Metropol för studium...

Startat av Gunnar D, 29 augusti 2012, 18:00:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



...bl.a. saknar det bakersta stora sidofönstret runda hörn...

Mvh Gunnar

robergh

Intressant, jag har aldrig sett en H19 med blandade fönstertyper. Om det var som ersättning för ett trasigt fönster är det en sak men fönstren mittemot om man tittar genom bussen verkar se likadana ut!

Mr H

Gunnar D

Enligt några andra äldre bilder på H19 jag sett så tycks denna mix av fönstertyper varit standard...

/Gunnar

AGR

Har kollat mina H19 bilder, men har inte hittat någon bild med annat än kantiga fönster på sista stora fönstret bak.
Mvh AGR

Gunnar D

Citat från: AGR skrivet 30 augusti 2012, 16:01:13 PM
Har kollat mina H19 bilder, men har inte hittat någon bild med annat än kantiga fönster på sista stora fönstret bak.
Mvh AGR

Då kan man fråga sig varför det var så. Funktionskrav eller prov?

/Gunnar

Jonas Sandqvist

Kan det inte vara så enkelt att detta är en av provbussarna från USA? Cirka 1949-50.

Björn Forslund

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 30 augusti 2012, 21:47:32 PM
Kan det inte vara så enkelt att detta är en av provbussarna från USA? Cirka 1949-50.

Nix, detta är en Scania Metropol till SS. Provbussarna var två st Mack. Regnumret är i SS nummerserie. Här är den utlånad för prov i Göteborg och målad i GS färgsättning.

Jonas Sandqvist

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 augusti 2012, 21:59:55 PM
Nix, detta är en Scania Metropol till SS. Provbussarna var två st Mack. Regnumret är i SS nummerserie. Här är den utlånad för prov i Göteborg och målad i GS färgsättning.

Det stämmer, Björn! Tack för att du uppdaterade mig  ;D

Gunnar D

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 augusti 2012, 21:59:55 PM
Nix, detta är en Scania Metropol till SS. Provbussarna var två st Mack. Regnumret är i SS nummerserie. Här är den utlånad för prov i Göteborg och målad i GS färgsättning.


GS linje D1, som de två utlånade Metropolerna trafikerade, hade sträckningen Kviberg-Långedrag. Bilden är däremot tagen på Delsjövägen.

/Gunnar

Cero

Vad är det som sitter på sidorna bak, snett nedanför baklysena? Det ser ut som ramper med lysdioder men de var knappast aktuellt på 50-talet.

Mats Karlsson

Citat från: Mr H skrivet 29 augusti 2012, 18:16:54 PM
Intressant, jag har aldrig sett en H19 med blandade fönstertyper. Om det var som ersättning för ett trasigt fönster är det en sak men fönstren mittemot om man tittar genom bussen verkar se likadana ut!

Mr H
Ritning i Metropolens servicehandbok visar runda hörn på samtliga sidofönster! Har kantiga hörn kommit till senare av någon anledning?

K R

Citat från: Cero skrivet 31 augusti 2012, 16:53:46 PM
Vad är det som sitter på sidorna bak, snett nedanför baklysena? Det ser ut som ramper med lysdioder men de var knappast aktuellt på 50-talet.

Hej!

Detta var den ursprungliga reflexanordningen, som vid senare revisioner ersattes med en annan stående rektangulär typ
som då monterades på bakstammen under baklamporna strax ovanför stötfångaren.
Annat som ändrades vid revision var bl a att de pilformade blinklamporna ersattes med fixlightblinkers som monterades på vagnshörnen.
Notera även den ursprungliga snygga texten på midjelisten, även detta en detalj som försvann i samband med dessa revisioner.

mvh K R

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 29 augusti 2012, 18:00:51 PM
...bl.a. saknar det bakersta stora sidofönstret runda hörn...

Mvh Gunnar
****
Sådana här uddabilder är alltid kul.

HJP

yngrot

Trevligt med såna här detaljbilder..   många fönster som gick att öppna oxå  vilket skulle behövas i dagens bussar..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina