Nobina 5428-då och nu (bilder)

Startat av Oskar A, 01 december 2012, 19:26:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

När man inte ens i de små Norrlandslänen lyckades hålla efter att det som togs in i överenskommelser verkligen uppfylldes i verkligheten skulle det vara helt ohanterbart i de 3-4 "Stora länen"

Det skulle krävas en hel kader med teknik/busskunnigt folk för att besöka operatörerna ständigt o jämt, sedan kan man fundera på om det är vettigt att plöja ner 500 tkr o mer i en 12-15 år gammal buss.

Detta med livstidsförlängning försökte man nischa sig mot I Arvika på -80 talet, men med THM:s krav fick det ett snabb slut.

Bara att byta motor och montera trepunktsbälten i en buss från slutet av -90 början på 2000 talet är en stor affär, nu när Euro 6 kommer fram och avtalen stadgar detta framöver så dröjer det ett bra tag innan man får ut Euro 6 maskiner på eftermarknaden eller som begagnade.

Skolbussavtalen är ju inte nådiga numera heller, där är det flera kommuner som funderar på gasbussar nu.