nedgång. Vi hade ett visst dipp när Lastbilsforumet lades ned, men efter det så har det ofta varit full fart.

Ja, olika uppfattningar har vi uppenbarligen, men det är ju skönt att inte alla tycker exakt lika om allting, eller hur?

Självklart är det de som driver forumet som bestämmer, men precis som flera andra skrivit så borde man lyssna på vad majoriteten vill, t ex genom en omröstning.
I min värld vore det optimala om SvOF kombinerade det befintliga forumet med en officiell Facebook-sida, då blir ju båda lägren nöjda. Vill man ha ingående diskussioner kring ett speciellt ämne tar man upp det i det gamla forumet, vill man ställa en snabb fråga eller publicera en bild i farten ute på stan så gör man det på Facebook-sidan.
Det går ju även att välja tilläggsfunktioner som till exempel att inläggen från Facebook automatiskt hamnar i ett eget subforum i det vanliga forumet om man så vill...

Nico

Citat från: jocke skrivet 08 december 2012, 17:45:08 PM
Fast att alltid säga att "Medlemmar och styrelse" ska ta beslut, kanske de är värt att faktiskt lyssna på dem som faktiskt postar bilder på forumet? För att utan "Oss" så blir de ju inte mycket till forum och diskussioner.

Med de sagt så menar jag inte att de som handhåller forumet inte ska ha något att säga till om, men användarna är de viktigaste ett forum kan ha.  Och för att hårddra de, så kostar de i dagsläget ingenting att driva ett forum på nätet, de kostar enbart tid för någon några personer. Så att skylla på att de bekostas och drivs av folk som gör de frivilligt och medlemmar köper jag inte direkt heller.

Kan börja med att poängtera att jag skriver detta i egenskap av medlem i SvOf och som medlem på Bussnack. Jag uttalar mig alltså inte som moderator eller som företrädare för föreningen. I grund så blir sedan varje forum vad man gör det till. Alla diskussionsforum jag själv sedan deltar på (och det är i alla fall en 6-7 st.) saknar då gilla-knapp och bilder kommenteras istället med vanligt text. Bussnack är som sagt sedan främst till för att fungera som föreningens diskussionsforum för bussar, busstrafik osv. Bilder mm. är då mer av ett komplement även om det samtidigt är trevligt och ofta kan fungera som en start på ett ämne eller för att illustrera något.

Som jag ser det så måste ett föreningsforum i första hand vara till för föreningens medlemmar. Sedan så står och faller inte heller ett diskussionsforum med bilderna, men onekligen utgör de en stor del i att ett forum blir livaktigt. Det kanske inte heller kostar så mycket att driva ett forum i sig, men det är inte alltid helt enkelt att få tag på folk som är villiga att på egen tid och helt ideellt driva de funktioner som behövs... för tid är faktiskt en ganska dyrbar vara även om du inte verkar inse det. Om det däremot bara är så att man postar bilder för att man är ute efter snabba och positiva kommentarer om själva bilderna, ja då har man nog misstagit sig lite här... för det är nog inte så mycket bilderna i sig som intresserar deltagarna som deras motiv... även om snyggt komponerade bilder och miljöer är högt uppskattade. Ofta är även en eller två unika, men oskarpa bilder kanske en större skatt än typ 21 st. perfekta bilder som med viss variation repriseras tämligen ofta.

Ibland undrar jag dock lite om en del deltar här på Snacket för att de gillar bussar eller om de bara ser det hela som ett fotoforum? Personligen deltar jag primärt inte på ett bussforum för att kommentera bilder, men i de fall där jag väljer att göra det så vill jag även göra det på ett sådant vis att det framgår hur och varför jag även uppskattar det hela... och då även gärna att jag kan sätta det i ett sammanhang. Det kan sedan vara gamla eller nya bussar alternativt bilder. Det viktiga och intressanta för min del är förhållandet mellan bild och buss och inte bilden i sig och för att då göra bilden rättvisa så vill jag gärna utveckla det hela.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Tommy P skrivet 08 december 2012, 18:27:24 PM
Ja, olika uppfattningar har vi uppenbarligen, men det är ju skönt att inte alla tycker exakt lika om allting, eller hur?

