Huvudmeny

Bye bye GUB 370-381

Startat av Niclas Rosenius, 21 november 2012, 11:40:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius

Den 2/11 körde vi ner våra återstående 8 Neoplan N4416 Centroliner i serien 370-381 till Neoplan, Kungens Kurva efter att fått alla våra nya bussar itrafik.

Jag och Fredrik var med ner för att fota färden.

GUB 381

GUB 372

GUB 324 åkte jag i ner och den fick agera taxi tillbaks med dom andra förarna.

GUB 380

Uppsamling innan resan

På väg uppför backen efter Danmarks Gärde ungefär vud rastplatsen Mora Stenar.

Hmmm, 324 gör ju "bara" 85 km/h så vi blev omkörde strax innan järnvägen korsar motorvägen innan Arlanda

Vid Arlanda-avfarten såg det ut så här innan dom försvann ifrån oss....

En eftersläntare i GUB 381

GUB 374

Lite posering hos Neoplan med 324

//Niclas

Ersa

Uppstädning av gårdsplanen inför miljözonens införande?

Niclas Rosenius

Nja, snarande avyttrande av gamla fordon som har ersatts av nyare men dom fick gå några år för tidigt pga den nya miljözon som träder i kraft från 1/1 -13.

//Niclas

Bussmicke

Inga bussar man saknar, snygga är de inte.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Citat från: Bussmicke skrivet 22 november 2012, 10:47:44 AM
Inga bussar man saknar, snygga är de inte.

Gnäll, gnäll  ;)

//Niclas

Stefan P

Hej

Är det någon annan som kommer att köpa de här bussarna?

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 22 november 2012, 16:24:26 PM
Är det någon annan som kommer att köpa de här bussarna?

10-11 år gamla bussar blir rejält svårsålda i Sverige. Högsta tillåtna ålder är ju omkring 12 år i större delen av landet (undantag SL med 16 år), samt miljözoner där maxåldern är 8 år för tunga dieselfordon uppstår ju i fler och fler städer. Så min gissning blir att rejält många mil österut är det enda tänkbara väderstrecket. Kazakstan känns som ett av de närmsta tänkbara länderna.

Om ingen skrothandlare på närmare håll betalar bättre. Det är ju ändå Neoplan vi talar om. ;)

Nej, jag försöker inte låta negativ avsiktligt. Men får de stora bussäljarna inte c:a 7-8 år gamla B9S till salu här i Sverige (som vi sett här), ser det i jämförelse rätt mörkt ut för dessa Neoplaner.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 22 november 2012, 16:58:56 PM
10-11 år gamla bussar blir rejält svårsålda i Sverige. Högsta tillåtna ålder är ju omkring 12 år i större delen av landet (undantag SL med 16 år), samt miljözoner där maxåldern är 8 år för tunga dieselfordon uppstår ju i fler och fler städer. Så min gissning blir att rejält många mil österut är det enda tänkbara väderstrecket. Kazakstan känns som ett av de närmsta tänkbara länderna.

Om ingen skrothandlare på närmare håll betalar bättre. Det är ju ändå Neoplan vi talar om. ;)

Nej, jag försöker inte låta negativ avsiktligt. Men får de stora bussäljarna inte c:a 7-8 år gamla B9S till salu här i Sverige (som vi sett här), ser det i jämförelse rätt mörkt ut för dessa Neoplaner.

Du har helt rätt i ditt resonemang, bussarna med Euro3-motorer är väldigt svårsålda, det är bara att se hur mycket som står nere t.e.x. hos NeoMAN, Kungens Kurva.

//Niclas

ch buss

Tråkig att den buss modell försvinner :'(

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jacob

För er som saknar motorljudet från dessa så har jag en film från 374:

http://www.youtube.com/watch?v=3v-LVgz6iHQ

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!