Påstigning? Trångt!

Startat av HJP, 12 september 2012, 14:14:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: deinflu skrivet 13 september 2012, 09:05:11 AM
Antar att det är EU direktiv på hur avstånd med mera ska vara på bussar. Hur många fransmän eller belgare har ni sett som är längre än 1.70?????

Sedan får kanske upphandlaren inte kräva andra avstånd. Vi i Sverige har ju förbundit oss att följa det regelverk som gäller i EU.

Har vi satt oss i grodätarens knä, så får vi sitta där.

Detta med att per automatik skylla EU (varför direkt anta att det är ett EU-direktiv?!) för allt negativt är aningen tröttsamt. Mycket av det som en del upprörs över i form av udda beslut mm. har sannolikt oftare sitt ursprung på olika håll inom landet och inte i Bryssel osv.

I övrigt bör du nog fundera lite på hur du uttrycker dig och helst inte basera dina uttalanden på div. fördomar och stereotyper.




I övrigt är inte detta fenomen så nytt. Jag är 191 cm lång och jag har inte suttit direkt bekvämt (utan att slå i knäna eller tvingas sitta med benen brett isär eller ut i gången) sedan H10:orna kom. Oftast får man ta två säten och sitta på snedden för att få någorlunda med plats.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Cero skrivet 12 september 2012, 20:16:50 PM
Alltså med risk att låta som en gammal sur gubbe, vilket jag kanske kan betraktas som ;D, är inte dagens bussar gjorda för resenärerna. Åtminstone inte om vi talar om linjetrafik i och kring städer. De är obekväma, trånga, bullriga och stötiga. OK, om man har en rollator, sitter i rullstol eller harvar runt med en barnvagn är de antagligen bra, men i övrigt? Med all respekt för dessa kategorier av resenärer är de flesta faktiskt inte beroende av lågt golv och de olägenheter som kommer därmed.

Är de då bra för förarna? Nej, det låter inte så. Det är stötigt, trångt, plastigt och i vissa fall motorsvagt. Prylarna håller inte.

Verkstaden då? Kan inte uttala mig, men med tanke på den ökade packningsgraden, mängden använd plast och att gissningsvis alla toleranser på installationerna minskat (precis som i många andra fordonstyper) är dagens bussar antagligen ingen dröm för dagens meckar. Min gissning är att exempelvis en Scania CR111, CR112 eller CN113 var betydligt mer lättmeckade.

Så vem är dagens bussar bra för?

Bussbolagen? Tja man är väl så illa tvungen att köpa något av det som erbjuds om man vill vara med på marknaden. Trafikhuvudmännen kräver ju nya bussar med lågt golv hela tiden. Jag gissar att man som bussbolag i upphandlad trafik är ganska pressad mellan trafikhuvudmännens avtal och fordonsleverantörerna. Utrymmet för att ställa krav är ganska litet och bussbolagets kunder är ju trafikhuvudmännen så varför bry om resenärerna?

Tillverkarna? De tjänar nog bra med stålar, åtminstone tyskarna. Det kan inte kosta mycket att ta fram en ny plastbuss var tjugonde år och förnya den en eller två gånger däremellan. Tillverka prylarna i Polen eller något annat lågprisland, köp upp alla konkurrenter, se till att kunderna inte ställer så mycket krav och säkra att prylarna bara håller runt tio år så har man en kanonaffär. Inte minst beträffande eftermarknaden.

Nej, jag tycker inte att ditt inlägg är negativt. Snarare är det en realistisk beskrivning av nutiden. De sittande resenärerna (arbetspendlarna) prioriteras inte alls, och därför är det heller inte de som är den stora kunden. Trots att de betalar mest till verksamheten i form av den största mängden av biljettkostnaderna, och även den skattefinansierade delen.
Stelbenta krav från beställare leder till otympliga och ibland direkt olämpliga bussar på många olika ställen. Min favorit är där man kräver en fullstor 15-metersbuss istället för en minibuss på en linje som i många år bara har haft 1-3 resenärer. Fordonen består mest av plast och datorer, och är svåra att underhålla ute på fältet. T.ex kan bara en sån enkel sak som att fylla på kylarvätska vara väldigt svårt utan en specialkanna pga att det är trångt och ogenomtänkt innanför motorluckan.
Tillgänglighet och lågt insteg är bra, men när man samtidigt struntar i att anpassa hållplatser (med korrekt kantsten) gör ju lågentrén ändå inte mycket nytta. Till slut har vi bussar som har 1500 kg högre tryck mer på ena drivhjulet än det andra och med bara 55 st trånga sittplatser på nästan 19 meter som vi skickar ut på dåligt underhållna landsbygdsvägar. Med en massa tungt bagage inuti bussen, ej fastspänt.

Det är inte klokt vad många dyra och ibland rent trafikfarliga satsningar som görs bara för att kunna få lägga ner all färdtjänst och majoriteten av närtrafiklinjerna. Just färdtjänst och närtrafik är satsningar jag tycker de äldre och rörelsehindrade är väl värda att få ta del av.

