Stomnätsstrategi del 2 inom SL-området är på gång

Startat av Omnilasse, 30 november 2012, 16:14:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2013, 19:37:11 PM
Dessutom är dubbeldäckarna tänkta och planerade just för den trafik de idag utför. Nämligen motorvägstrafik med någon mil i snitt mellan varje hållplatsstopp. Dörrarna kan vara långsamma och störningskänsliga, och det tar tid för folk att folk att stiga på och av bussarna. Den 12-stegade växellådan är inte helt optimal i tät trafik, och förarna har heller inte så stor vana av den kombinationen. Dubbeldäckaren är en buss beställd och byggd för motorvägstrafik på landsbygden helt enkelt.
Inte ens på SL:s allra längsta landsbygdslinje 639 är dubbeldäckare helt optimala på norra halvan av linjen, just pga att den består av smal landsväg med många hållplatser med kort mellanrum.

Tanken var nog inte att använda just dessa bussar utan dubbeldäckare i allmänhet, Norrtäljebussarna räcker ju inte långt annars.

Dubbeldäckare med lite enklare utrustning, fasta stolar o utan toalett, givetvis med automatlåda och dörrar för tätortstrafik, men det skulle ändå inte vara en bra kombination annat än i utpräglad enriktningstrafik, men en mängd på o avstigningar efter hela linjesträckningen tar det tid och blir obekvämt för kunderna som måste gå upp o ner för att få sittplats, och ståplatser blir knappast aktuella.

Ledbuss vore optimalt men då har vi det där med braskaminsbuss eller bakmotor, det senare i lågentreutförande kanske?