Självklart är det de som driver forumet som bestämmer, men precis som flera andra skrivit så borde man lyssna på vad majoriteten vill, t ex genom en omröstning.
I min värld vore det optimala om SvOF kombinerade det befintliga forumet med en officiell Facebook-sida, då blir ju båda lägren nöjda. Vill man ha ingående diskussioner kring ett speciellt ämne tar man upp det i det gamla forumet, vill man ställa en snabb fråga eller publicera en bild i farten ute på stan så gör man det på Facebook-sidan.
Det går ju även att välja tilläggsfunktioner som till exempel att inläggen från Facebook automatiskt hamnar i ett eget subforum i det vanliga forumet om man så vill...

Så vitt jag vet lär det redan finnas en sådan sida på Facebook och vill man ha ytterligare ett bildvisarforum någonstans så är det fritt fram för vem som helst att starta ett sådant på valfritt ställe.

I grund är det ju ingen som tvingar någon att vara kvar här om det nu är så dåligt och frågan är återigen vilken majoritet som ska tillgodoses och om det är SvOf:s sak att tillhandahålla något sådant?!
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: Gunnar D skrivet 08 december 2012, 17:56:44 PM
Håller helt med!
Men visst, mina första bussupplevelser är ju från 50-talet så det är väl därför....

/Gunnar

Mina diton är visserligen någit yngre och är istället från 70-talet, men jag antar att det är tillräckligt för att kvala in som mossig bakåtsträvare ur någons synvinkel.

I grund tror jag dock att det mera handlar om vad man är intresserad av... i mitt fall då av teknik och i en förlängning då även fordon såsom bussar mm.

Alfred E. Neuman

Peppen

Citat från: Nico skrivet 08 december 2012, 18:33:17 PM
Så vitt jag vet lär det redan finnas en sådan sida på Facebook och vill man ha ytterligare ett bildvisarforum någonstans så är det fritt fram för vem som helst att starta ett sådant på valfritt ställe.
I grund är det ju ingen som tvingar någon att vara kvar här om det nu är så dåligt och frågan är återigen vilken majoritet som ska tillgodoses och om det är SvOf:s sak att tillhandahålla något sådant?!

Precis som du skriver finns redan "Bussnack II" på Facebook vilket en gång skapats som en ren missnöjesyttring. Forumet Bussnack är enligt mig ändå mycket värdefullare eftersom det är här all kunskap och erfarenhet finns. Jag har absolut inte sagt någonstans att forumet är dåligt, jag har bara framfört mina egna åsikter om vad som skulle kunna förbättra spridningen av forumet, så jag kommer stanna kvar så länge mitt bussintresse finns kvar.
SvOF:s huvuduppgift, liksom alla andra föreningars uppgift, torde väl vara att sprida sitt material till så många individer som möjligt och där igenom locka till sig fler medlemmar? Genom att bara jobba vidare med det befintliga forumet så lär ju knappast medlemsantalet öka, och efter vad jag läst i olika trådar så är ju föreningens stora problem att det finns för få betalande medlemmar, eller har jag fattat alldeles fel...?

Nico

Citat från: Tommy P skrivet 08 december 2012, 18:54:44 PM
Precis som du skriver finns redan "Bussnack II" på Facebook vilket en gång skapats som en ren missnöjesyttring. Forumet Bussnack är enligt mig ändå mycket värdefullare eftersom det är här all kunskap och erfarenhet finns. Jag har absolut inte sagt någonstans att forumet är dåligt, jag har bara framfört mina egna åsikter om vad som skulle kunna förbättra spridningen av forumet, så jag kommer stanna kvar så länge mitt bussintresse finns kvar.
SvOF:s huvuduppgift, liksom alla andra föreningars uppgift, torde väl vara att sprida sitt material till så många individer som möjligt och där igenom locka till sig fler medlemmar? Genom att bara jobba vidare med det befintliga forumet så lär ju knappast medlemsantalet öka, och efter vad jag läst i olika trådar så är ju föreningens stora problem att det finns för få betalande medlemmar, eller har jag fattat alldeles fel...?

Visst är det så, men problemet med för få medlemmar minskar ju knappast bara genom att föreningen skulle tillhandahålla ytterligare gratisplattformar där deltagarna kan hålla på med allt möjligt förutom bussar... och då har vi nog skjutit lite bredvid.