Jag har i mångt och mycket tappat tron på den upphandlade linjetrafiken, men hoppas att det kanske blir fler och fler förbättringar, med start om kanske 10 år.

yngrot

Ja lågt golv med höga hjulhus gör att vissa platser knappt passar någon men på pappret finns ju tillräckligt många platser  ... inte blir det bättre när det väljs tunna hårda stolar.. Visst är det enkelt kliva in en buss om trottoarkanten är upphöjd men att sen kunna sätta sig enkelt på ett säte i bussen är inte lika enkelt..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

sajola

Är lång, 195cm...

Den enda bussmodellen som jag åkt och suttit bra i är dessa:

Tack Oskar för bilden!

Underbara bussar... synd att de inte blev kvar länge.....

Undrar när man ska prioritera komfort i SL trafiken...

JDS

Citat från: Johan L skrivet 14 september 2012, 21:41:21 PM
Undrar när man ska prioritera komfort i SL trafiken...

Aldrig, naturligtvis. Det har man inte gjort hittills (med några smärre undantag av anekdotisk karaktär) och man lär inte göra det mer i framtiden. SL:s nya VD skrev t ex för inte så länge sedan en debattartikel där han (fritt återgivet) konstaterade att SL nu har satsat tillräckligt på kvalitet, och att man i fortsättningen kommer att satsa mer på kvantitet. Så glöm alla gardiner och höga säten - tänk X1, tänk H50, tänk Djurgården 8...  :-*

HJP

Citat från: HJP skrivet 12 september 2012, 14:14:21 PM
****
Jag åker inte buss så ofta. Det blir mest T-bana och pendeltåg, när inte bilen används. I dag fick jag dock anledning att åka 4:an från Hornstull till Flemminggatan i Stockholm.
Jag stod bland de tio främsta i kön, men en trafikvärd släppte på folk i bakdörrarna, så jag fick ståplats, trots att bussen, en ledvagn, var knappt halvfull när den kom. Vid Högalidsgatan fanns ingen trafikvärd, men 5-6 personer steg ändå på bak, och ingen tycktes bry sig. Inte föraren heller.
När jag, ibland hävdat nolltaxans fördelar, har jag bl.a. fått motargumentet, att föraren vill "möta trafikanten". Vad ska man nu tro? Var detta en tillfällighet, vid Högalidsgatan? Vid bakdörrarna finns ingen kortläsare för färdbevis.

När jag vid Västerbroplan fick en sittplats, höll jag inte på att komma ner till stolsitsen. Jag brukar klaga på de trånga sittplatserna på flygplan, men detta tog priset. Mitt knä gick 1 dm(!!) förbi ryggstödet framför mig. Jodå, jag har alltid ett måttband i fickan. Tyvärr hade jag inte kameran med. Visserligen är jag lång (197cm), men mina lårben är inte oproportionerligt långa.

När jag körde buss, på 1970-talet, var det Büssing, Leyland och Scania Capitol som gällde. På 1990-talet var det huvudsakligen Scania 112 och 113. Ingen av dessa bussar var så trånga mellan sätena. Hur resonerar man på SL?
Jag gillar att åka buss, men man måste kunna få plats på sätena.

HJP
****
I dag gjorde jag samma resa, men med en MAN (ej ledvagn). Nu måste jag revidera min uppfattning.
1. Trafikvärdarna vid bakdörrarna hade handhållna korläsare. Jag gick själv på bak.
2. Jag fick plats med benen. I denna buss hade jag cirka 5 cm mellan knä och ryggstödet framför.

HJP som är nöjd med dagens busstur  :)

Boggi

Citat från: Mikey skrivet 13 september 2012, 10:45:51 AM
Det är väl beställaren som väljer hur många stolar det skall finnas? Här där jag bor har vi Omnilink-ledvagnar som från början köptes in av 3 olika operatörer. En operatör köpte in dem med 64 sittplatser (sjukt trångt), en köpte in dem med 59 sittplatser (bra) och en tredje köpte också in dem med 59 sittplatser, fast utan stolar bakom föraren, vilket gör att de istället sitter längre bak så det blir något trångare (okej).

På de bussar jag kör nu (Scania Omnilink II) har vi ett säte precis bakom förarplatsen, som egentligen är helt hopplöst att sitta vid. För att sitta bra i detta säte bör man ha knäskålen efter ¼ av benet, då sätet är kort p.g.a. framförvarande vägg, men väldigt högt placerat p.g.a. hjulhuset. Facket hade tydligen begärt att skippa det sätet för att kunna ha lite mer utrymme för föraren, men Västtrafik hade krav på antal sitsar, och då blev sätet kvar.

JB

Citat från: Jacob skrivet 13 september 2012, 01:21:53 AM
Nu måste jag fråga er om ni verkligen sitter med ändan längst bak på sätet?? För jag är 180 cm l och får plats perfekt i alla stadsbussar..... HJP vad var det för buss du åkte med på 4an och var satt du? Blev sugen på att prova om jag får plats.

//Jacob

Även i Stockholm? Jag tycker generellt att sittkomforten är bättre hos Uppsalabuss än hos SL.