avställda bussar

Startat av saurer, 06 oktober 2012, 18:20:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

saurer

Såg att det fanns  några äldre bussar registrerade på ett före detta företag i Fjärås
Köptes de för att skrotas eller finns de kvar

Erik Tannerbring

Är det företaget med en Silver Eagle (JMJ522) så är det ett konkursat bolag, där dom endast finns på pappret. Utom JMJ522 som stod för några år sedan sönderslagen i en grusgrop.

saurer

Det verkar som bolaget köpte upp gamla bussar i slutet på nittiotalet,kan inte vara för att sätta dem i trafik ,då man köper Lier strada från 66 och en thorkarosserad buss från 1963, det måste ha funnits någon baktanke

Björn Forslund

Citat från: saurer skrivet 06 oktober 2012, 22:36:15 PM
Det verkar som bolaget köpte upp gamla bussar i slutet på nittiotalet,kan inte vara för att sätta dem i trafik ,då man köper Lier strada från 66 och en thorkarosserad buss från 1963, det måste ha funnits någon baktanke

Kan ha varit någon som tänkt nischa sig med veteranbussar i trafik. Efterfrågan finns ju. En period var det ju dessutom skattefritt för fordon äldre än 30 år även i yrkesmässig trafik.

1896

Den där Lier:n, var det väl nån som skrev i en gammal tråd att den stod uppställd någonstans, om vi nu talar om samma buss förstås, isf är det en fd GDG buss och alla fyra i den serien är ju fortfarande inreggade i registret.  :)

Björn Forslund

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2012, 09:11:20 AM
Den där Lier:n, var det väl nån som skrev i en gammal tråd att den stod uppställd någonstans, om vi nu talar om samma buss förstås, isf är det en fd GDG buss och alla fyra i den serien är ju fortfarande inreggade i registret.  :)

De där GDG Lierbussarna  med godsrum är väl ombyggda till orkesterbussar och liknande sedan länge?
GDG hade väl 6 st Scania /Lier Strada och den enda som är komplett buss fortfarande är väl den jag har.
Men det fanns andra bolag som hade Lier Strada, tror en fd Bollnäsbuss fanns kvar länge också.

1896

Dom fyra -66:orna var nog inga Strador, men jag känner igen det där med Fjärås, och den bussen var om jag minns rätt fortfarande reggad som buss.  :)

Björn Forslund

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2012, 13:41:42 PM
Dom fyra -66:orna var nog inga Strador, men jag känner igen det där med Fjärås, och den bussen var om jag minns rätt fortfarande reggad som buss.  :)

Jodå, GDG fick fyra Scania BF76 Strada Luxus 1966. Dessa hade t o m toa. De byggdes om (toan var inte särskilt bra) och fick godsutrymme längst bak istället för expressgods.
Fast vad det är för Lierbuss som ska ha funnits i Fjärås kan säkert någon annan reda ut.