Bussar i Örebro i september 1993, del 3 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 augusti 2012, 19:08:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Avslutar bildserien från Örebro för den här gången. Det kan bli mera senare.

EKZ589 även  känd som Näckrosbuss > Busslink 3208.


DYG897 fick hos Näckrosbuss och senare Busslink nummer 3206.


AOK590 a.k.a. Näckrosbuss 3234.


AWT413 känner vi också som Näckrosbuss och Busslink 3116.


DNY332 har också rullat som Näckrosbuss 3115. Den hann också med en kort tid som Busslink 3115.


EDU622 blev Näckrosbuss > Busslink 3211.


ODA875 slutade sin svenska tjänst som Näckrosbuss  > Busslink 3122.


LLC677.


ATN493, Näckrosbuss > Busslink 4489.







Stefan P

Hej

Scaniorna 22 och 23 har ett skyltskåp och 29 har ett annat  vilket är orginal?

Vad länge fanns bussarna 60 sittplatser och vilka byggdes om till färre sittplatser?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 21 augusti 2012, 12:51:12 PM
Hej

Scaniorna 22 och 23 har ett skyltskåp och 29 har ett annat  vilket är orginal?

mvh Stefan P

CR112-orna har fått sitt skyltskåp i efterhand.


Resenären

T-buss vagn 29 är en fd Karlskoga vagn som omplacerades till Örebro i utnyte mot fd ÖTAB 50 som var en kortare variant av de visade Volvo-vagnarna i 50-serien.

CR112-orna 19-25 (levererade 82 nr 19-23 och 83 nr 24-25) fick större skyltskåp och fullmatrisskyltar i samband med upprustning i T-buss regi 1992 eller 93.  Vagnarna 22-23 (och senare 24-25) var de första i Örebro med automatiska linjenummerskyltar. T-buss rustade också ett antal Volov B10M av årsmodell 85 - som den visade Volvon på linje 803 även om den kom till T-buss från "Länsbussarna".

Resenären

Vagn 523 hörde nog till dem som fick färre och bekvämare sittplatser i och med upprustningen, detta för att kunna gå på Expresslinjerna.

Stefan P

Hej

Är det Karlskoga Loklaltrafiks nr. 12 som flyttades till Örebro och fick Volvon 50 nytt nr när den kom till Karlskoga?

Tack för uppgifterna de väcker gamla minnen till liv.

mvh Stefan P

Mats Karlsson

Citat från: Stefan P skrivet 22 augusti 2012, 16:47:37 PM
Hej

Är det Karlskoga Loklaltrafiks nr. 12 som flyttades till Örebro och fick Volvon 50 nytt nr när den kom till Karlskoga?

Tack för uppgifterna de väcker gamla minnen till liv.

mvh Stefan P
KL 12 blev kvar i Karlskoga till ca 1994 då den gick in i något slag av reserv. Då hade den hunnit bli T-Buss/Näckrosbuss nr 4101.

Örebro 29 var fd KL 301, en Scania CN113 från 1989. Det levererades nämligen två CN113 till Karlskoga tätort i slutet av 1989 med Länsbussnr 577 och 578. Jag minns inte hur det var, men det var nog en felmärkning, för redan efter ett par veckor märktes de om till 302 och 301.

1992 flyttades nr 301 (fd 578) till Örebro och blev nr 29 där, detta till min stora bedrövelse när vi äntligen hade fått ett par nya Scania till Karlskoga. I stället fick vi Örebro nr 50 som numrerades 304 i Karlskoga. Det var en B10M/Säffle från 1990, men inte alls lika bekväm som Scanian.

1996 försvann både 302 och 304 till Örebro när Swebus tog över trafiken i Karlskoga. Då var vi resenärer inte glada när Swebus flyttade hit nedslitna, spartanska Volvo B10R/Säffle från Jönköping. Även om Näckrosbuss hade en del ännu äldre B10R/Säffle, så var Jönköpingsbussarna rena skrotet mot de gamla Karlskoga-bussarna. En herre som åkte dagligen till sitt jobb på Bofors var så förgrymmad att han nog muttrade ett halvår över de eländiga "boskapsvagnarna" innan han lugnade sig. Bättre blev det inte av att Swebus rationaliserade bort städningen av bussarna. När bussarna var så dammiga invändigt av sand och smuts att ljusa kläder blev svarta ilsknade folk till rejält. Då blev det bättring och Swebus skötte sedan städningen hyfsat.

Ja, detta var lite "dystra" minnen. 

Stefan P

Hej 

Tack för svar. De två Scaniorna hade jag tappat ur minnet och det stor synd när Scania plockas bort till förmån för Volvo.

mvh Stefan P

buskörare

Kul att se många bussar man själv körde som ny  ;D

Men jag kan inte minnas att vi benämnde plattformarna t.ex med andra individnummer än de 2-siffriga? 3206 säger mig absolut ingenting, medan 55 är en buss jag har många minnen av.