Snarare så skulle det nog bli ännu spretigare samtidigt som incitamentet för att bli medlem skulle minska än mer när det dels inte kostar något att delta på t.ex. forumet och då inte heller skulle kosta något att delta på en officiell Facebooksida eller motsvarande.

En sak som däremot skulle kunna kosta är då (trots vad Jocke tror) den administration som kan bli nödvändig för att hålla rätt på allt. Som medlem i SvOf så skulle jag nog ganska direkt ifrågasätta vad detta har med föreningens målsättning att göra.

Alfred E. Neuman

mil

Detta med at folk ej kommenterar varenda bild inlägg kan bero på många orsaker. OSm en del skrivit jag kommenterar bara sådant jag känner mig hemmma i eller har funderinga/fråga om något i bilden. Själv så har jag börjat sluta titta på bilder som bara säger en individ i rubriken och kommer från vissa fotografer för då är det uteslutande röda/blå bussar med en vit rand på sidan och då måstre nästa visa sin bild på just den bussen med men osm sagt det är min åsikt. Detta med gilla knappar är väldigt fjortis enligt min mening och detta med att folk blir sura för de ej får kommentarer börjar likna dagis fasoner. Som forumet är nu med att folk valfritt kommenterar räcker gott och väl och man får ju ej heller skriva vilken dålig bild heller så då borde ju vilken fin bild vara lika tabu med det är ej kul och gå in i en tråd med bilder i och den är på 5 sidor vara3,5 är gillar bilden och sista sidan innehåller något vettigt.

Och någon facebook kopia då försvinner många härifrån tror jag och soms agt finns de som visar olycksbilder på fb det sänder fel signaler då det står att 50 pers gillar man vet ej vad de gillar tänk på att alla även icke medlemmar KAN LÄSA på denna sidan att då se en bild från en olycka med en buss där x antal personer skadats eller dött (ex arboga olyckan) och en anhörig ser att 100 per gillar det det kan tas väldigt fel. Många tidningar har därför på just artiklar om olyckor stängt av kommentars möjligheten just pga respekt.  Man måste tänka på vad man visar/skriver och hur man gör det. Dagesn ungdommar har ingen som helst vett och etikiett med inlägg gilla knappar etc man ser många sådana kommentarer här med

Björn Forslund

Tror nog att de flesta här föredrar ett diskussionsforum där man orkar formulera sig med åtminstone ett par meningar. Att göra detta till en ytlig fejsbok-klon där folk inte orkar annat än trycka på två knappar vore som att återgå till  röksignaler. Inga nyanser, opersonligt, anonymt, svårtolkat. .
Tyvärr uppvisar en del en attityd där man sågar allt vad vi "gamlingar" tycker. Fejjan är inte allt och det går inte att leva i en värld där all kommunikation  består av två knappar.

jocke

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 december 2012, 20:55:35 PM
Tror nog att de flesta här föredrar ett diskussionsforum där man orkar formulera sig med åtminstone ett par meningar. Att göra detta till en ytlig fejsbok-klon där folk inte orkar annat än trycka på två knappar vore som att återgå till  röksignaler. Inga nyanser, opersonligt, anonymt, svårtolkat. .
Tyvärr uppvisar en del en attityd där man sågar allt vad vi "gamlingar" tycker. Fejjan är inte allt och det går inte att leva i en värld där all kommunikation  består av två knappar.

Så du menar att istället för att följa med flödet är de bättre att förlora SERIÖSA användare, tex Bussmicke som startade denna tråd, eller Jakob som postar hur mycket som helst tex. Jag är inte emot forum, har hängt på forum sedan jag fick internetanslutning 1998. Jag älskar dom, men att se de tappar fler och fler seriösa användare är bara sorgligt. Speciellt om de kunnat stoppas genom att tänja på vissa "Skriva långa meningar" regler eller utveckla tex en Gilla-knapp.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Forslund

Citat från: jocke skrivet 08 december 2012, 21:39:32 PM
Så du menar att istället för att följa med flödet är de bättre att förlora SERIÖSA användare, tex Bussmicke som startade denna tråd, eller Jakob som postar hur mycket som helst tex. Jag är inte emot forum, har hängt på forum sedan jag fick internetanslutning 1998. Jag älskar dom, men att se de tappar fler och fler seriösa användare är bara sorgligt. Speciellt om de kunnat stoppas genom att tänja på vissa "Skriva långa meningar" regler eller utveckla tex en Gilla-knapp.

