Scania CN113-kortvagn på Täbylinje 607 - 20 augusti 2012

Startat av Mikael T Nilsson, 20 augusti 2012, 17:41:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Keolis Täby/Norrorts två Scania CN113-kortvagnar 5259 och 5260 verkar inte enbart trafikera ersättningstrafiken för Roslagsbanan. I eftermiddagsrusningen trafikerade 5260 linje 607 mellan Danderyds sjukhus och Sollentuna stn.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 augusti 2012, 17:41:49 PM
Keolis Täby/Norrorts två Scania CN113-kortvagnar 5259 och 5260 verkar inte enbart trafikera ersättningstrafiken för Roslagsbanan. I eftermiddagsrusningen trafikerade 5260 linje 607 mellan Danderyds sjukhus och Sollentuna stn.
Oj vad diggabelt. Tack för den bilden!

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 22 augusti 2012, 13:27:16 PM
Oj vad diggabelt. Tack för den bilden!

Ja, verkligen! Kul att du uppskattade bilden! Det var enda gången jag sett någon av 52xx-vagnarna i vanlig linjetrafik, 600-linjerna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Hasse L

I dag, på onsdagseftermiddagen sågs 5259 på 607 och 5260 på 601.

H.

Frippe Fribas

Jag såg att "Gammelscaniorna" rullade på förfogandeomloppen igår, så det var sannolikt förstärkningsturer de rullade på.
Hade varit diggabelt att se när 5163 rullade på 670 vilket den lär ha gjort igår morse...
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Tack för era intressanta observationer i trafiken. Även idag trafikerades linje 607 av 5259 som Hobgoblin nämner. Ja, det hade varit en diggabelt med en bild på en Scania Maxci (5163) på stomlinje 670.  :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael T Nilsson

Jag kan rapportera att 5260 idag vid 17-tiden trafikerade linje 628 mellan Danderyds sjukhus och Margretelunds centrum. Kortvagnar är ju annars mycket ovanliga på linje 628.
Vänliga hälsningar,

Mikael

igel

Någon av dem gick förra veckan som extrabuss på 670, även där är kortvagn ovanligt.

Frippe Fribas

Som sagt används dessa bussar oftast som extrabussar/förfogandebussar vilket innebär att de kan synas på lite olika linjer varav en del vanligtvis inte går med kortvagn.
Jag observerade själv 5260 i Vallentuna igår eftermiddag där den gick på 610 som i rusningen normalt inte går med kortvagn.
Men eftersom det är förfogandeomlopp är det helt normalt att se den på en sådan avgång.
Fortsätt dock gärna med era observationer, om mindre än en månad kan de vara borta för gott.
//Fredrik

Peter Rost

Så 5259-60 ska alltså inte tillbaka till Handen efter avslutat uppdrag i Norrort?

/Peter

Ted Selander

Citat från: Peter Rost skrivet 31 augusti 2012, 08:07:52 AM
Så 5259-60 ska alltså inte tillbaka till Handen efter avslutat uppdrag i Norrort?

/Peter
Nej, de går till försäljning. Handen har blivit låggolvat i och med den senaste leveransen ledbussar, dock med undantag av 12xx som anses tillgängliga med sin lyftanordning.