”Bälten i plan är meningslösa”

Startat av Fredde, 11 november 2012, 18:51:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Säkerhetsbälten är meningslösa och räddar inga passagerare vid en krasch. "Ett flygplan är bara en buss med vingar". Det säger Ryanairchefen Michael O'Leary, som vill införa ståplatser i vissa plan.

http://www.dn.se/ekonomi/balten-i-plan-ar-meningslosa

Nico

Tja, O'Leary måste ha missat detta med bälte i bussar... men så är han väl inte alltid heller direkt en person som alltid är så nyanserad eller bryr sig så mycket.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Jag är ingen expert, men kan man inte tänka sig att bältena räddade några liv vid t.ex nödlandningen i Vängsjöberg (Gottröra)?

Menzies

Precis, eftersom alla överlevde kraschen så borde det inte gått lika bra om inte bälten fanns

Nico

Jo, bälten håller folk på plats (liksom spännband håller gods på plats) och det är väl lite det som är den springande punkten.

Alltså att utan bälten så riskeras alla att kastas huller om buller och det är det som är bland det farligaste i denna typ av scenarion.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

har han ens tänk på turbolens, vad jobbigt att hålla i sig i kraftig turbilens....  ::)

JDS

Det anmärkningsvärda med O´Leary är inte hans clownbeteende, utan att omvärlden uppmuntrar det på ett så entusiastiskt sätt. Varje gång han säger någon ny dumhet så är tidningarna genast där och skriver en artikel om det. På det viset får det osympatiska flygbolaget gratis reklam, folk fortsätter köpa deras biljetter och åka med deras flygplan och O´Learys ego får sig ytterligare en kick och han blir ännu mer övertygad om att han gör rätt. Sakfrågan spelar givetvis ingen roll, i O´Learys värld gör man alltid rätt om man tjänar pengar.

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

BSB101

Citat från: JDS skrivet 12 november 2012, 10:12:59 AM
Det anmärkningsvärda med O´Leary är inte hans clownbeteende, utan att omvärlden uppmuntrar det på ett så entusiastiskt sätt. Varje gång han säger någon ny dumhet så är tidningarna genast där och skriver en artikel om det. På det viset får det osympatiska flygbolaget gratis reklam, folk fortsätter köpa deras biljetter och åka med deras flygplan och O´Learys ego får sig ytterligare en kick och han blir ännu mer övertygad om att han gör rätt. Sakfrågan spelar givetvis ingen roll, i O´Learys värld gör man alltid rätt om man tjänar pengar.

Uppenbarligen finns det en hel del personer som är intresserade av att köpa tjänsterna som Ryanair säljer så uppenbarligen har företaget lyckas med sin marknadsidé. Så länge RA följer lagen kan jag inte se att företaget gör något fel och att det skulle vara fel att tjäna pengar ser jag inte heller.


Cero

#9
Citat från: BSB101 skrivet 12 november 2012, 18:19:10 PM
Uppenbarligen finns det en hel del personer som är intresserade av att köpa tjänsterna som Ryanair säljer så uppenbarligen har företaget lyckas med sin marknadsidé. Så länge RA följer lagen kan jag inte se att företaget gör något fel och att det skulle vara fel att tjäna pengar ser jag inte heller.

Inte gör RA något fel och inte heller är det fel att de tjänar pengar. Det som fascinerar mig är att "folk" i gemen har så ytterligt låga krav på varor och tjänster numera så att de kan tjäna pengar. Det är nästan så att folk kan stå ut med vad som helst bara det är billigt. Jag är rätt övertygad om att om RA skulle sälja biljetter till ett ståplatsplan för 100 spänn skulle kön bli hur lång som helst. Om man sedan bad passagerarna att klä av sig innan ombordstigning skulle alla lyda. Bara biljetten är billig.

Är bilbranschen den sista där det fortfarande inte råder någon prispress och där folk är beredda att betala (eller låta någon annan betala) hur mycket som helst för att förflytta rumpan några kilometer?

Lars

När det ska köpas hus o lägenhet går man till banken och tar reda på hur dyrt man kan köpa för sin lön!

Sedan måste man köpa billigt för att få något för de få kronor som blir kvar!

JDS

Citat från: Cero skrivet 12 november 2012, 21:35:31 PM
Inte gör RA något fel och inte heller är det fel att de tjänar pengar.

Att en person i ett flygbolags högsta ledning kommer med idiotiska påståenden om flygsäkerhet är förstås inte heller något fel, ja ja. Alla blir väl saliga på sin fason. Jag konstaterar bara att massmedia gör en rätt dålig affär när man ger honom gratis reklam på det här sättet i stället för att sälja annonser...

yngrot

Man tar sig för pannan ..  suck vilket illa uttalande   ..  men det är som ni skriver all pr är pr och här fär de gratis   pr..    Flyga med Ryan  är ingen höjdare trångt ombord och vill man köpa något så tar de fruktansvärt mycket betalt..   extra  för bagage får man oxå betala  så i slutändan är de inte så billiga alla gånger heller..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

the0fiskis

Citat från: Carl Eric skrivet 12 november 2012, 13:23:45 PM
"All PR är bra PR"...
kan inte riktigt hålla med dig  :-X
dålig pr brukar skada företaget förtronde och då minska sina inkomster. har inget tydligt exmpel i dagsläget.

Citat från: Cero skrivet 12 november 2012, 21:35:31 PM
. Det är nästan så att folk kan stå ut med vad som helst bara det är billigt. Jag är rätt övertygad om att om RA skulle sälja biljetter till ett ståplatsplan för 100 spänn skulle kön bli hur lång som helst. Om man sedan bad passagerarna att klä av sig innan ombordstigning skulle alla lyda. Bara biljetten är billig.

Är bilbranschen den sista där det fortfarande inte råder någon prispress och där folk är beredda att betala (eller låta någon annan betala) hur mycket som helst för att förflytta rumpan några kilometer?
kom på en sak jag fick berättat för mig som ankyter lite till det här
efter estonia olyckan så sjönk så klart antalet som reste med färjor (mycket snabbt) och då gick bland annat silja line (nuvarande talink silja) ut med nästan gratis biljetter och företaget tjännade pengar på det. bland annat för slippa gå med tomma färjor men dels allt folk handlade ombord, så dem tjännade nästan mer än under en "vanlig" pariod.
för folk tänker på att det är billigt och då köper mer och konsumerar mer för dem betalade mindre för resan  ::)

kanske lite ot men
Citat från: yngrot skrivet 14 november 2012, 08:23:42 AM
Man tar sig för pannan ..  suck vilket illa uttalande   ..  men det är som ni skriver all pr är pr och här fär de gratis   pr..    Flyga med Ryan  är ingen höjdare trångt ombord och vill man köpa något så tar de fruktansvärt mycket betalt..   extra  för bagage får man oxå betala  så i slutändan är de inte så billiga alla gånger heller..
när min familj skulle åka till london så blev RA dyrare än BA(tror det var dem vi reste med)  ::)