Intressant. Vi tappar alltså "seriösa"användare om vi inte inför zuckerbergknappar? Att vi kanske istället tappar de som orkar mer än att uttrycka sig ens enstavigt spelar förstås ingen roll?
Om man mår så dåligt av att inte få en massa kredd för varje bild man visar är det snarare annan hjälp som behövs.
Vilka seriösa användare har försvunnit? Vi har inte märkt att Bussnack skulle minska.Tvärtom.
Försök att förstå att detta är ett diskussionsforum. Ska man trivas här använder man ett tangentbord o det skriftliga språket.

yngrot

Bra skrivet Björn.. och för den delen även Nico mfl.. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Peter Rost

Som sagt - detta är ju ändå ett forum, där vi tar del av bilder och för en dialog kring. Orkar man inte anstränga sig mer för att visa sitt gillande genom att trycka på en knapp blir gillandet aningen betydelselöst. Förflackning, och devalvering kan tyvärr bli risken med gilla-knappar. Det kan väl vara skönt med något som inte är facebook. ;)

/Peter

Jona

Som både jag skrivit tidigare i denna tråd och jag såg även att Jonas Gustavsson skrivit, plus dom skribenter jag känner personligen som inte är så aktiv på forumet så är det inte för att vi har (eller inte har) Gilla-knappar så vi skriver mindre, utan ända anledningen är att hobby-tiden minskat på grund av att arbete och livet tar för mycket tid. Jag är mer sociallt aktiv och jobbar mer idag än för 5 år sedan, vilket innebär att förut var jag och min dator bästa vänner, men nu träffas man mer sällan.

På grund av detta så blir det färre fototurer, färre bilder redigerat, och färre kommentarer på detta forum från min sida.
Det har ingenting och göra med att mina bildsvep inte kommenteras, eller avsaknaden av en gilla-knapp eller vad det nu kan vara för anledning.
Men det betyder inte att jag är emot en, jag kan tänka mig och ha en gilla-knapp, men förstår även varför så många andra inte vill ha en och ni har alla rätt, så för mig får ni gärna skaffa en, men om ni inte gör så kommer jag i alla fall inte få vare sig mindre eller mer tid till forumet utan jag kommer och kommentera/läsa osv lika ofta ändå...

Sedan som jag skrev tidigare, fördelen med detta forum är att man kan använda appen tapatalk, och genom den läsa, skriva och följa med trådarna när du har tid, vare sig du sitter vid datorn eller har 5 minuter rast på jobbet eller vad du nu än gör....
Det är ju i sig mycket positivt.

Men alla mynt har 2 sidor, när man nu följer forumet via mobilen så innebär det, i alla fall för mig, att man orkar inte författa längre inlägg och kommentarer i mobilen, utan jag tänker, jag svarar när jag kommer hem.
MEN det gör man ju inte för då har man glömt bort tråden, eller tankebanan eller dylikt så man skriver ingen kommentar därav....

PS nordpilens forum går ju också och läsa via tapatalk och dom har ju en gillaknapp, förlåt, en tumme upp och ner i varje inlägg.
MEN jag har inte sett att den knappen fungerar via tapatalk, och därför kan jag inte "Gilla" ett inlägg när jag följer en tråd via mobilen.
Och eftersom det är det mobila läsandet som tagit över stor del av min forumtid, och det är en av anledningarna till att man kommenterar mindre så betyder ju det att för mig skulle inte en gillaknapp göre sig så mycket till eller från egentligen.

Men observera nu, detta är min åsikt det jag skrivit ovan, andra har annan erfarenhet och tycke och det är ju det som är charmen med ett diskussionsforum, att man ska debattera och skriva osv, hur kul är ett forum där alla tycker lika jämt....
Det skulle då vara ingen variation i vare sig inlägg eller fordonstyp i bilder....

Jona, som lyckats följa denna diskussion via datorn minst 50% av tiden denna gång...
MVH Filosofen Jona